Trionic project inbouwen
-
Ruud 9.3
- Donateur

- Berichten: 1349
- Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Trionic project inbouwen
De purge-valve zat ook al in de 900 Classic.
Ik heb alleen de stekker overgezet, dus de 900 pot en 900 klep zitten er nu nog in.
Ik heb alleen de stekker overgezet, dus de 900 pot en 900 klep zitten er nu nog in.
Sedan 9.3 SS 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, Volvo EX40 2025
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt
ex 9000 Anni 1997, 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990
Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt
ex 9000 Anni 1997, 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990
Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee
-
Gert-Jan 44
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1116
- Lid geworden op: di 02 jun, 2009 10:23
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Trionic project inbouwen
Saab 99, 1975, T16
GSXR 600 K6
GSXR 600 K6
-
Ruud 9.3
- Donateur

- Berichten: 1349
- Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Trionic project inbouwen
Ik heb de purge-valve en de koolstof pot gewisseld naar het model van de 9000, dat past allemaal in dezelfde beugel. De ECU heb ik losgekoppeld om de foutcode 8 te resetten. Net een stukje gaan rijden maar de CEL gaat opnieuw branden, weer voor foutcode 8.
De purge-valve pompt wel pulserend bij stationair, dus de klep werkt. Morgen nog maar eens op onderzoek wat het kan zijn.
Ik merk wel dat de motor met Trionic sneller aanslaat en mooier loopt. Ook bij gas los valt de toerenteller niet als een blok naar beneden zoals voorheen, maar daalt langzamer waardoor je soepeler kan doorschakelen.
Vooralsnog dus niet ontevreden over het project

De purge-valve pompt wel pulserend bij stationair, dus de klep werkt. Morgen nog maar eens op onderzoek wat het kan zijn.
Ik merk wel dat de motor met Trionic sneller aanslaat en mooier loopt. Ook bij gas los valt de toerenteller niet als een blok naar beneden zoals voorheen, maar daalt langzamer waardoor je soepeler kan doorschakelen.
Vooralsnog dus niet ontevreden over het project
Sedan 9.3 SS 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, Volvo EX40 2025
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt
ex 9000 Anni 1997, 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990
Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt
ex 9000 Anni 1997, 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990
Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee
-
Ruud 9.3
- Donateur

- Berichten: 1349
- Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Trionic project inbouwen
De CEL is pas weg wanneer ik purge control uitschakel. De motor loopt er niet minder door.
In stationair stuurt de ECU de Purge valve nog wel open. De valve lijkt dan constant open te staan. Morgen even testen of hij bij een hoger toerental ook nog dicht gaat, dan vind ik het wel best zo.
Met de purge control ingeschakeld pulseert de valve, open-dicht, ik denk met 2 Hz. Maar ja dan wel de CEL aan.
In stationair stuurt de ECU de Purge valve nog wel open. De valve lijkt dan constant open te staan. Morgen even testen of hij bij een hoger toerental ook nog dicht gaat, dan vind ik het wel best zo.
Met de purge control ingeschakeld pulseert de valve, open-dicht, ik denk met 2 Hz. Maar ja dan wel de CEL aan.
Sedan 9.3 SS 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, Volvo EX40 2025
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt
ex 9000 Anni 1997, 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990
Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt
ex 9000 Anni 1997, 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990
Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee
-
Ruud 9.3
- Donateur

- Berichten: 1349
- Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Trionic project inbouwen
Ik heb het artikelnummer van mijn purge-valve even op internet opgezocht, maar nummer 0280142301 komt niet zoveel voor.
De meeste Saabs rijden rond met de voorganger 0280142300. Heeft iemand een purge-valve liggen met dit nummer die ik een keer kan proberen ??
Ik heb alle soorten BIN's in de ECU geschoten (9000, 900NG, 9.3), maar alle varianten geven de CEL. Ik heb een 16Mhz en een 20Mhz ECU geprobeerd maar beide geven CEL.
Wat kan er mis zijn ?
De ECU maakt een eigen foutcode aan met het nummer 72 en dat duid op "stuck High", dit geeft de foutcode voor CEL. Er is ook een code voor "stuck Low" maar dat terzijde.
De meeste Saabs rijden rond met de voorganger 0280142300. Heeft iemand een purge-valve liggen met dit nummer die ik een keer kan proberen ??
Ik heb alle soorten BIN's in de ECU geschoten (9000, 900NG, 9.3), maar alle varianten geven de CEL. Ik heb een 16Mhz en een 20Mhz ECU geprobeerd maar beide geven CEL.
Wat kan er mis zijn ?
De ECU maakt een eigen foutcode aan met het nummer 72 en dat duid op "stuck High", dit geeft de foutcode voor CEL. Er is ook een code voor "stuck Low" maar dat terzijde.
Sedan 9.3 SS 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, Volvo EX40 2025
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt
ex 9000 Anni 1997, 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990
Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt
ex 9000 Anni 1997, 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990
Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee
-
Ruud 9.3
- Donateur

- Berichten: 1349
- Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Trionic project inbouwen
Het probleem is opgelost, de CEL blijft nu uit.
Ik had een elektrisch schema van een MY97 gebruikt, want dat was ook het bouwjaar van de donor.
In een elektrisch schema van een MY 94-95 stond echter dat de purge-valve op zowel pin 27 als op pin 21 moet worden aangesloten. Nu het allemaal werkt kan ik de complete kabelboom sluiten en inwikkelen.
Er zit nog wel een tweede verschil tussen de aansluitschema's.
MY97 geeft voor pin 38 een aansluiting op de "Low Fuel Signal Light", deze zit nu aangesloten.
MY94-95 geeft voor pin 38 een aansluiting op de "Coolant Fan Relay", ik neem aan dat de ECU wil weten wanneer de vin draait of niet. Aangezien ik een ECU/BIN van een later bouwjaar ga gebruiken, pas ik pin 38 voorlopig nog maar niet aan.
Ik had een elektrisch schema van een MY97 gebruikt, want dat was ook het bouwjaar van de donor.
In een elektrisch schema van een MY 94-95 stond echter dat de purge-valve op zowel pin 27 als op pin 21 moet worden aangesloten. Nu het allemaal werkt kan ik de complete kabelboom sluiten en inwikkelen.
Er zit nog wel een tweede verschil tussen de aansluitschema's.
MY97 geeft voor pin 38 een aansluiting op de "Low Fuel Signal Light", deze zit nu aangesloten.
MY94-95 geeft voor pin 38 een aansluiting op de "Coolant Fan Relay", ik neem aan dat de ECU wil weten wanneer de vin draait of niet. Aangezien ik een ECU/BIN van een later bouwjaar ga gebruiken, pas ik pin 38 voorlopig nog maar niet aan.
Sedan 9.3 SS 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, Volvo EX40 2025
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt
ex 9000 Anni 1997, 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990
Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt
ex 9000 Anni 1997, 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990
Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee
-
Rhinobirds
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: zo 20 jan, 2008 19:41
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Trionic project inbouwen
Ik zou verwachten dat de ECU het relais voor de koelfan aanstuurt via pin 38 en niet gebruikt om uit te lezen of de fan aan of uit is.
daily: 2002 SAAB 9-5 Estate LPG
ex: 1996 SAAB 9000CSE LPG (gedoneerd), 1996 SAAB 9000CSE LPG (gedemonteerd), 1989 SAAB 900C LPG (gedemonteerd)
fun: 1986 SAAB 900 T8 (projectje)
ex: 1996 SAAB 9000CSE LPG (gedoneerd), 1996 SAAB 9000CSE LPG (gedemonteerd), 1989 SAAB 900C LPG (gedemonteerd)
fun: 1986 SAAB 900 T8 (projectje)
-
Ruud 9.3
- Donateur

- Berichten: 1349
- Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Trionic project inbouwen
Ik las gisteren toevallig in de Trionic handleiding dat de ECU het ontstekingstijdstip aanpast (van 6-8 naar 20) bij stationair zodra er een signaal komt dat de koelvin draait. Dit aanslaan van de vin zou een extra belasting voor de motor opleveren waardoor moet worden bij geregeld om weer rustig stationair te kunnen draaien. Eigenlijk eenzelfde correctie als bij het aanslaan van de airco-compressor.
Ik moet zeggen dat de motortemperatuur aanzienlijk beter is nu de Purge-valve naar behoren werkt. De temperatuur van het koelwater komt nu niet meer boven de 83 graden, terwijl hij wel tot 95-97 graden opliep toen de CEL nog ging branden.
Ik moet zeggen dat de motortemperatuur aanzienlijk beter is nu de Purge-valve naar behoren werkt. De temperatuur van het koelwater komt nu niet meer boven de 83 graden, terwijl hij wel tot 95-97 graden opliep toen de CEL nog ging branden.
Sedan 9.3 SS 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, Volvo EX40 2025
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt
ex 9000 Anni 1997, 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990
Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt
ex 9000 Anni 1997, 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990
Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee
-
gertram
- Donateur (3x)

- Berichten: 2487
- Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Trionic project inbouwen
Mooi dat het is opgelost. En mooi project, lees dit graag
.
Hoe staat het met de duw in de rug? Komt dit doordat het koppel er langzamer in komt of heb je echt minder vermogen t.o.v. de oude set-up?
Hoe staat het met de duw in de rug? Komt dit doordat het koppel er langzamer in komt of heb je echt minder vermogen t.o.v. de oude set-up?
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: 34x01 en 45x12 versnellingsbak 99/900 evt. met defect.
Te koop gevraagd: 34x01 en 45x12 versnellingsbak 99/900 evt. met defect.
-
Krizzie
- Donateur (3x)

- Berichten: 12750
- Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Trionic project inbouwen
Je kunt het gewoon T8 stijl mappen als je wilt hoor.
Maar vind zelf een mindere duw over het hele toerenbereik veel leuker. 
-MY91 Witte T5.5'ed, GT2860rs, 900 Aero: Meer info en foto's hier
-
Ruud 9.3
- Donateur

- Berichten: 1349
- Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Trionic project inbouwen
Ik rijd nu nog op een standaard B204L progranma uit een 900NG, en die heeft geen duw in de ruw.
De motor start overigens overal op, dat valt mij niet tegen. Of ik nu een 9000 of 9.3 of 2.0 of 2.3 in de ECU schiet, het is starten en lopen.
Die duw is wel specifiek iets voor een Classic dus ik denk dat ik er wel iets van een rappe versnelling in stop.
Mijn vrouw heeft zelf een 9.3 MY02 en die rijd af en toe speciaal in de Classic, alleen voor de duw in de rug, dat heeft ze zelf niet.
De motor start overigens overal op, dat valt mij niet tegen. Of ik nu een 9000 of 9.3 of 2.0 of 2.3 in de ECU schiet, het is starten en lopen.
Die duw is wel specifiek iets voor een Classic dus ik denk dat ik er wel iets van een rappe versnelling in stop.
Mijn vrouw heeft zelf een 9.3 MY02 en die rijd af en toe speciaal in de Classic, alleen voor de duw in de rug, dat heeft ze zelf niet.
Sedan 9.3 SS 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, Volvo EX40 2025
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt
ex 9000 Anni 1997, 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990
Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt
ex 9000 Anni 1997, 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990
Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee
-
Krizzie
- Donateur (3x)

- Berichten: 12750
- Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Trionic project inbouwen
Voor behoud van de bak zou ik hem toch wel wat tammer zetten onderin het toerengebied.
Wat is je hardware setup verder?
Wat is je hardware setup verder?
-MY91 Witte T5.5'ed, GT2860rs, 900 Aero: Meer info en foto's hier
-
Ruud 9.3
- Donateur

- Berichten: 1349
- Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Trionic project inbouwen
Alle hardware is standaard Classic 900, en dan nu met Trionic T5.5 uit een 9000.
Het inbouwen van Trionic is voor mij niet om een maximaal vermogen te behalen, maar meer een knutsel uitdaging.
Tot op heden aardig gelukt mag ik wel zeggen. Nu nog de mappen in de BIN aanpassen naar de standaard setup van een Classic. En dan zal ik hem heus wel iets opschroeven, maar tot maximaal 0,9-1,0 bar. Dat draaide ik met Lucas namelijk ook. Het blijft tenslotte een cabrio van 20 jaar oud, al kunnen die naar verluid best wel wat hebben.
Ik ben wel benieuwd naar de CO waarde, die moet wel ruimschoots beter zijn dan met Lucas. De laatste APK moest het hele gebied tussen 2.000 en 3.000 toeren worden afgestruind om aan de minimale waarden te kunnen voldoen. Ik hoop dat dat nu beter gaat met Trionic. Mijn 9000 haalde bij de laatste inspectie dag met gemak een waarde van 0,1
Het inbouwen van Trionic is voor mij niet om een maximaal vermogen te behalen, maar meer een knutsel uitdaging.
Tot op heden aardig gelukt mag ik wel zeggen. Nu nog de mappen in de BIN aanpassen naar de standaard setup van een Classic. En dan zal ik hem heus wel iets opschroeven, maar tot maximaal 0,9-1,0 bar. Dat draaide ik met Lucas namelijk ook. Het blijft tenslotte een cabrio van 20 jaar oud, al kunnen die naar verluid best wel wat hebben.
Ik ben wel benieuwd naar de CO waarde, die moet wel ruimschoots beter zijn dan met Lucas. De laatste APK moest het hele gebied tussen 2.000 en 3.000 toeren worden afgestruind om aan de minimale waarden te kunnen voldoen. Ik hoop dat dat nu beter gaat met Trionic. Mijn 9000 haalde bij de laatste inspectie dag met gemak een waarde van 0,1
Sedan 9.3 SS 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, Volvo EX40 2025
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt
ex 9000 Anni 1997, 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990
Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt
ex 9000 Anni 1997, 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990
Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee
-
Ruud 9.3
- Donateur

- Berichten: 1349
- Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Trionic project inbouwen
Het was tijd voor een nieuwe profielfoto, passend bij het Trionic project.
Het valt niet mee om een Air Flow Rate schema van een Mitsu TD05-12B turbo te vinden op internet.
Is iemand bekend met een ander schema dat erop lijkt en die gebruikt kan worden als referentie ? Bijvoorbeeld de TD04-13G ?
Het valt niet mee om een Air Flow Rate schema van een Mitsu TD05-12B turbo te vinden op internet.
Is iemand bekend met een ander schema dat erop lijkt en die gebruikt kan worden als referentie ? Bijvoorbeeld de TD04-13G ?
Sedan 9.3 SS 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, Volvo EX40 2025
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt
ex 9000 Anni 1997, 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990
Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt
ex 9000 Anni 1997, 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990
Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee
-
Ruud 9.3
- Donateur

- Berichten: 1349
- Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Trionic project inbouwen
Voordat ik de verschillende mappen ga aanpassen moet eerst de basis goed zijn. Dus vandaag de stand van de gasklep afgesteld. Met dichtgeknepen AIC slang heb ik geprobeerd om af te stellen op 600 toeren, maar ik kom niet lager dan 660. Ik denk dat het komt omdat de Purge-valve open staat in stationair en daar komt ook behoorlijk wat lucht door naar binnen. Voorlopig laat ik het maar even zo.
Ik heb ergens op internet gelezen dat er WD-40 onder in de koolstofpot wordt gespoten om de luchtinlaat af te remmen. Daarmee zou ook de foutcode "gas cap loose or missing" verholpen kunnen worden. Is iemand bekend met die WD-40 oplossing ???
In het online scherm staat de waarde van de throttle-sensor nu op -10 , dit was -9 voordat ik de gasklep af ging stellen. Bij gaspedaal intrappen tot op de vloer loopt die waarde op naar 195. Morgen maar even de sensor loshalen en slobgaatjes maken, dan kan ik het sensorhuisje draaien op het gasklephuis en de waarde op nul afstellen.
Ik heb ergens op internet gelezen dat er WD-40 onder in de koolstofpot wordt gespoten om de luchtinlaat af te remmen. Daarmee zou ook de foutcode "gas cap loose or missing" verholpen kunnen worden. Is iemand bekend met die WD-40 oplossing ???
In het online scherm staat de waarde van de throttle-sensor nu op -10 , dit was -9 voordat ik de gasklep af ging stellen. Bij gaspedaal intrappen tot op de vloer loopt die waarde op naar 195. Morgen maar even de sensor loshalen en slobgaatjes maken, dan kan ik het sensorhuisje draaien op het gasklephuis en de waarde op nul afstellen.
Sedan 9.3 SS 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, Volvo EX40 2025
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt
ex 9000 Anni 1997, 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990
Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt
ex 9000 Anni 1997, 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990
Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee