Check Engine? Maar niet heus!
Na het instellen van de nieuwe versnellingsbak verhoudingen (in SRAM, note to self) weet Trionic ook weer in welke versnelling we rijden, en nou we toch bezig zijn met computers enzo...
Toen ik de Trionic kabelboom aan het maken was heb ik ook een voorziening gemaakt voor OBD functionaliteit zodat je er een ELM (bluetooth) dongle in kan prikken voor interactie met appjes op je telefoon. Leuk en handig!
Voor iets diepere diagnose is TECH2 de aangewezen tool en daarvoor is er ook de K-line aanwezigheid vereist in de OBD2 stekker (pin33 ECU naar pin 7 OBD2). Een voorwaarde is dat je een oudere PCMCIA kaart (v44.000) nodig hebt om connectie te kunnen maken met je ECU want er draait in dit geval een 9000bin op van MY94. Dit had ik nog niet kunnen testen omdat ik die v44 kaart niet beschikbaar had (ook niet hard gezocht), maar deze heb ik kunnen lenen van Retroll om te kijken of het zou werken.
Jaja, SAAB 9000 en MY94 selecteren in de TECH2 tool en we hebben connectie! Je kan dus live een 33 tal parameters uitlezen; van motortoerental, kvs temp, inlaat temp, gasklepstand, ... Alsook foutcodes uitlezen en wissen.
Het uitlezen van de parameters is in principe ook mogelijk met de OBD dongle (al zit die op lage CAN bus snelheid). De toegevoegde waarde van TECH2 is dat je een aantal van de parameters kan activeren.
Voorbeeld CE lampje aanzetten: