De Talladega-rode '92 Saab 900i 2.1

1978-1993
Plaats reactie
vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: De Talladega-rode '92 Saab 900i 2.1

Bericht door vel0city » ma 20 apr, 2020 11:11

Leuk om te weten, al die bakcodes :) Ik kan niet klagen met de primair 7 en voor de 2.1 is 'ie eigenlijk best goed geschikt. De 2.1 heeft voor een ongeblazen blok aardig wat koppel onderin waardoor hij bij een stoplicht toch nog aardig weg weet te komen ondanks de langere overbrenging.

Wat voor motorsteun zit er voorop? Uuuuhhhh.... een die het blok op z'n plek houdt? :lol: :oops: Je bedoelt zeker een hydraulische of niet, ik zou het eerlijk gezegd niet weten :D
edit weet inmiddels dat de voorste motorsteun een rubberen steun is, is nog helemaal gaaf ook.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » zo 26 apr, 2020 14:10

Het blijft mooi weer, dus mooi tijd voor een ander klusje dat niet direct op of aan de auto zit: experimenteren met de het opknappen van de achterbumper :D

Gezien ik twee bumpers mee had gekregen van Vyv heb ik de slechtste van de twee omgedoopt tot oefenobject. Hier kan ik dan lekker mee experimenteren tot het gewenste resultaat is behaald alvorens de bumpers die op de auto gaan (en nu al zitten) te spuiten. Ik had bij aankoop van de auto nog een tweetal spuitbussen met lak meegekregen (grijze primer en Saab 176 Antraciet Grijs aflak) die voor de bumpers bedoeld waren, nu dus eindelijk maar is besloten om de oefenbumper te gaan opknappen.

Eerst een scheidingslijn gemaakt over het midden van de bumper heen met wat afplaktape en een opoffer-A4tje zodat ik een duidelijk voor en na-beeld had. Vervolgens de boel geschuurd met korrel 150 en 300, afgestoft en ontvet om daarna met primer en de antraciet-grijze aflak de boel van nieuwe verf te voorzien. Maar goed ook dat ik maar de helft had gedaan, de spuitbussen hadden niet meer verf voor meer dan dat :oops: Ik moet zeggen, voor m'n eerste keer met een spuitbus in m'n handen was het niet slecht. De lak hechtte meteen goed zonder veel spetters (de spetters die er wel op kwamen kwamen meer door het feit dat het al gebruikte spuitbussen waren met niet echt schone spuitmonden) en het resultaat mag er zeker wezen, misschien dat ik er alleen nog een laag blanke lak over spuit om de bumpers wat meer te laten "glinsteren". Dat kan ik bij het volgende spuit-experiment dan is testen, daar is de bumper dan ook een oefenobject voor :)

Ik ben er echter nog niet helemaal tevreden mee, mede doordat ik de diepere groeven en krassen niet heb kunnen opvullen en gladschuren om de bumper weer egaal te krijgen. Dat is wel iets wat ik wil gaan doen (en waar ik op de andere helft van de bumper mee kan stoeien), ik heb inmiddels een nieuwe bus primer, verf en aflak besteld evenals een potje plamuur. Dat zal ergens deze week binnen komen, dan hopen dat het weer meewerkt en de boel maar eens verder testen :)

Afijn, nog wat plaatjes van de setup en 't resultaat:

Afbeelding
Na de eerste aflaklaag.

Afbeelding
Het verschil links (oud) en rechts (nieuw). Als we voor het eggie gaan gaat de hele bumper natuurlijk in een keer, zonder lelijke scheidingslijnen of haastig weggetrokken afplaktape :wink:

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » ma 04 mei, 2020 14:51

Vandaag weer eventjes een verf-experiment uitgevoerd op de proefbumper. De andere helft is nu gespoten, maar nu met wat meer voorbereiding (en betere lak) om te kijken of de groeven er beter uit komen. Eerst geschuurd (korrel 120, 240 met een kleine deltaschuurmachine, daarna korrel 320 met de hand), groeven eruit geplamuurd, weer geschuurd met korrel 240 en 320, daarna gegrond en toen met de aflaklaag erover. Vervolgens een toplaag op een deel van de bumper gespoten (hoogglans blanke lak) om het resultaat te kunnen vergelijken vs de onafgewerkte aflaklaag. Uiteindelijk heb ik toch besloten om de blanke lak niet op de bumper spuiten die uiteindelijk aan m'n classic komt te hangen. Er zit teveel glans in wat afstaat tegen de rest van de mat-zwarte delen van de auto. Even een bus matte of zijdeglans blanke lak bestellen alvorens ik de "echte" bumper ga behandelen.

Wat plaatjes:

Afbeelding
Bumper in de plamuur na ge grootste groeven glad te hebben geschuurd.

Afbeelding
De grondlaag. Hier kwamen nog wat kleine putjes mee tevoorschijn die ik nu heb laten zitten maar op de "echte" bumper opnieuw plamuur, schuur en in de grondverf zet, mochten ze tevoorschijn komen. D'r komen nog aardig wat putjes en krasjes tevoorschijn na de eerste laag lak die je op de onafgewerkte bumper niet ziet.

Afbeelding
Het verschil tussen aflak en de blanke hoogglans lak (het vierkant is niet met hoogglans gespoten).

Afbeelding
Nog eentje met het verschil met de zon er op: linker deel is met blanke lak afgewerkt, rechter deel niet. Nou wil ik de kleurlaag niet onafgewerkt laten dus hier gaat dan een matte of zijdeglans blanke lak overheen.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 05 mei, 2020 12:31

Ik vind het erg netjes worden! Straks bij de supermarkt in de verre hoekjes parkeren...... :Pompous:

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » do 07 mei, 2020 17:02

Het bumper verven gaat door. Nu de daadwerkelijke bumper helemaal afgemaakt die aan de auto komt te hangen. De matte lak die ik had besteld is prima, dus daar ben ik ook weer blij mee. Het is zeker geen perfecte lakbeurt, maar ik ben dan ook geen professionele spuiter :D Morgen hoop ik het ding over te zetten. Als ik er tijd voor heb spuit ik dan meteen de zijbumpers over, ik heb daar nog genoeg verf voor over en ze hoeven niet kaal geschuurd of geplamuurd te worden. Is dat kleurverschil ook meteen weg. De zilveren strip zet ik over van m'n oude bumper.

Afbeelding

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » do 07 mei, 2020 17:25

Fraai hoor!!

Christiaan94
Donateur
Donateur

Bericht door Christiaan94 » do 07 mei, 2020 19:32

Goed bezig! Ziet d'r netjes uit hoor.

caspar
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door caspar » do 07 mei, 2020 20:06

Heel netjes.laat je de onderzijde van de deuren zwart?

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » do 07 mei, 2020 20:12

caspar schreef:
do 07 mei, 2020 20:06
Heel netjes.laat je de onderzijde van de deuren zwart?
Heh, als ik dat weer rood wil maken is 't niet alleen de deuren die opnieuw rood worden, maar ook de voorschermen en achterste wielkasten, oftewel zo'n beetje de hele zijkant van de auto aan beide zijden. Staat nog niet op het lijstje. :D Misschien als ik ooit beslis de hele auto een nieuwe verfbeurt te geven, als het er toe komt en ik de wagen nog steeds bezit en ik een plek heb om er aan te sleutelen en ik een tweede auto heb voor dagelijks gebruik... :wink: Voor nu laat ik het voor wat het is.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » vr 08 mei, 2020 20:55

Tromgeroffel....

Afbeelding

Tadaaaaaa. Da's toch beter dan dat het was, al zeg ik het zelf :D :D Je bent even een dagje bezig, maar dan heb je ook wat. Ik had nog net genoeg lak om de zijbumpers ook mee te nemen. Kleurverschil? Wat is dat? :)

Maar goed, waarom deden we dit ook alweer? Oh ja, vanwege dit:
Afbeelding
Hoe krokant wil je het hebben? Wel, hij was genoeg doorbakken om zo goed als meteen na demontage af te breken door z'n eigen gewicht...

Het klusje ging verder natuurlijk weer niet zonder slag of stoot. Na eventjes met Vyv gesproken te hebben over de bumper bouten waarvan ik bang was dat deze al bij de eerste slag was afgebroken blijken het gewoon tapeinden te zijn waar de moer nu als boutkop functioneerde. D'r zijn gewoon gaten in de carrosserie geboord die vervolgens op M10 zijn getapt. Niks lassen of bussen persen met intern schroefdraad. Gewoon boren en tappen, if it works, it works :) Bumper was er vervolgens vlot af. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om beide achterlichten er eventjes af te halen (de kappen dan). Links haperde m'n achterlicht wel eens (was na een klap op de kap weer gefixt voor een tijdje), nu kon ik de lamp er tenminste uit halen om te kijken wat het kon zijn. Bleek gewoon wat niet goed contact te zijn geweest, dus ben ik maar even een fijn schuurpapiertje over de contactjes van het lampje heen en gaan, daarna deed 'ie het meteen. Vervolgens kwam ik erachter dat er rechts een rood lampje was ingedraaid bij het achterlicht waardoor de lichtopbrengst verminderd was. Een rode lamp achter een rode kap, snap je het nog? :? Ik had nog lampjes liggen, dus die heb ik maar vervangen voor een blank exemplaar met goed resultaat, ik kon tenminste weer zien dat er wat brandde. Vervolgens de lampenkappen aan de binnenzijde schoongemaakt en het spul weer teruggezet.

Dan het hangen van de nieuwe bumper. Lijn ik 'em uit, past ie niet ;-|+ Het binnenste boutgat op de bumpersteunen is rond in plaats van ovaal (zoals de buitensteunen) en natuurlijk paste het weer van geen kant.... Ok dan, eventjes een tripje Hornbach met m'n ma's auto om een Dremel te halen (had ik veeeeeeeel eerder moeten doen) om de binnenste gaten ovaal te maken, net als de buitenste twee.

Zo dus:
Afbeelding

Daarna was het een paar keer passen en meten maar uiteindelijk zat ie. Daarna even met wat potlood een gebied uitgezet wat ik moest weg slijpen uit het rubber (nog een klus waar je niet zonder Dremel kan) om de trekhaak passend te maken en na dat geslepen te hebben de bumper definitief op z'n plek gehangen. Tapeinden weer terug geplaatst, vastgezet en klaar... toch?

Soort van ongeveer. De bumper zou in z'n geheel eigenlijk nog een millimeter of vier naar rechts moeten schuiven om hem echt mooi passend te krijgen, maar dat betekent dat de linker bumpersteun bij de twee gaten in de bocht dunner moet worden geslepen, hij kon geen kant meer op omdat de steun in het chassis zat. Maar da's voor de volgende keer, als 'ie er ooit weer af komt. Het zit nu, vele malen beter dan het ooit heeft gezeten, en het belangrijkste is, de lampenkappen kunnen er weer zonder gedoe af :D Die vier millimeter ziet niemand. En ik was er na een hele dag in de volle zon rommelen wel een beetje klaar mee. Daarna de (ook vandaag gespoten) zijbumpers er weer op en het klusje was geklaard. Nou moet ik niet teveel naast de auto staan en de achterbumpers met de voorbumpers vergelijken, anders krijg ik teveel neigingen om de voorzijde ook helemaal te spuiten.... Misschien later... :lol:

Als laatste nog eventjes de auto schoongespoten om hem van stof te ontdoen en daarna eventjes doorgereden naar het plekje waar ik m'n (inmiddels oude) avatar op dit forum heb gemaakt, nu voor een nieuw plaatje.

Voor:
Afbeelding

En na:
Afbeelding

En nee, de positie van de wielen heb ik niet uitgemeten. Die stonden toevallig net zoals op de oude plaat. Kwam ik ook pas achter dat ik beide foto's onder elkaar had gezet tijdens het typen van deze tekst :lol:
Volgende stap is de APK aankomende woensdag. Maar voor nu: rijden :O:

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » vr 08 mei, 2020 21:24

Mooi werk! Ziet er netjes uit.
Toffe plaat en gave velgen ook trouwens.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » vr 08 mei, 2020 21:50

Jij bent echt goed bezig met die klassebak. Ik begrijp niet alles in je laatste post, maar mooi gedaan weer!

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » vr 08 mei, 2020 23:43

Goed gedaan! Mooi resultaat!

olav99
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door olav99 » za 09 mei, 2020 11:19

Lekker bezig!

Even over dat rode achterlichtlampje: is er bij mij tijdens de laatste APK ook in gezet. Reden: het horizontale kunststof schotje tussen het rode gedeelte van het achterlicht/remlicht (onder) en het witte achteruitrijlicht (direct daarboven) was wat vervormd. Gevolg: hierdoor kon er licht vanaf het onderste rode achterlicht doorstralen naar het daar boven geplaatste witte achteruitrijlichtlensje, waardoor er verwarring kan ontstaan over of je de auto nu wel of niet in de achteruit hebt staan. De oplossing was om dan een rood lampje te plaatsen zodat overstalend licht gewoon rood blijft. Vandaar die rode lampjes dus.
(Mijn oplossing is uiteindelijk geweest om de hele achterlichtunit te vervangen door een goede met niet vervormde tussenschotje).

En nog iets over de rode achterlichtlampje: paste dat bij jou goed in de fitting? Het viel me op dat dit lampje met bajonetsluiting de pennetjes niet precies tegenover elkaar heeft staan, ar onder een hoek van ca. 150 graden (dus wanneer je van onderaf kijkt, niet vanaf de zijkant; dan staan ze sowieso op verschillende hoogte). Mooi in moderne auto's, kun je dat lampje (gecombineerd rem-achterlicht) er nooit verkeerd om in steken. Maar de achterlichten van mijn Saabje uit 1983 hadden nou weer net wel een aansluiting voor een bajonet met tegenover elkaar staande pennetjes, waardoor het nieuwe rode lampje dus mede verantwoordelijk was voor het beschadigen van de achterlichtunit en daarbij ook nog maar matig contact maakte. Maar daar heb je nu je witte lampjes hebt in ieder geval geen last meer van 8)

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » za 09 mei, 2020 12:13

Ik heb aan de rechterzijde een scheidingsrubber zitten dat nog heel was, dus ik heb hem gewoon gewisseld. Er "lekt" geen licht door :)

De lampjes hebben inderdaad op twee verschillende hoogtes pennetjes zodat ie er maar op een manier in kan. Mijn fittingen zijn daar voor geschikt, alles past zoals het hoort, ook met het rode lampje.

Plaats reactie