Problemen koude/warme start

1978-1993
Plaats reactie
hansvdweerd
Geregistreerd lid

Problemen koude/warme start

Bericht door hansvdweerd » ma 22 mar, 2004 17:12

Beste forumleden,

Zelfs onder de meest barre omstandigheden heb ik nog geen startproblemen gehad met mijn Saab 900i, bj '89. :lol:

Starten doet 'ie nog steeds als de beste, alleen moet ik gedurende een aantal minuten (bij een koude start) gas blijven geven om te voorkomen dat de motor afslaat. Ik heb een automatische choke. Ook bij het starten als de motor op temperatuur is, doet hetzelfde probleem zich voor. Alleen dan in veel mindere mate.

Ik heb mij laten vertellen dat het euvel wellicht zit in een stukje electronica op het motorblok dat de koude motor extra toeren laat maken. Ook zou het te maken kunnen hebben met het onderdeel dat de luchttoevoer regelt. En om het helemaal mooi te maken, zou het ook te maken kunnen hebben met vervuiling van het brandstofinspuitsysteem...

Iemand ervaring met dit probleem?

Alvast bedankt!

Hans

PS: Je merkt het al: ik ben geen technicus

joachiem
Geregistreerd lid

Re: Problemen koude/warme start

Bericht door joachiem » za 17 jul, 2004 0:08

het kan zijn dat de shoke niet goed is afgesteld,of het stationairtoerental telaag is afgesteld.de klep van het koudstrart blijft hangen denk ik zo omdat het bij warme motor storing heeft.

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » za 17 jul, 2004 1:35

Ik vermoed dat het probleem of bij je AIC valve, of heel misschien bij de carterventilatie moet zoeken. Probeer eens om de AIC valve schoon te maken, vaak komt hier wat aanslag op en kan de klep hierin niet helemaal goed meer bewegen, zeker wanneer de motor koud is, waardoor het stationair toerental onregelmatig of te laag wordt.

Greetz,

Dennis

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » zo 18 jul, 2004 0:05

schoonmaken die klep :arrow:

MaxPower
Geregistreerd lid

Bericht door MaxPower » wo 21 jul, 2004 19:14

Wat een moeilijk antwoord op een vraag van een niet technicus! Hier is er nog zo'n niet technicus... Ik heb hetzelfde probleem, zoude jullie een duidelijker uitleg kunnen geven? Bijvoorbeeld vertellen wat een dergelijk AIC valve is, en waar hij zit?
Bedankt!

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » wo 21 jul, 2004 22:15

Sorry, was inderdaad niet handig, mijn excuses. :lol:

Een AIC Valve (Automatic Idle Control), ofwel stappenmotor, regelt het stationair toerental.

Deze is te vinden aan de linker(lange) zijde van het motorblok aan de linkerkant, bovenaan. Er lopen 2 slangen vanaf, aan de bovenkant een stekker en het geheel zit vast met een beugel:

http://groups.msn.com/isapi/fetch.dll?a ... sluTKnPDhw

http://groups.msn.com/isapi/fetch.dll?a ... qlfbvzUMQQ

De klep kan je vrij gemakkelijk schoonmaken:

[list]- Demonteer de stappenmotor (slangklemmen losdraaien, stekker eruit, beugel losdraaien)
- Indien je geen of nauwelijks aanslag ziet zitten dan zal het probleem niet zitten in de AIC Valve, schoonmaken zal dan niet direct echt helpen, indien erg smerig dan sluit het klepje niet goed af:

- Reinigen met een beetje remmenreiniger: Reiniger er in, schudden en leeg laten lopen, dit een keer of 2 herhalen.
- Zorg ervoor dat je hem daarna goed afspoelt dat alle remmenreiniger eruit is. Daarna even een klein beetje inspuiten met teflonspray, Let op: gebruik niet te veel! Daar houdt je motor niet zo van. Spuit het goed er uit met bijvoorbeeld een luchtslang.[/list]

Nu het geheel heel weer monteren, zorg er wel voor dat het ding goed droog is.

Als je nog vragen hebt.... schroom je niet!

Greetz,

Dennis

[b](Mark... jij weet vaak wel waarom afbeeldingen niet werken he :wink: )[/b]

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » do 22 jul, 2004 15:03

stappenmotor?

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » do 22 jul, 2004 17:49

Een AIC Valve (Automatic Idle Control), ofwel stappenmotor, regelt het stationair toerental.

Deze is te vinden aan de linker(lange) zijde van het motorblok aan de linkerkant, bovenaan. Er lopen 2 slangen vanaf, aan de bovenkant een stekker en het geheel zit vast met een beugel:
Inderdaad de stappenmotor :lol:

Hannes

lars
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door lars » do 22 jul, 2004 18:31

Heb je eigenlijk een 8 of 16 klepper.
Alleen de 16V heeft een AIC.
Een mogelijke oorzaak voor storing bij de 8 klepper is al besproken in dit topic viewtopic.php?t=1839
Go check it out :shock:

bye!

René L.

900 LPT '93
900 FPT '86
9-3 TiD '00

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » do 22 jul, 2004 19:39

Da's waar ook! Ik was er stiekem vanuit gegaan dat het een 16 klepper was :oops: Scherp René, als we jou toch niet hadden..... :wink:

Gr,

Dennis

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » do 22 jul, 2004 22:20

de stappenmotor waar over gesproken word regelt die het stationair toeren tal bij koude start?wat is dat zwarte ding die bij het gasklephuis zit dan?snap het ff nie meer zo goed? :roll:

lars
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door lars » di 27 jul, 2004 21:11

Dat zwarte ding is een schakelaar welke de stand van de gasklep meet.
Wanneer de gasklep dicht staat moet de AIC, die naast de ontstekingverdeler is gemonteed, de taak opzich nemen om het toerental op ca.850 rpm te houden.
Wanneer de motor koud is zal de ECU (stuureenheid van het injectiesysteem) meer brandstof inspuiten, en de AIC meer lucht doorlaten.
Het is dus meer een samenspel van factoren, dan alleen de AIC die dit alles regelt.
1 Belangrijke vraag moet overigens nog beantwoord worden, is het een 16 of 8 klepper?
Anyway, heb je ook gecontroleerd op lekkage van vacuum slangen ?

succes,

René

Plaats reactie