mijn 900 GLi 1984, LPG

1978-1993
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: mijn 900 GLi 1984, LPG-injectie uitgebouwd (update p 6

Bericht door op » ma 28 okt, 2013 23:28

Bij de ombouw naar het verdamper systeem heb ik ook de tank een kwartslag laten draaien.
Afbeelding

Nu:Afbeelding
Afbeelding

Dit bevalt heel goed, ik kan weer laden en de auto rijdt niet slechter.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » di 05 nov, 2013 20:54

Vorige week een verse APK tot 13 november 2014.
De pookgeleiding gefixt en bakolie ververst (5 zat onder de bijrijdersstoel). Schakelt en rijdt weer geweldig!

Ook zijn de nieuwe reflectoren en koplampglazen gemonteerd. Dat is echt een enorm verschil met de 30 jaar oude reflectoren zeg. Ik zie 's avonds weer prima. Binnenkort maak ik wat foto's als het weer droog is buiten :mrgreen:

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » di 05 nov, 2013 21:30

Da's mooi ! Idd een groot verschil met die reflectoren, vorig jaar de Caab van sb129h ermee uitgevoerd, veel meer zicht in het donker en de auto oogt ook een stuk frisser dan met dat doffe oude spul.
Ik heb de lpg tank (70 liter) ook zo in de lengterichting in de kofferbak staan en hoewel dit mn voor evt achterpassagier linker is bij een aanrijding, rijdt het solo en beladen idd prima en de kofferbak incl de neerklapbare achterbank zijn reuze praktisch te gebruiken, er blijft enorm veel ruimte bruikbare ruimte over, waarschijnlijk zelfs meer dan bij m'n 9000 cs met ringtank onder de licht verhoogde bodemplaat in de reservewielbak.
Bovendien vindt ik het reuze praktisch dat we in de camperopbouw net wat makkelijk in bed kunnen stappen via de lpg tank terwijl ie staand aan het aanrecht/gasstel niet in de weg zit. De actieradius is met de benzinetank en de gastank enorm hetgeen zeker bij Zwedenreizen een groot voordeel is :D .
Have fun! :O:
Ps Goed dat je het LPG er ondanks die belastingmadness erin laat zitten, ik haal het er ook niet uit, zeker als je de auto als daily driver gebruikt met veel km's kan je lekker het hele jaar doorrijden op spul wat voorlopig nog een stuk goedkoper is dan benzine :-P+, ook als je 'm bijv alleen seizoengebonden gebruikt zoals met een camperopbouw.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » di 05 nov, 2013 22:51

Het gekke is dat ik 'm lekkerder vind rijden met de tank zo.
Met de tank tussen de achterwielen zou de balans theoretisch beter moeten zijn, maar ik vind de wegligging in snelle lange bochten naar rechts een stuk beter. Dat komt omdat het gewicht van de tank dan boven het binnenste wiel ligt in zo'n bocht.
In theorie moet dan de wegligging in lange snelle bochten naar rechts dan slechter zijn, maar in de praktijk kom ik die bochten niet vaak tegen, in de bochten naar links valt mij tot nu toe geen nadeel op.
Dat terwijl ik eerder vond dat de volle gastank nogal 'sleurde' in de bocht.

Het enige nadeel dat ik kan verzinnen van deze opstelling is dat op den duur de rechter achterveer gaat verzakken en de auto wat scheef gaat staan. Dat is dan, als dat inderdaad gebeurt, op te lossen door de veren links en rechts te wisselen. En later uiteindelijk eens te vervangen.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » wo 06 nov, 2013 8:29

Ik deel je mening, idd rijdt de auto beter door lange snel genomen bochten, is goed te merken.
Zelf heb ik de auto een aantal jaar solo gereden over dagelijks langere afstanden. Daarin zat ook een lange linkse bocht (die komen idd veel minder voor) van de A58 naar de A16 thv Breda maar daar kon ik ook geen nadelen in ontdekken, de auto is zeker in de solo setting veel beter in balans. Zie het als het uitwegen per wiel bij auto's uit de snelheidssport, ook mijn race-auto was enormgebaat bij een ideale gewichtsverdeling door het motorblok schuin naast/achter me te zetten.
Wel kan ik met de camperopbouw en beladen wel goed merken of de tank leeg of vol is.
Voor het extra inzakken van de veren vrees ik niet zo, bovendien hebben veel classicveren na jaren gebruik overal mn achter al wel doorzakneigingen. Vanwege van dat verschijnsel is het nut van tzt wisselen wellicht minder dan de montage van verse exemplaren.
Aanvankelijk reed ik met versterkte veren die je toen nog bij de Biltema kon kopen, bij het vaker gaan gebruiken van de camperopbouw heb ik daar zelfs nog MAD hulpveren bijgezet, gecombineerd met rondom nwe Rode Koni's en voor en achter stabi's, een niet te verwaarlozen verbetering.
Natuurlijk heeft een cilindrische tank geen hinder van iets van antiklotsschotten oid, de reden waarom een dwarsgeplaatste tank meer te voelen is in welke bocht dan ook.
Een in de lengterichting geplaatste tank heeft natuurlijk wat meer last van gewichtsverplaatsing van de tankvulling bij optrekken of remmen maar in de praktijk merk je daar weinig van.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 06 nov, 2013 15:17

Natuurlijk heeft een cilindrische tank geen hinder van iets van antiklotsschotten oid, de reden waarom een dwarsgeplaatste tank meer te voelen is in welke bocht dan ook.
Dat is het natuurlijk!
Zoals een tijdje terug geschreven had ik na het inbouwen van het gas last van 'dweilen in de bochten'. Na het monteren van de stabilisatoren voelde je de auto nog met de kont trekken in de bocht. Alleen met bijna lege tank was het minder. Niet alleen het vloeibare gas klotst rond, het beetje benzine wat je altijd bij je hebt verplaatst zich in de bochten ook nog eens.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » wo 06 nov, 2013 20:07

Lek boven water :bluethumb:

In de jaren tachtig bij een beun geholpen om lpg tanks bij vele tientallen Mercedes T klasse op dezelfde manier te plaatsen, ging natuurlijk in eerste instantie om behoud van de laadvloer maar tov dwarsgeplaatste exemplaren in dezelfde serie reed dit idd beter.

Hij past iig prachtig, heb je ook een -bruto- 70 liter tank?

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » zo 24 nov, 2013 22:38

En er gaat nog een hele slaapbank in! achterbank omklappen en voilà.
Afbeelding

ook de boot erachter en de zeilzooi erin geen enkel probleem 8)
Afbeelding

@Cornell: het is inderdaad een 70 liter bruto tank, meestal tank ik 50 liter. Ik vind het toch niet fijn om 'm helemaal leeg te rijden

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » zo 22 dec, 2013 1:10

Al een tijdje ging het starten wat moeizaam. Met de koplampen uit ging het net. Meestal bij de derde poging. Het is altijd de eerste start, als de auto gelopen heeft, start hij de rest van de dag meteen.
Gisteren was het bingo: Ik wilde er mee naar AGS in Zeist om eens te vragen hoe hij nou eigenlijk hoort te starten, en om de accu aan de teste te leggen. Natuurlijk was de accu al plat! :evil:
Op de startkabels gestart, en naar Zeist. Accu bleek 'zwak' aan de tester.
Dat vond ik vreemd, omdat ik er een week eerder mee naar Friesland op en neer was geweest. Dan zou de accu vol moeten zijn.

Ik ben dus maar meteen doorgereden naar de accuhandel, en kreeg daar het advies ipv van de 60 A accu een 70 A accu te plaatsen. Die zit er nu in, en de auto rijdt veel fijner en de koude start is dramatisch beter :D (vanochtend getest)

De nieuwe 70 A accu heeft dezelfde afmetingen als de oude 60 A, en hij heeft een grote capaciteit.
60 a accu's zijn niet altijd meer te krijgen begreep ik. Ze hadden er wel , maar ik kreeg een 70 mee voor de prijs van een 60 omdat ik zo'n mooie oude Saab had :mrgreen: :D 8)

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » vr 31 okt, 2014 13:11

De Saab staat nog op LPG! En niet geschorst. Ik heb er gewoon moeite me dat ik een prachtig draaiende, bijna gloednieuwe installatie moet slopen :?

Ik doe mee met de proefprocesregeling van de stichting van Wouter van Embden, dus dat wachten we maar af. Om de pijn te verzachten heb ik de auto vandaag laten wegen bij de RDW.op het kenteken staat 1256 kg en dat is gebaseerd op de oorspronkelijke gegevens. de auto is echter omgebouwd van automaat- naar schakelbak, dus dat zou ettelijke kilo's ijzer moeten schelen.

En ja, de weging is uitgekomen op 1250 kg, dat is precies een klasse lager. :D Dat scheelt toch weer een klein slokje op de borrel.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 31 okt, 2014 15:36

op schreef:De Saab staat nog op LPG! En niet geschorst. Ik heb er gewoon moeite me dat ik een prachtig draaiende, bijna gloednieuwe installatie moet slopen :?
bij meer dan 500 km/ mnd is gas goedkoper dan benzine, zelfs met mrb :wink:

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: mijn 900 GLi 1984, LPG

Bericht door op » za 29 nov, 2014 16:50

Gisteren las ik deze advertentie:
Titel: [TK] GRATIS: interieur 900 classic 4/5 drs
Prijs: 0 EUR
Datum: vr 28 nov, 2014 12:38

Omschrijving:
zonde om weg te gooien, maar ik heb geen plek. het interieur is in goede staat, onbeschadigd. deurpanelen zitten erbij, voor handbediende ramen V/A, alsmede knieschot, hoedenplank 5 drs en vloerbedekking. de stoelen/achterbanken passen ook in een 99 4 drs na '81
af te halen in onze garage in haarlem, tot 7 december a.s.

voor meer info, bel 06 55 30 42 47.
voor foto's ,stuur een email naar info@900classic.nl.

groeten

robert wiering
900classic.nl haarlem
Vanochtend heb ik het opgehaald, een mooie set deurkaarten vloertapijten in de kleur die al in mijn auto zit en mooie stoelen! Allemaal precies passend voor mijn auto, het is het zandkleurige vroege beige en de donkerbruine tapijten. Deze kleuren zijn in nederland zeer zeldzaam, dus dat is een flinke mazzel!

Ook nog even rondgekeken in Robbert zijn snoepwinkel, allemaal zeldzame onderdelen en er stonden weer allerlei prachtige auto's :D

Robbert heel erg bedankt!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 29 nov, 2014 22:01

Da's een mooie vangst. Foto's! 8) :D

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » za 14 nov, 2015 17:04

Even een update.
Mijn auto heeft tot oktober geschorst gestaan, heb haar er nu even uit om er weer van te genieten 8) :O: Even wat kilometers maken, ik ben er ook mee naar Ooij geweest en andere grote ritten. Het rijdt nog steeds heerlijk en het blokje loopt als een naaimachientje op LPG.
December gaat ie weer in de schorsing dan is alles weer soepel en kan het weer maanden staan.

Het is ongeloofelijk, maar je kan de auto gewoon drie maanden in de garagebox laten staan en dan is het starten lopen :D

Je merkt wel dat je alles weer even 'los' moet rijden, maar dat gaat ook best snel.

De auto is nu 31 jaar oud en ik denk dat de discussie over oldtimer en LPG in de politiek weer op gang komt, ik wacht af tot er een verbetering van de regels komt. Desnoods gaan we nog een paar jaartjes zo door, met een het grootste deel van het jaar geschorst :twisted: Over 8,5 jaar is ie 40 jaar oud. Km stand is 109.000 inmiddels

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » vr 22 jan, 2021 15:53

Al vijf jaar niets gepost :oops: in 2021 heb ik 'm al weer 10 jaar.
De auto is nog steeds hier en en km stand loopt jaarlijks een beetje op. Is nu 124.000 km. Met nieuw hemeltje en oortjes dit jaar. Ook Koppeling, radiateur en remschijven en blokken vernieuwd. Afbeelding Blijft een leuke auto en hij rijdt nog steeds geweldig!

Plaats reactie