MaydayMayday: contact kaduuk!

1978-1993
Plaats reactie
ralph12
Geregistreerd lid

MaydayMayday: contact kaduuk!

Bericht door ralph12 » di 13 apr, 2004 20:36

Mij weer. Ben ff bij de uitlijner geweest omdat er nieuwe stuurkogels in kwamen. Ik weet niet wat die heeft gedaan bij het starten en opgaan van de brug, maar starten deed ie niet meer toen ik weg wilde. Terwijl je de sleutel wel kon ronddraaien. We hebben 'm toen maar in z'n achteruit vanaf de brug gejumpstart. Contact aan lukte nog wel. Leuk, garage grenst aan drukke straat. Thuisgekomen draait de sleutel dol in het slot. Contact aan lukt nu ook niet meer. Come to think of it: hij heeft er nog ff gauw WD40 in gespoten.

Iemand bekend met dit euvel? Wat is gebeurd en wat kan ik er aan doen?

Iemand die ooit een apart contact heeft gefabriceerd? Want dit is zwaar klote.

Contactslot makkelijk te verwijderen en te vervangen voor eentje van de sloop?

Erik
Lid van verdienste

Re: MaydayMayday: contact kaduuk!

Bericht door Erik » di 13 apr, 2004 20:46

heb een keer hetzelfde gehad met mijn toenmalige 99.

volgens mij zit er onder het contactslot een soort constructie met tandwieltjes. Die waren toen kapot. Ik heb het in ieder geval aan de garage overgelaten. Het aparte contact......door de draden door te verbinden......net als in de fillem :-P+

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » di 13 apr, 2004 20:50

Heb dit ook eens gehad. In een druk tankstation in het centrum van Rotterdam, natuurlijk ná de tank volgegooid te hebben, en onderweg naar een college 's avonds...

ANWB-man hielp me op weg met het doorverbinden van draden. Thuis begon de pret. Je moet het gegoten aluminium huis waar de versnellingspook en het contactslot inzitten uitbouwen. Na het verwijderen van de middenconsole) eerst de pook loshalen met drie kruiskopschroeven (makkelijk), vervolgens moet je uit een dop 12 mm drie sleuven frezen om de speciale moeren waarmee het ding aan het chassis vastzit (zien er uit als de harten van Aerovelgen) te lossen. Dan begint de pret pas goed, wand de plastic 'bak' omder de pook (waardoor de schakestang steekt) zit vast met twee bouten (kruiskop of Torx) die er ondersteboven inzitten. Je kan ze alleen maar loshalen door het geheel zover mogelijk naar boven te trekken, waarna je er met een kunstig gefabriekt gereedschapje (een schroefbitje met een gebogen 1/4" sleutel er omheen of zoiets) bij kan...

Als je geluk hebt dan ligt het aan het 'halve' tandwiel dat meedraait met het contactslot en de achteruitvergrendeling bedient. Als je pech hebt (ik dus :( ) , moet je het contactslot vervangen en dan heb je weer geluk wanneer je het sleutelnummer nog ergens hebt (ik dus :) ) zodat je een nieuw contactslot op nummer kunt bestellen (was indertijd 127 gulden plus BTW of zo, maar dat was ergens in de vorige eeuw). Anders haal je het complete blokje inclusief contactslot van een sloper (er is namelijk ook nog een bijzondere procedure om het contactslot te verwijderen) en heb je voortaan twee verschillende sleutels voor de portieren en het contactslot.

Leuker kunnen we het niet maken...
ralph12 schreef:Mij weer. Ben ff bij de uitlijner geweest omdat er nieuwe stuurkogels in kwamen. Ik weet niet wat die heeft gedaan bij het starten en opgaan van de brug, maar starten deed ie niet meer toen ik weg wilde. Terwijl je de sleutel wel kon ronddraaien. We hebben 'm toen maar in z'n achteruit vanaf de brug gejumpstart. Contact aan lukte nog wel. Leuk, garage grenst aan drukke straat. Thuisgekomen draait de sleutel dol in het slot. Contact aan lukt nu ook niet meer. Come to think of it: hij heeft er nog ff gauw WD40 in gespoten.

Iemand bekend met dit euvel? Wat is gebeurd en wat kan ik er aan doen?

Sleutel bedient nu alleeen het ontgrendelen van de achteruit. Iemand die ooit een apart contact heeft gefabriceerd? Want dit is zwaar klote.

Contactslot makkelijk te verwijderen en te vervangen voor eentje van de sloop?

suus
Geregistreerd lid

Bericht door suus » zo 18 apr, 2004 15:27

Dag mensen,

ik heb van de week ook mijn contactslot naar een andere wereld geholpen.
Alles bleef aan, accu, radio, lichten, maar de motor was uit. Heb alles rondom contact los laten maken door mannetjes van een garage waar ik voor strandde, die hebben gezorgd dat ik wel kan rijden (gehotwired weliswaar), maar fijn is anders.

Ga nu ook maar het advies van 900t-r opvolgen, maar ben erg benieuwd naar de bevindingen van ralph 12. Heb jij al actie ondernomen om het zelf te repareren en is dat gelukt?

Ben erg benieuwd!

Groet, Suus

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » zo 18 apr, 2004 18:01

Nee, nog nix aan gedaan. Vervelend ook. Ik rij nu met mijn andere bak. Niemand in de buurt om met mij de 90 naar Flinterman te slepen. F. vermoedt dat er het een en ander tussen uit is gevallen. Kan simpel zijn, kan duiden op complete replacement. Zeg, wat was dat adviesje van 900t-r?

suus schreef:Dag mensen,

ik heb van de week ook mijn contactslot naar een andere wereld geholpen.
Alles bleef aan, accu, radio, lichten, maar de motor was uit. Heb alles rondom contact los laten maken door mannetjes van een garage waar ik voor strandde, die hebben gezorgd dat ik wel kan rijden (gehotwired weliswaar), maar fijn is anders.

Ga nu ook maar het advies van 900t-r opvolgen, maar ben erg benieuwd naar de bevindingen van ralph 12. Heb jij al actie ondernomen om het zelf te repareren en is dat gelukt?

Ben erg benieuwd!

Groet, Suus

suus
Geregistreerd lid

Bericht door suus » zo 18 apr, 2004 20:38

Dat advies van 900t-r staat op dit forum, naar aanleiding van jou probleem.

En ik heb helaas geen andere bak om in te rijden, dus dat wordt klussen...

groet, suus

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » ma 19 apr, 2004 17:20

Het contactslot zelf kan je ook redelijk makkelijk loswippen en dan kan je als het goed is gewoon met een schroevendraaier starten :roll:

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » ma 19 apr, 2004 17:20

woops dubbel

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » ma 19 apr, 2004 18:47

O meneer Carlsson, ik ga morgen meteen wroeten. Zul je zien dat ik door familie vrijgekocht moet worden uit de County Jail vanwege vermeende inbraak, car jacking e.d.
Flèche Rouge schreef:Het contactslot zelf kan je ook redelijk makkelijk loswippen en dan kan je als het goed is gewoon met een schroevendraaier starten :roll:

suus
Geregistreerd lid

Bericht door suus » do 06 mei, 2004 21:39

Jaja, ben ik weer, en het contact is GEREPAREERD, :D dankzij buur en goede vriend die naar aanleiding van 900t-r had bedacht dat we eerst zelf gingen kijken wat er kapot was.

Bleek om een tandwiel te gaan, lang verhaal kort, ralph, dit kan je zelf ook doen, geloof me. :wink:

groet, Suus

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » vr 07 mei, 2004 10:17

Al sinds 2 weken verholpen hoor. Was inderdaad vrij simpel. Niks MayDay, gewoon starten en hoppa. Dank iedereen voor de suggesties.
suus schreef:Jaja, ben ik weer, en het contact is GEREPAREERD, :D dankzij buur en goede vriend die naar aanleiding van 900t-r had bedacht dat we eerst zelf gingen kijken wat er kapot was.

Bleek om een tandwiel te gaan, lang verhaal kort, ralph, dit kan je zelf ook doen, geloof me. :wink:

groet, Suus

Plaats reactie