Tromgeroffel....
Tadaaaaaa. Da's toch beter dan dat het was, al zeg ik het zelf

Je bent even een dagje bezig, maar dan heb je ook wat. Ik had nog net genoeg lak om de zijbumpers ook mee te nemen. Kleurverschil? Wat is dat?
Maar goed, waarom deden we dit ook alweer? Oh ja, vanwege dit:

Hoe krokant wil je het hebben? Wel, hij was genoeg doorbakken om zo goed als meteen na demontage af te breken door z'n eigen gewicht...
Het klusje ging verder natuurlijk weer niet zonder slag of stoot. Na eventjes met Vyv gesproken te hebben over de bumper bouten waarvan ik bang was dat deze al bij de eerste slag was afgebroken blijken het gewoon tapeinden te zijn waar de moer nu als boutkop functioneerde. D'r zijn gewoon gaten in de carrosserie geboord die vervolgens op M10 zijn getapt. Niks lassen of bussen persen met intern schroefdraad. Gewoon boren en tappen, if it works, it works

Bumper was er vervolgens vlot af. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om beide achterlichten er eventjes af te halen (de kappen dan). Links haperde m'n achterlicht wel eens (was na een klap op de kap weer gefixt voor een tijdje), nu kon ik de lamp er tenminste uit halen om te kijken wat het kon zijn. Bleek gewoon wat niet goed contact te zijn geweest, dus ben ik maar even een fijn schuurpapiertje over de contactjes van het lampje heen en gaan, daarna deed 'ie het meteen. Vervolgens kwam ik erachter dat er rechts een rood lampje was ingedraaid bij het achterlicht waardoor de lichtopbrengst verminderd was. Een rode lamp achter een rode kap, snap je het nog?

Ik had nog lampjes liggen, dus die heb ik maar vervangen voor een blank exemplaar met goed resultaat, ik kon tenminste weer zien dat er wat brandde. Vervolgens de lampenkappen aan de binnenzijde schoongemaakt en het spul weer teruggezet.
Dan het hangen van de nieuwe bumper. Lijn ik 'em uit, past ie niet

Het binnenste boutgat op de bumpersteunen is rond in plaats van ovaal (zoals de buitensteunen) en natuurlijk paste het weer van geen kant.... Ok dan, eventjes een tripje Hornbach met m'n ma's auto om een Dremel te halen (had ik veeeeeeeel eerder moeten doen) om de binnenste gaten ovaal te maken, net als de buitenste twee.
Zo dus:
Daarna was het een paar keer passen en meten maar uiteindelijk zat ie. Daarna even met wat potlood een gebied uitgezet wat ik moest weg slijpen uit het rubber (nog een klus waar je niet zonder Dremel kan) om de trekhaak passend te maken en na dat geslepen te hebben de bumper definitief op z'n plek gehangen. Tapeinden weer terug geplaatst, vastgezet en klaar... toch?
Soort van ongeveer. De bumper zou in z'n geheel eigenlijk nog een millimeter of vier naar rechts moeten schuiven om hem echt mooi passend te krijgen, maar dat betekent dat de linker bumpersteun bij de twee gaten in de bocht dunner moet worden geslepen, hij kon geen kant meer op omdat de steun in het chassis zat. Maar da's voor de volgende keer, als 'ie er ooit weer af komt. Het zit nu, vele malen beter dan het ooit heeft gezeten, en het belangrijkste is, de lampenkappen kunnen er weer zonder gedoe af

Die vier millimeter ziet niemand. En ik was er na een hele dag in de volle zon rommelen wel een beetje klaar mee. Daarna de (ook vandaag gespoten) zijbumpers er weer op en het klusje was geklaard. Nou moet ik niet teveel naast de auto staan en de achterbumpers met de voorbumpers vergelijken, anders krijg ik teveel neigingen om de voorzijde ook helemaal te spuiten.... Misschien later...
Als laatste nog eventjes de auto schoongespoten om hem van stof te ontdoen en daarna eventjes doorgereden naar het plekje waar ik m'n (inmiddels oude) avatar op dit forum heb gemaakt, nu voor een nieuw plaatje.
Voor:
En na:
En nee, de positie van de wielen heb ik niet uitgemeten. Die stonden toevallig net zoals op de oude plaat. Kwam ik ook pas achter dat ik beide foto's onder elkaar had gezet tijdens het typen van deze tekst
Volgende stap is de APK aankomende woensdag. Maar voor nu: rijden