Remolie peil
-
ralph12
- Geregistreerd lid
Remolie peil
Mijn lampie (P) brandt. De remolie dus. Heb dit al bijgevuld en de garage ook. Maar hij schijnt langzaam te zakken. Is dit dramatisch erg? Of alleen een kwestie van tijd tot tijd beetje bijvullen. Wordt ook wel geweten aan de indicatorschakelaar van de handrem. Maar ik hoorde Flinterman iets zeggen als dat het remoliereservoir ook te maken heeft met de koppeling.... En dat revisie een kostbare zaak is. Remmen zelf schijnen okiedokie te zijn.
Wie o wie?
Wie o wie?
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Re: Remolie peil
hmmm... zou er toch maar ff aandacht aan gaan schenken om uit te vinden waar t lek zit. Ben een geboren optimist en een verwoed saabliefhebber maar juist deze problematiek dreef me er bijna toe om met een beitel Volvo of een andere merknaam in het plaatwerk van mijn zusjes saab te graveren (2x hoofdcilinder, 2x werkcilinder en één keer complete leiding vervangen en nog niet goed).
Allereerst dit: Het remvloeistof reservoir is niet alleen reservoir van je remsysteem maar ook van je koppelingsysteem (vloeistof van pedaal via hoofdcilinder door leiding naar werkcilinder die de platen ter koppeling en ontkoppeling aanstuurt).
Safety first principe is hierbij van toepassing: als je vloeistof beneden kritieke niveau komt zal eerst koppelingssysteem zonder vloeistof komen te staan (weg pedaaldruk) en daarna pas je remsysteem. Dan brandt het lampje al een tijdje ter waarschuwing.
Kijk waar je een lek hebt. Slangetjes onder reservoir, natte bekleding bij pedalen (is lekke hoofdcilinder), natte leiding bij overgang naar flexibele gedeelte of plasjes vloeistof onder de auto, grofweg tussen radiateur en blok in (=werkcilinder). Vind je niets dan kun je ook naar alle remleidingen gaan kijken (wielen eraf... leidingen nalopen op nattigheid). Zou zeker een flesje remvloeistof aan boord meenemen om t reservoir bijgevuld te houden. Anders ben je op den duur je koppeling kwijt. Naast een eventuele kostbare grap is het vooral een bewerkelijke en tijdrovende grap (als je t zelf doet).
succes!
Willem
Allereerst dit: Het remvloeistof reservoir is niet alleen reservoir van je remsysteem maar ook van je koppelingsysteem (vloeistof van pedaal via hoofdcilinder door leiding naar werkcilinder die de platen ter koppeling en ontkoppeling aanstuurt).
Safety first principe is hierbij van toepassing: als je vloeistof beneden kritieke niveau komt zal eerst koppelingssysteem zonder vloeistof komen te staan (weg pedaaldruk) en daarna pas je remsysteem. Dan brandt het lampje al een tijdje ter waarschuwing.
Kijk waar je een lek hebt. Slangetjes onder reservoir, natte bekleding bij pedalen (is lekke hoofdcilinder), natte leiding bij overgang naar flexibele gedeelte of plasjes vloeistof onder de auto, grofweg tussen radiateur en blok in (=werkcilinder). Vind je niets dan kun je ook naar alle remleidingen gaan kijken (wielen eraf... leidingen nalopen op nattigheid). Zou zeker een flesje remvloeistof aan boord meenemen om t reservoir bijgevuld te houden. Anders ben je op den duur je koppeling kwijt. Naast een eventuele kostbare grap is het vooral een bewerkelijke en tijdrovende grap (als je t zelf doet).
succes!
Willem
-
Hannes
- Forum Admin
Zou inderdaad als eerst de master cilinder van de koppeling eens goed bekijken. In de motorruimte onder de rembekrachtiger. En binnen achter het koppelingpendaal.
Er zijn daar bij elferink revisie setjes voor, niet duur.
groeten
Hannes
Er zijn daar bij elferink revisie setjes voor, niet duur.
groeten
Hannes
-
ralph12
- Geregistreerd lid
over olie gesproken...
Iemand bekend met additieven bij de gewone motorolie? Mijn handen jeuken om nou eens die fles DuraLube die ik in de VS had gekocht er in te gooien. Misschien herinneren jullie je nog die infomercials van TelSell waarbij de olie uit een lopende motorblok werd gedraineerd en het blok gewoon bleef lopen?
-
Thom
- Donateur

Mijn ervaring is niet doen. Heb eens iets dergelijks in mijn 99 geprobeerd, die 0,5 liter op de 2000 km vebruikte. De compressie steeg van 6,5 naar 9 voor een cilinder. Perfect spul dus zou je denken! Maar naar een paar 1000 km steeg het olieverbruik naar meer dan een liter per 1000 tot later zelfs 1,5 liter. Nu heb ik van experts gehoord dat dergelijk spul een oude motor zo schoon kan maken, dat alle noodzakelijk geworden (kool)aanslag verdwijnt. Met als gevolg veel meer speling en verbruik, en soms zelfs blokkering van de zuigerveren door 'afgebrokkelde" aanslag.
Die reclame is trouwens pure marketing!
Vrgr
Thom
Vrgr
Thom
-
ralph12
- Geregistreerd lid
Ha die Thom, nog geen kans gezien om langs te komen. Euh... staan die beweringen niet haaks op elkaar? Hogere compressie duidt op nauwere toleranties. In de regel hoe meer speling de zuigers hebben, des te meer olieverbruik.
Thom schreef:Mijn ervaring is niet doen. Heb eens iets dergelijks in mijn 99 geprobeerd, die 0,5 liter op de 2000 km vebruikte. De compressie steeg van 6,5 naar 9 voor een cilinder. Perfect spul dus zou je denken! Maar naar een paar 1000 km steeg het olieverbruik naar meer dan een liter per 1000 tot later zelfs 1,5 liter. Nu heb ik van experts gehoord dat dergelijk spul een oude motor zo schoon kan maken, dat alle noodzakelijk geworden (kool)aanslag verdwijnt. Met als gevolg veel meer speling en verbruik, en soms zelfs blokkering van de zuigerveren door 'afgebrokkelde" aanslag.
Vrgr
Thom
-
Manic
- Lid van verdienste
Goed lezen!Thom schreef:... De compressie steeg van 6,5 naar 9 voor een cilinder. Perfect spul dus zou je denken! Maar naar een paar 1000 km steeg het olieverbruik naar meer dan een liter per 1000 tot later zelfs 1,5 liter. Nu heb ik van experts gehoord dat dergelijk spul een oude motor zo schoon kan maken, dat alle noodzakelijk geworden (kool)aanslag verdwijnt. Met als gevolg veel meer speling en verbruik, en soms zelfs blokkering van de zuigerveren door 'afgebrokkelde" aanslag.
-
ralph12
- Geregistreerd lid
O, dus de compressie is later weer omlaag gegaan...?
Manic schreef:Goed lezen!Thom schreef:... De compressie steeg van 6,5 naar 9 voor een cilinder. Perfect spul dus zou je denken! Maar naar een paar 1000 km steeg het olieverbruik naar meer dan een liter per 1000 tot later zelfs 1,5 liter. Nu heb ik van experts gehoord dat dergelijk spul een oude motor zo schoon kan maken, dat alle noodzakelijk geworden (kool)aanslag verdwijnt. Met als gevolg veel meer speling en verbruik, en soms zelfs blokkering van de zuigerveren door 'afgebrokkelde" aanslag.
-
ralph12
- Geregistreerd lid
Naast het soepeler lopen, vormt zich ook een steeds groter plasje onder mijn Saab. Inderdaad, de rem/koppelingsvloeistof. Plasje is zeg maar ong. ter hoogte van het linkervoorwiel. Zal iets achter de vooras zijn. Wat is the most likely oorzaak dan? Koppeling?
succes!
Willem[/quote]
succes!
Willem[/quote]
-
Moppersmurf
- Geregistreerd lid
Ralph, zo te lezen wordt het tijd voor actie. Ik heb dit ook een keer bij de hand gehad bij een slecht onderhouden 900 die ik - gelukkig - al lang niet meer heb. Het verhaal over de band tussen koppeling en remmen klopt. Wanneer je meer remolie gaat verliezen valt de pedaaldruk van de koppeling inderdaad weg en kun je niet meer schakelen.
Bij mij onstond lekkage door lekkende remleidingen ten gevolge van corrosie. Wat ook wel eens gebeurd is lekkage bij de remslagen bij de wielen. Omdat jouw lekkage bij het wiel optreedt zou ik deze 2 punten nakijken. Slangetjes in slechte conditie bollen wel eens op. Het is echt iets om bij een auto met levenservaring op te gaan letten.
Slangetjes zijn niet duur, maar nwe. remleidingen aan laten leggen kost wel wat euris.
Suc6, en we horen graag hoe 't verder ging!
M-smurf
Bij mij onstond lekkage door lekkende remleidingen ten gevolge van corrosie. Wat ook wel eens gebeurd is lekkage bij de remslagen bij de wielen. Omdat jouw lekkage bij het wiel optreedt zou ik deze 2 punten nakijken. Slangetjes in slechte conditie bollen wel eens op. Het is echt iets om bij een auto met levenservaring op te gaan letten.
Slangetjes zijn niet duur, maar nwe. remleidingen aan laten leggen kost wel wat euris.
M-smurf
-
ralph12
- Geregistreerd lid
Er stond gisteren een behoorlijke plas onder de auto, maar dat kan ook omdat ik er wat veel had bijgevuld. Rode (P) lampie ging dan weer aan, dan weer uit. Tegenwoordig check ik ook visueel onder de motorkap. Koppelen gaat nog steeds goed; vrij licht zelfs. Plasje is zoals gezegd ter hoogte van linkerwiel, dus niet bij linkerwiel. Gevoelsmatig ter hoogte van koppelingspedaal, hoewel ik geen nattigheid binnen heb kunnen constateren.
... Ik zit opeens te denken dat het misschien wel degelijk met het slangenstelsel te maken kan hebben omdat het tankje voor de rem/koppelingsolie ook ter hoogte van het linkerwiel zit!!!!....
Iemand die een betrouwbaar en betaalbaar adres weet voor dit euvel?
... Ik zit opeens te denken dat het misschien wel degelijk met het slangenstelsel te maken kan hebben omdat het tankje voor de rem/koppelingsolie ook ter hoogte van het linkerwiel zit!!!!....
Iemand die een betrouwbaar en betaalbaar adres weet voor dit euvel?
Moppersmurf schreef:Ralph, zo te lezen wordt het tijd voor actie. Ik heb dit ook een keer bij de hand gehad bij een slecht onderhouden 900 die ik - gelukkig - al lang niet meer heb. Het verhaal over de band tussen koppeling en remmen klopt. Wanneer je meer remolie gaat verliezen valt de pedaaldruk van de koppeling inderdaad weg en kun je niet meer schakelen.
M-smurf
-
ralph12
- Geregistreerd lid
Ken je die?... Ik wel. Nog geen echt beeld van kunnen vormen. Weet je pas na een tijdje. Om vergelijking te kunnen hebben kan het mijns inziens geen kwaad ook bij een andere garage te gaan buurten. Ik heb natuurlijk Tinga in Leimuiden, maar daar kan je pas op een termijn van 3 weken terecht.
verde900 schreef:Flinterman misschien?
-
verde900
- Donateur

goudeerlijke buitengewoon aardige sleutelaar die hiervan zeker nooit rijk gaat worden, was ooit official SAAB dealer voor Aerdenhout, Bentveld en Zandvoort