Trionic project inbouwen

1978-1993
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Vyv » di 28 mei, 2019 16:42

Nog nieuw met T5 maar ik lees wel hoe je het ontsteking tijdstip kan controleren. Maar kun je het ontsteking tijdstip ook corrigeren?
Ik heb mijn vliegwiel later frezen zonder rekening te houden voor T5 (andere standalone is het ontsteking tijdstip gewoon globaal aan te passen)
Of moet ik voor T5 dan mijn trigger pattern opnieuw laten frezen?

Ja er is ook een "off-set" die je kan instellen, maar weet niet tot hoeveel graden je kan gaan.
Enne wat voor patroon is er uitgefreesd, 60-2 ?

Anyway... klinkt een beetje tricky om met een ander type patroon / offset aan de slag te gaan.

Als je wil vasthouden aan het vliegwiel is een ander motor management systeem misschien meer voor de hand liggend, zoals Megasquirt bijvoorbeeld. Maar als je toch voor Trionic wilt gaan dan zou ik voor een Trionic specifiek vliegwiel of triggerwheel gaan.

Rico1303
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rico1303 » wo 29 mei, 2019 8:10

[]

Ik heb 60-2 laten frezen, omdat dit zowel op t5 als op ECU master Black moet werken.
Maar ik heb inmiddels genoeg onderzoek gedaan en ik heb gelukkig de bestaande t5 vliegwiel tekeningen aangehouden als reverentie. en daar klopt mijn vliegwiel wel.
Dank voor je reactie.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » wo 29 mei, 2019 9:34

Oke, good luck! :headbang3:

phthalaat
Geregistreerd lid

Bericht door phthalaat » wo 12 mar, 2025 10:14

Dit topic even wat leven in blazen. Ik ben ook begonnen met de T5 inbouw, tot dusver zijn er al mooie stappen gemaakt. Een van de hekelpunten is die muurvaste lambda sensor in de elleboog. Nou ben ik even benieuwd of de oude lambda niet voor de T5 gebruikt kan worden, er zitten immers dezelfde drie draden, preheat, sensor en massa aan. Iemand ervaring mee?
Afbeelding

Sfeerimpressie
Afbeelding

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 12 mar, 2025 10:18

Nee, de oude is voor Lucas. Je hebt er een nodig die de trionic ECU kan lezen. Bij lucas is het signaal anders.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 12 mar, 2025 11:42

Deze heb je nodig, als ik mij goed herinner. Vraag wel even na voor de zekerheid.

https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... D7525603BO

phthalaat
Geregistreerd lid

Bericht door phthalaat » wo 12 mar, 2025 11:59

Ah ok jammer, ik heb al wel een trionic lambda sensor hoor, maar hoopte stiekem dat ik de oude in dit geval kon laten zitten. Enfin ik heb een extra lange steeksleutel besteld, hopelijk kan ik met die extra nm hem wel loskrijgen.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » wo 12 mar, 2025 13:24

Er zijn speciale sleutels specifiek voor lamdasensoren, een soort van half open ringsleutels. Daarnaast kan je ook gewoon een goede dosis WD40 er op los laten en als dat niet lukt, lekker heet stoken. Iets wat vloeibaar is zit tenslotte niet vast :wink:

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 12 mar, 2025 14:25

In de diepvries leggen kan ook helpen. En daarna WD40

phthalaat
Geregistreerd lid

Bericht door phthalaat » wo 12 mar, 2025 14:57

Vriezer gaat lastig worden want de turbo moeren zitten ook al muurvast, dan zou ik een vriescel moeten huren :lol: . De lambdasleutel kende ik nog niet, die hou ik in mijn achterhoofd. Iig bedankt voor de suggesties, binnenkort kan ik ook aansluiten bij de T5 club 8)

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 12 mar, 2025 15:06

Als het helemaal niet lukt, dan duik ik wel even in mijn onderdelen voorraad. Ik moet nog wel een trubo uitlaat knie hebben liggen

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » wo 12 mar, 2025 18:39

Alles monteren en starten zonder lambda, dan lekker heet stoken en losmaken.

phthalaat
Geregistreerd lid

Bericht door phthalaat » di 18 mar, 2025 13:48

Zelfs de 430 mm bleek niet genoeg, het is ook een rotplek om te werken. Uiteindelijk maar de gok gewaagd om de downpipe knie los te maken en wonderbaarlijk kwamen deze moeren los, risky business... Nu kon ik de sleutel eindelijk tikken met een hamer geven en voila oude sonde er uit en nieuwe er in.

phthalaat
Geregistreerd lid

Bericht door phthalaat » wo 24 sep, 2025 20:54

Beste trionics, ik heb al sinds het starten en lopen van de T5 in mijn 900 last van hikken tijdens cruisend rijden en langzaam accelereren vanaf 2000 toeren (WOT gaat prima en als de brandweer). Nou ben ik gravende weg twee dingen tegen gekomen. Ook ik had de pin 47 reference ground draad van de 3 dradige lambda (nieuw exemplaar) eerst op het blok geaard maar gezien de staat en de opmerking van Vyv heb ik deze ook opnieuw aangelegd en nu geaard in de linker wielfender, waar de ECU ook z'n massastrip heeft. Voor de zekerheid ook maar een extra massa draad van v bak naar radiator balk gelegd. Nou is het gehik volgens mij minder, maar nog steeds niet helemaal verdwenen. Even ter info, alle T5 componenten DI, AIT, MAF, AIT, CPS, TPS, Bcv, bougies etc etc, zelfs andere kabelboom zijn uitgewisseld en hebben voorheen niks veranderd.

Nou zag ik hier of in een ander onderwerp dat er ook gerept werd over verschillende processors en bin files. Maakt het uit of je 16 of 20 MHz gebruikt?

Ruud 9.3
Donateur
Donateur

Bericht door Ruud 9.3 » wo 24 sep, 2025 22:23

ik denk dat je het in de software moet zoeken, bijvoorbeeld ontstekingstijdstip, brandstof hoeveelheid, PID of open/closed loop.

16 of 20 MHz maakt niet uit. In 20 MHz kun je vrijwel alle files uit T5-suite flashen.
in de 16 MHz alleen de bestanden van de eerste bouwjaren.

Plaats reactie