remschrijven achter en nieuwe uitlaat

1978-1993
Joshua
Geregistreerd lid

Re: remschrijven achter en nieuwe uitlaat

Bericht door Joshua » vr 15 aug, 2003 23:35

En kun je dan ook de verlaging zelf uitvoeren(dwz alleen de veren kopen, de rets is nog wel bruikbaar allemaal? Of moet je dan ook de schokdempers wijzigen? Wordt de auto dan tevens ook stijver, dwz stabieler op de weg(nietmeer dat getob... :lol: )

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » ma 18 aug, 2003 14:11

Joshua schreef:En kun je dan ook de verlaging zelf uitvoeren(dwz alleen de veren kopen, de rets is nog wel bruikbaar allemaal? Of moet je dan ook de schokdempers wijzigen? Wordt de auto dan tevens ook stijver, dwz stabieler op de weg(nietmeer dat getob... :lol: )

Ik heb zelf nog nooit een classic verlaagd, maar bij verlagen moet je toch over een stukje speciaal gereedschap kunnen beschikken namelijk een stuk gereedschap waar je veer mee uit je schokdempers kunt monteren.

Wel heb ik een 9-5/9-3's verlaagd en dan meestal alleen maar verlagingsveren en niet de schokdempers. Dat is voor de meeste mensen toch nog iets te prijzig. Maar als je de schokdempers "moet" aanpassen meestal ivm het behoorlijk verlagen +/- 60 mm dan word je veer te kort om in een standaard schokdemper goed te kunnen functioneren. Meestal heb je bij 30 mm / 40 mm geen problemen. Als het goed is word het weggedrag van je auto wel stabieler, dus je kunt weer harder door de bocht :lol: 8)

Joshua
Geregistreerd lid

Bericht door Joshua » ma 18 aug, 2003 23:08

Om even terug te komen op de remmen, zoals gezzegd heb ik alles volgens het boekje gedaan, alleen maakt ie best wel een 'verschikkelijk'geluid achter, alsof het erg aanloopt en daardoor piept... Saab ASM had em even op de krik gehad en rondgedraaid, zei dat een beerje aanlopen geen probleem was, maar nu begin ik toch wel te twijfelen... Heb jij een idee? Zowieso ga ik donderdag even bij Saanb Utrecht langs, op de brug etc, hoop niet dat het iets met de achteras te maken heeft op zoets... :?

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » di 19 aug, 2003 15:23

Joshua schreef:Om even terug te komen op de remmen, zoals gezzegd heb ik alles volgens het boekje gedaan, alleen maakt ie best wel een 'verschikkelijk'geluid achter, alsof het erg aanloopt en daardoor piept... Saab ASM had em even op de krik gehad en rondgedraaid, zei dat een beerje aanlopen geen probleem was, maar nu begin ik toch wel te twijfelen... Heb jij een idee? Zowieso ga ik donderdag even bij Saanb Utrecht langs, op de brug etc, hoop niet dat het iets met de achteras te maken heeft op zoets... :?

Als je alles goed hebt gedaan tja dan klinkt het mij ook een beetje vreemd, is geen moeilijk klusje waar je veel aan fout kunt doen :?

Joshua
Geregistreerd lid

Bericht door Joshua » di 19 aug, 2003 21:36

Tja,

,,,maar hij had het probleem vooraf al, vaandaar dat ik de remschrijven heb vervangen, Saab dealer zei dat ze krom waren getrokken :? vandaar dat ik mij het een en ander nu begin af te vragen... :lol:

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » wo 20 aug, 2003 13:44

Joshua schreef:Tja,

,,,maar hij had het probleem vooraf al, vaandaar dat ik de remschrijven heb vervangen, Saab dealer zei dat ze krom waren getrokken :? vandaar dat ik mij het een en ander nu begin af te vragen... :lol:
op die manier (toch niet helemaal goed gelezen) :oops:

je handrem gebeuren ook nog ff los gehad dan?? goed gesmeert, afgesteld, ed.

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » wo 20 aug, 2003 15:08

B235R schreef:Ik heb zelf nog nooit een classic verlaagd, maar bij verlagen moet je toch over een stukje speciaal gereedschap kunnen beschikken namelijk een stuk gereedschap waar je veer mee uit je schokdempers kunt monteren.
Bij een classic zit de schokdemper niet in de veering. Dat is enkel bij een MacPherson strut. Die zijn pas bij de GM / Fiat modellen in de Saabs gekomen. Dat scheelt een hoop werk. Ik heb zelf Koni schokdempers onder mijn Classic gelegd en ik kan je verklappen, dat is sneller gedaan dan een oliefilter losdraaien ( Ahum...in mijn geval dan.. :) ). Enige was dat bij de bestuurderskant de reminstallatie een beetje in de weg zat maar het is gelukt. Geen veerspanner of wat dan ook nodig gehad.

Voor je remschijven, dat is ook zeer eenvoudig. Als je de aanwijzingen in je Bentley manual opvolgt moet dat een klus zijn die je zelf goed kan!

Succes!

Tijn

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » wo 20 aug, 2003 16:31

B235R schreef:maar het is geen probleem want die bananenwielen (van een 99 geloof ik) heb ik op een '89 gehad en dat was geen probleem.
Saab verkocht in die jaren niet geweldig in Nederland en er zijn behoorlijk wat '87ers pas veel later op kenteken gezet. Een vriend van me had een 900T van maart '89 (een Red Arrow zonder de Red Arrow-spullen ;) ) en dat was toch echt een '87er, gelet op het chassisnummer, het 'oude' remsysteem met de handrem op de voorwielen en een niet-watergekoelde turbo.

De steek van 900 tot en met '87: 4x114.3
900 '88-'93: 4x108

Dus als je je 'oude' velgen op een '89 hebt gemonteerd, dan hebben die nu acht gaten in plaats van vier ;)

ET-waarde blijft hetzelfde: 5.5" brede wielen hebben ET40, 6" -> ET33 en 6.5"->ET27

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » wo 20 aug, 2003 17:05

900T-R schreef:Saab verkocht in die jaren niet geweldig in Nederland en er zijn behoorlijk wat '87ers pas veel later op kenteken gezet. Een vriend van me had een 900T van maart '89 (een Red Arrow zonder de Red Arrow-spullen ;) ) en dat was toch echt een '87er, gelet op het chassisnummer, het 'oude' remsysteem met de handrem op de voorwielen en een niet-watergekoelde turbo.

De steek van 900 tot en met '87: 4x114.3
900 '88-'93: 4x108

Dus als je je 'oude' velgen op een '89 hebt gemonteerd, dan hebben die nu acht gaten in plaats van vier ;)

ET-waarde blijft hetzelfde: 5.5" brede wielen hebben ET40, 6" -> ET33 en 6.5"->ET27
Dat weet ik ook precies ben niet zo thuis in de classic's, maar mij is bij de verkoop toen vertelt dat die velgen van een 99 waren :? en ze leken er precies op met originele 6 kant dopjes op de naaf met opdruk 'Saab'

Maar misschien was het ook wel immitatievelg, vond ze in elk geval wel erg mooi lichtmetaal.

Plaats reactie