verlichting dashboard, saab 900 classic
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Re: verlichting dashboard, saab 900 classic
Kort smanegevat: JA en dat is ook mogelijk bij zo'n zelfde lampje boven de achterste asbak in de middencosole en dus voor de achterste passagiers, zoals dat geleverd werd op de uitvoeringen van het Midden-Oosten. 
-
JanJunior
- Geregistreerd lid
InderdaadBoef_Arjen schreef:Dus het fasten seatbelts lampje is wel te vervangen in latere jaren?
Dan hebben we het kennelijk over 3 soorten binnenverlichting, te wetenDe900C-GAS schreef:Controlelampjes zijn geen instrumentenverlichting en andersom ook niet en verder blablabla.
- instrumentenverlichting
- controlelampjes in de tellerunit
- controlelampjes in de schakelaars (altijd te vervangen, hetzij met dan wel zonder soldeerwerk)
Voor de overzichtelijkheid reken ik de interieurverlichting (achter de spiegel, in het dak, bij het contactslot en in de kofferbak) even niet mee, maar dat zal niemand erg vinden denk ik...
Mee eens?
Jan
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
NEEN!!JanJunior schreef:Voor de overzichtelijkheid reken ik de interieurverlichting (achter de spiegel, in het dak, bij het contactslot en in de kofferbak) even niet mee, maar dat zal niemand erg vinden denk ik...
Mee eens?
Want er zitten ook lampjes in de schakelaars van de ruitbediening, tot en met het modeljaar 1990 voor elke schakelaar in de middenconsole een aprat lampje, vanaf het modeljaar 'maar' eentje in zijn totaliteit voor die schakelaars, bij de 4deurs Sedan en de 5 deurs Combi-Coupé zitte er ook lampjes in de schakelaars van de ruitbediening in beide achterdeuren en totslot heb je ook nog lampjes voor de schakelaar voor een (eventueel) schuifdak, dan wel een cabrioletdak, hier ook weer een onder scheid tot en met het modeljaar 1990 en vanaf het het modeljaar 1991, waarbij de laatste mogelijk de schakelaar van een te openen dak samen met die van de ruiten in de middenconsole zit en daardoo ook gebruik maakt van het lampje van de ruitbediening en dan tot slot heb je nog op de U.S.A. versies ook nog een schakelaar voor het alarmsysteem, zit tussen die van de ruitbedining en de achterste asbak in. Dan heb je ook nog het oude type raamschakelaar , welke naast de schakelaar van de alrmknipperlichten zit, tot en met het modeljaar 1984 het geval en een schakelaar van hetzelfde type, volgens mij en echt uitmin hoofd, tot en met het modeljaar 1985 gemonteerd in de middenconsole, voor de versnellingspook, waarbij je de lampjes van 1,2W zonder het te hoeven demonteren van de schakelaar en te solderen, zo kunt vervangen, nada je de schakelaar uit het dashboard of de middenconsole gehaald hebt.
-
JanJunior
- Geregistreerd lid
wrom nie?
Dat zijn toch allemaal schakelaars met een controlelampie?
dus:
- controlelampjes in de schakelaars (altijd te vervangen, hetzij met dan wel zonder soldeerwerk)
maar die had ik al genoemd...

Jan
Dat zijn toch allemaal schakelaars met een controlelampie?
dus:
maar die had ik al genoemd...
Jan
-
DOhoekstra
- Geregistreerd lid
Klopt het dat het lichtje van de lichtschakelaar altijd brandt wanneer de sleutel in het contact is gedraaid? Ongeacht in welke stand de lichtschakelaar staat. Dit viel me op bij het uitschakelen van de verlichting. Verder vind ik deze schakelaar altijd vrij warm worden, is dat bij jullie ook zo?
Alvast bedankt.
Groeten,
Dennis
Alvast bedankt.
Groeten,
Dennis
-
gertram
- Donateur (3x)

Ja, dit lampje brandt altijd. Of hij warmer is is me nog nooit opgevallen maar een lampje geeft altijd warmte af, ook al is het maar 1,2 Watt.
-
De Teng
- Geregistreerd lid
Ik heb al tijdenlang dat de instrumentenverlichting het niet doet. Het complete VDO-paneel is doorgemeten na demontage en daar zit het probleem niet. De lampjes zijn vervangen door ledjes (net zoals de lampjes achter de verwarmingsschakelaars), maar al die tijd rijd ik zonder dash verlichting rond. Toch jammer. Iemand nog ideetjes daaromtrent?
Ik zal misschien vandaag de middenconsole eventjes loshalen, maar de raambediening kan ik op de tast altijd direct vinden. Zonder dat je het door hebt is het met de ergonomie in de oudere interieurs toch erg goed gesteld. Het lampje achter de 0/1/2/3 schakelaar doet het ook nog niet.
Hoe maak je snel het knieschot los trouwens?
Ik zal misschien vandaag de middenconsole eventjes loshalen, maar de raambediening kan ik op de tast altijd direct vinden. Zonder dat je het door hebt is het met de ergonomie in de oudere interieurs toch erg goed gesteld. Het lampje achter de 0/1/2/3 schakelaar doet het ook nog niet.
Hoe maak je snel het knieschot los trouwens?
-
JanJunior
- Geregistreerd lid
@ Teng: als je de lampjes hebt vervangen door LED's bestaat de kans dat je die verkeerd om hebt gemonteerd.
Voor een lampje maakt het immers niet uit in welke richting de stroom loopt, voor een LED wel want dat is immers een (light emitting) diode, en die hebben een doorlaat en een sper-richting... LED's branden alleen maar in de doorlaat richting.
Probeer eens een van de LED's een halve slag te draaien zodat de pluspool op het andere pootje van de fitting terecht komt (LED met fitting en al een halve slag draaien en dan weer monteren), en kijk eens of dat soelaas biedt...
Ja, ergonomisch zijn SAAB's zeer doordacht, daar is echt wel aandacht aan besteed tijdens het ontwerp...

Jan
Voor een lampje maakt het immers niet uit in welke richting de stroom loopt, voor een LED wel want dat is immers een (light emitting) diode, en die hebben een doorlaat en een sper-richting... LED's branden alleen maar in de doorlaat richting.
Probeer eens een van de LED's een halve slag te draaien zodat de pluspool op het andere pootje van de fitting terecht komt (LED met fitting en al een halve slag draaien en dan weer monteren), en kijk eens of dat soelaas biedt...
Ja, ergonomisch zijn SAAB's zeer doordacht, daar is echt wel aandacht aan besteed tijdens het ontwerp...
Jan
-
De Teng
- Geregistreerd lid
Hee, dat is een goede. Bij de oude lampjes was het contact ook niet goed (soms aan, soms uit.. dus misschien toch iets met de draadjes naar het paneeltje toe?) maar ik ga het vandaag nog proberen!
-
De Teng
- Geregistreerd lid
Update, kan iemand helpen? Hoe krijg ik de schakelaar uit elkaar om het lampje te vervangen? Het lijkt alsof ie muurvast zit!

Deze dus (ik heb hem er net uitgehaald). Enne.. hoe maak je het knieschot 'gemakkelijk' los? Ivm andere lampjes.
Binnenkort koop ik de Bentley Manual, maar ik zit nu op zwart zaad.

Deze dus (ik heb hem er net uitgehaald). Enne.. hoe maak je het knieschot 'gemakkelijk' los? Ivm andere lampjes.
Binnenkort koop ik de Bentley Manual, maar ik zit nu op zwart zaad.
-
Tubefreak
- Donateur

Lampje zit achterin, in het midden tussen alle aansluitingen van de stekker, is een soort stift die je een kwartslag moet draaien en dan eruit trekken.
Mbt knieschot, iets in deze volgorde:
- rubberstuk (ribbel) tussen middenconsole en pook eruit trekken
- schroef onderin middenconsole losdraaien (en niet laten vallen)
- schroeven aan de zijkant van middenconsole los draaien en verwijderen
- asbak verwijderen
- 4 schroeven uit frame van asbak losdraaien en verwijderen
- bout achter in het frame van asbak losdraaien en verwijderen
- frame rustig verwijderen en lampje eruit schuiven
- console kun je nu naar je toe trekken, boven zit hij alleen geklemd, en verwijderen
- motorkap opmaken
- links en rechts tegen het schutbord zit aan weerszijde een bout die je los moet draaien, deze zit helemaal in de hoek, dus ter hoogte van de deur scharnier. Er is vast wel ergens een plaatje te vinden waar deze staat aangegeven. Deze bouten moeten eruit, daarna kun je het knieschot eruit wringen.
Er zijn via de zoekfunctie vast nog betere beschrijvingen te vinden, het is zeer goed te doen (zowel zoeken als het knieschot verwijderen).
Succes,
Maarten
Mbt knieschot, iets in deze volgorde:
- rubberstuk (ribbel) tussen middenconsole en pook eruit trekken
- schroef onderin middenconsole losdraaien (en niet laten vallen)
- schroeven aan de zijkant van middenconsole los draaien en verwijderen
- asbak verwijderen
- 4 schroeven uit frame van asbak losdraaien en verwijderen
- bout achter in het frame van asbak losdraaien en verwijderen
- frame rustig verwijderen en lampje eruit schuiven
- console kun je nu naar je toe trekken, boven zit hij alleen geklemd, en verwijderen
- motorkap opmaken
- links en rechts tegen het schutbord zit aan weerszijde een bout die je los moet draaien, deze zit helemaal in de hoek, dus ter hoogte van de deur scharnier. Er is vast wel ergens een plaatje te vinden waar deze staat aangegeven. Deze bouten moeten eruit, daarna kun je het knieschot eruit wringen.
Er zijn via de zoekfunctie vast nog betere beschrijvingen te vinden, het is zeer goed te doen (zowel zoeken als het knieschot verwijderen).
Succes,
Maarten
-
JanJunior
- Geregistreerd lid
je hoeft het knieschot niet los te halen om lampjes te vervangen...De Teng schreef:Update, ... Enne.. hoe maak je het knieschot 'gemakkelijk' los? Ivm andere lampjes.
de enige lampjes die je op die manier zou kunnen bereiken kun je ook van bovenaf bereiken (wel radio en inbouwframe daarvoor demonteren).
Oftewel zoals Vyv schrijft op de eerste pagina:
Duidelijker kan ik het ook niet makenNee joh... het kan makkelijker: knoppen van achterruit verwarming en gevarenlichten eruit. En radio eruit. Dan kan je met een beetje vingeroefeningen bij het onderste lampje.
[EDIT:]
We hebben het dan over het lampje tussen de gele en de paarse draad.
![]()
Jan
-
De Teng
- Geregistreerd lid
Top, het lampje wat ik bedoelde is zo zwart als wat! Ik heb er een klein ledje in geduwd, maar je raadt het al... dat past natuurlijk net niet. In feite is de fitting van het ledje net wat te breed. In het kanaaltje steken twee pinnetjes, die ervoor zorgen dat ie er niet langs kan. Ik heb van beide kanten met een mesje een stukje van de fitting afgepeuterd (holadiejee: het weerstandje en het draadje is zo te zien).. en toen erin geduwd. Na een paar keer heen en weer bewogen te hebben met het contact aan deed ie het. Yes!
De dash-tip sorteert nog niet veel effect..
Bedankt voor de omschrijving van het knieschot, maar zoals ook al genoemd.. echt nodig is het niet.
De lampjes van de schakelaars doe ik wel even via het frame..
De dash-tip sorteert nog niet veel effect..
Bedankt voor de omschrijving van het knieschot, maar zoals ook al genoemd.. echt nodig is het niet.
De lampjes van de schakelaars doe ik wel even via het frame..
-
De Teng
- Geregistreerd lid
Update: ze doen het beiden! Heerlijk helder led-groen verlicht zijn nu de klokken, wat word je op een dag toch blij als je kleine klusjes weer gedaan hebt. Drie lampjes gemaakt vandaag, een achterlicht verwisseld en de slang van de ventilatie aan de bovenkant van het dashboard ook beter passend gemaakt.
Let's
on!
Nogmaals bedankt Jan Junior!
Let's
Nogmaals bedankt Jan Junior!
-
JanJunior
- Geregistreerd lid
Zo zie je maar weer, de aandeelhouder wint (of was dat toch anders? nou ja, fonetisch lijkt het er wel in de verte wat op)
Jan