Moeilijke warme start 900 T8 1982 (k-jetronic)

1978-1993
simon_bergman
Geregistreerd lid

Re: Moeilijke warme start 900 T8 1982 (k-jetronic)

Bericht door simon_bergman » zo 28 dec, 2025 14:17

Tissa schreef:
za 27 dec, 2025 15:11
Dat heb ik gemerkt in de Volvo ja :-P+

Ik had t vorig weekend heel erg. Had een aantal kleine ritjes gemaakt dat weekend om mensen te vervoeren. Toen ik zaterdagavond met mijn vriendin naar huis wilde rijden wilde hij helemaal niet starten. Een half uur van alles geprobeerd, niet geholpen. Toen een stukje geduwd in zijn vrij en toen startte hij opeens. Dit was denk ik puur toeval dat hij door de open kap en duwen afkoelde.
Dikke tip: bewaar een bus remmenreiniger in je deurpocket. De start issues van Kjet zijn 90% procent van de tijd een te arm mengsel om te starten, dus een dit remmenreiniger is dan soms genoeg om hem weer tot leven te roepen. Zodra het ding dan eenmaal loopt, kan ie genoeg lucht door de weger trekken om weer benzine te krijgen. Werkt bij mij vrijwel elke keer dat ie geen zin heeft. (Tevens heb ik mijn brandstoffilter laatst vervangen, en sindsdien geen enkel startprobleemeer gehad :lol: dat filter zat na 4 jaar al zo vol met gruis dat waarschijnlijk mijn brandstofdruk verlaagd werd)

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » zo 28 dec, 2025 14:22

Tissa schreef:
za 27 dec, 2025 15:11
Dat heb ik gemerkt in de Volvo ja :-P+

Ik had t vorig weekend heel erg. Had een aantal kleine ritjes gemaakt dat weekend om mensen te vervoeren. Toen ik zaterdagavond met mijn vriendin naar huis wilde rijden wilde hij helemaal niet starten. Een half uur van alles geprobeerd, niet geholpen. Toen een stukje geduwd in zijn vrij en toen startte hij opeens. Dit was denk ik puur toeval dat hij door de open kap en duwen afkoelde.
Bij KJet is in mijn ervaring in 90% van de gevallen een startprobleem te wijten aan een te arm mengsel om te kunnen starten. Dus dikke tip: bewaar een bus remreiniger in je deurpocket. Met een dot extra brandstof in je inlaat slaat ie in 90% van de gevallen meteen aan, en als ie eenmaal loopt trekt ie genoeg lucht door de weegplaat om wel genoeg bezine te krijgen. (Bij starten wil dit vaak gewoon niet lukken)

Het hielp bij mij trouwens enorm om het hogedruk brandstoffilter te vervangen; een week geleden gedaan en sindsdien helemaal geen startproblemen meer. Er kwam echt grijze smurrie uit dat filter gelopen, dus ik vermoed dat mijn brandstofdruk werd verlaagd :lol:

Afbeelding

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » zo 28 dec, 2025 15:50

Er is een groot verschil tussen niet starten en niet willen aanslaan.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » zo 28 dec, 2025 15:53

Het niet willen starten is meestal stroom tekort bij de startmotor, het bij plaatsen van een startmotorrelais lost dit euvel op,.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » zo 28 dec, 2025 15:56

Het niet willen aanslaan bij het starten is meestal een verkeerd mengsel te rijk of te arm tenopzichte van de luchthoeveelheid, 1kg brandstof op 14kg lucht is ideaal.

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » zo 28 dec, 2025 18:01

jansen schreef:
zo 28 dec, 2025 15:50
Er is een groot verschil tussen niet starten en niet willen aanslaan.
Dat is waar; met starten bedoel ik in dit geval dat de motor van uit naar lopend gaat. Alleen het ronddraaien op de startmotor zou ik altijd op z'n engels 'Cranken' noemen, maar ik begrijp de verwarring van termen.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » ma 29 dec, 2025 8:52

Het rond laten gaan op de startmotor met een toerental van een kleine 150 tot 200 t/min. zou ik nog niet kwalificeren als lopend, pas als ie aanslaat en een kleine 900 of hoger stationair draaid is lopend.

Plaats reactie