Mijn saab 900 '85

1978-1993
Plaats reactie
Jirster
Geregistreerd lid

Re: Mijn saab 900 '85

Bericht door Jirster » zo 17 mei, 2020 12:58

Jep! Ik vind het ook erg leuk dat ik alle onderdelen van de auto steeds beter begrijp, door ze uit elkaar te halen kom je er steeds beter achter hoe alles werkt!

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » zo 17 mei, 2020 19:58

Goed gedaan! Kreeg je die zwarte plastic afdekplaat weer een beetje makkelijk goed op zijn plek? Ik vind dat zo een horror ding :evil:

Jirster
Geregistreerd lid

Bericht door Jirster » zo 17 mei, 2020 20:42

Best een onhandig ding ja! Is uiteindelijk gelukt na een hoop priegelen en vloeken.

Thijs Leuven
Geregistreerd lid

Bericht door Thijs Leuven » ma 18 mei, 2020 9:57

Lekker bezig! 8)

Jirster
Geregistreerd lid

Bericht door Jirster » di 26 mei, 2020 16:02

Zo weer een weekje verder en alvast een paar dingen aangepakt. In de achterbak bij het reservewiel heb ik de hoeken geschuurd en in de menie gezet, deze plekken waren een keer gelast maar ze begonnen weer te roesten. Ook de accubak in de menie gezet en daarna brantho korrux er over heen. Ook heb ik de dorpels in de brantho korrux gezet, die zien er nu weer mooi zwart uit.
Afbeelding

En ik mis volgens mij bij de middencosnole iets? Ik denk dat er een asbak hoort:
Weet iemand dat?
Afbeelding

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » di 26 mei, 2020 16:03

idd een asbak.

Jirster
Geregistreerd lid

Bericht door Jirster » za 30 mei, 2020 17:36

Oke! Ga ik daar naar op zoek.

Jirster
Geregistreerd lid

Bericht door Jirster » za 30 mei, 2020 17:50

Afgelopen dagen flink op roest jacht geweest en toch wel de nodige plekken gevonden. Bijde wielkasten achter zijn ontdaan van oude tectyl en loszittende roest en helaas kwamen er best wat gaatjes onder vandaan. Onderstaande is van de minst slechte wielkast achter:
Afbeelding
De wielkasten voor en de asdoorgangen lijken nog hard maar misschien verschuilt er zich nog wat ellende onder de oude tectyl :oops: . Daar ga ik de komende dagen mee aan de slag.
Afbeelding
Ik heb al het plaatwerk besteld voor de ophangpunten van de schokdempers aan bijde kanten.
Het krikpunt aan de linkerzijde is ook rot dus die gaat ook gelast worden. Het zal best nog wel een klusje worden maar ik heb gelukkig voldoende tijd de komende weken.

Tijdens het demonteren van de achterbank er ook achter gekomen dat ik nog een bewoner in mijn auto had:
Afbeelding

Ook nog wat leuk nieuws, ik heb de demperolie in de carburateur vernieuwd en op het juiste niveau gebracht en het membraam vervangen. Het membraam was helemaal gescheurd en de auto rijdt nu zo veel fijner!
Ook een olielekkage verholpen en een koelvloeistoflekkage. Er zat een koelslang niet goed vast :shock: .
En we zijn ook nog bezig geweest om een elektrische antenne te monteren, alleen nog maar even een draad trekken van de radio naar achter en dan hebben we een gloednieuwe glimmende chrome antenne :mrgreen: .

Jirster
Geregistreerd lid

Bericht door Jirster » zo 14 jun, 2020 10:19

Gisteren voor het eerst gelast en het ziet er naar mijn ogen best goed uit! Het nieuwe plaatmateriaal op de schokdemper zit er goed stevig. Voor:
Afbeelding
Na:
Afbeelding
Gisteren is alleen de linkerkant gelukt dus vandaag gaan we aan de slag met de andere kant, hierna kan het interieur er weer in en worden de wielkasten geverfd met antiroest verf. Ik ga ze denk ik niet tectyleren omdat ik bang ben dat ik beginnende roest dan niet snel genoeg kan spotten.
Ik ga er ook gelijk nieuwe schokdempers in zetten.

Van de week heb ik ook overal nieuwe vacuumslangen gezet en het kleppendekselnippel vervangen. De vacuumslangen waren redelijk gaar en het nippel op het kleppendeksel was helemaal uitgedroogd en lekte dus. Hij loopt nu ietsjes hoger stationair dus even afstellen van de week.

Mijn buurman is een erg groot volvo fan en had vroeger allemaal oude volvos en had hier nog een setje yazaki setjes van liggen die ik mocht hebben. Die komen er binnenkort ook in:
Afbeelding

Jirster
Geregistreerd lid

Bericht door Jirster » zo 14 jun, 2020 20:18

En het eindresultaat!
Afbeelding

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » zo 14 jun, 2020 23:08

Netjes! Uiteindelijk gaan ze daar bijna allemaal een keer door. (die constructie.....)

Jirster
Geregistreerd lid

Bericht door Jirster » ma 15 jun, 2020 12:28

Jep was indd aan beide kanten goed rot!

Jirster
Geregistreerd lid

Bericht door Jirster » zo 28 jun, 2020 14:00

Ik ben van plan om binnenkort het schakelen aan te gaan pakken, als ik gas geef of gas loslaat dan schud de auto best veel. Dit zijn denk ik de motorsteunen. Is het verstandig om ze allemaal tegelijk te vervangen? Of bijvoorbeeld beginnen met alleen de voorste? Ik wil ook het schakelrubber gaan vervangen en de stift onder de pook afstellen omdat hij niet altijd even lekker in zn 5 en achteruit wil.
Waar zou ik het schakelrubber vinden? Ik kon hem op het oog nog niet zo snel zien maar ik weet ook niet heel goed waar ik dan zou moeten zoeken.
Tevens ga ik waarschijnlijk de bakolie vervangen door honda mtf3, daar heb ik erg veel goeds over gelezen.

En dan nog even een plaatje want ik heb nieuwe US turbo velgen :headbang3:
Afbeelding

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » zo 28 jun, 2020 16:57

Prachtig plaatje van een prachtige auto :wow:

Schakelrubber zit, als je onder de auto staat, direct aan de schakelstang die uit de versnellingsbak komt richting het interieur. Het is een rubber blokje die tussen twee metalen plaatjes in zit geklemd.

Jirster
Geregistreerd lid

Bericht door Jirster » zo 28 jun, 2020 19:29

Thanks! :D Hij wordt telkens een stukje mooier!

Ik zal morgen dan eens even kijken of ik dat rubber kan vinden. Zijn er nog bepaalde dingen waar ik naar moet uitkijken bij het vervangen?
En is het vervangen van de motorsteunen lastig? Is er hier misschien een stappenplan voor ergens op het forum?

Plaats reactie