Dag Dag 900 T16 notchback

1978-1993
Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: 900 T16 notchback

Bericht door op » di 29 dec, 2020 15:37

davidd schreef:
ma 28 dec, 2020 0:13

Afbeelding

Gefeliciteerd!

Waar is deze geweldige fotolocatie?

Gebruikersavatar
davidd
Donateur
Donateur

Re: 900 T16 notchback

Bericht door davidd » di 29 dec, 2020 16:42

op schreef:
di 29 dec, 2020 15:37
Gefeliciteerd!

Waar is deze geweldige fotolocatie?
Thanks! Foto is in Zandvoort. Niet dat ik meteen ging circuitrijden ermee hoor

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 900 T16 notchback

Bericht door reiernumans » di 29 dec, 2020 17:05

davidd schreef:
di 29 dec, 2020 16:42
Niet dat ik meteen ging circuitrijden ermee hoor
Zou ik ook zeggen als de verkopende partij meeleest :O: :-P+

Leuke aanwinst David! Ik ben benieuwd wat je er allemaal aan gaat doen straks om 'm helemaal op smaak te brengen. Ben je er al uit wat het gaat worden qua onderstel?

Gebruikersavatar
AlbertR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 900 T16 notchback

Bericht door AlbertR » di 29 dec, 2020 17:54

Gefeliciteerd met je aankoop, zeer fraaie verschijning veel plezier ermee!

Gebruikersavatar
davidd
Donateur
Donateur

Re: 900 T16 notchback

Bericht door davidd » di 29 dec, 2020 23:14

reiernumans schreef:
di 29 dec, 2020 17:05
Zou ik ook zeggen als de verkopende partij meeleest :O: :-P+
Sssst...
reiernumans schreef:
di 29 dec, 2020 17:05
Leuke aanwinst David! Ik ben benieuwd wat je er allemaal aan gaat doen straks om 'm helemaal op smaak te brengen. Ben je er al uit wat het gaat worden qua onderstel?
Ik neig naar Abbott's, maar ik ben er nog niet helemaal uit. Zoveel meningen en opties...

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 900 T16 notchback

Bericht door Saapie » ma 04 jan, 2021 12:10

Dit is mijn oude korenblauwe - dus zelfde kleur, en met cross-spoke velgen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
davidd
Donateur
Donateur

Re: 900 T16 notchback

Bericht door davidd » ma 04 jan, 2021 12:15

Saapie schreef:
ma 04 jan, 2021 12:10
Dit is mijn oude korenblauwe - dus zelfde kleur, en met cross-spoke velgen.
Leuk dat je die foto gevonden en gedeeld hebt. Staat hem goed!

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 900 T16 notchback

Bericht door Saapie » ma 04 jan, 2021 12:18

Is al bijna 2 decennia jaar geleden dat die foto is gemaakt, in de Thorbeckestraat in Leiden waar wij toen vlakbij woonden. Ik was toen nog een 20er

Gebruikersavatar
9000turbo85
Geregistreerd lid

Re: 900 T16 notchback

Bericht door 9000turbo85 » ma 04 jan, 2021 19:49

Dat is fijn om te zien dat deze unieke saab bij een liefhebber is terecht gekomen. Veel plezier ermee in 2021+2022+.......

Gebruikersavatar
davidd
Donateur
Donateur

Re: 900 T16 notchback

Bericht door davidd » za 30 jan, 2021 17:53

Het lijkt aan het aantal posts van me dat dit project stil staat, maar niets is minder waar. Ik rijd er vooral veel in! In de winter klust het toch net wat minder als je geen verwarmde garage hebt.

Afbeelding

Toch zijn er de laatste tijd behoorlijk wat dingen gedaan aan de T16. De olie is vervangen, evenals de bougies en kabels, v-snaren, etc. Meteen een rem vrijgemaakt die wat bleef hangen.

Samen met de specialist hebben we hem grondig doorlopen voor fase 1. Helaas zat er op wat onverwachte plekken toch wat roest, maar niets dat niet verholpen kan worden. Ik ging er vanuit dat meer technisch vervangen moest worden, maar het viel mee. We hebben een lijst gemaakt met o.a. bussen voor het onderstel die vervangen moeten worden. Valt goed te overzien, wordt lekker sleutelen. Wilde hem verlagen, maar we houden hem nog maar even op standaard hoogte.

Ik heb de laatste tijd veel losse onderdelen verzameld die vervangen moeten worden omdat ze beschadigd zijn, denk aan bumperdelen, wielkastranden en afgebladderde knoppen. Bijvoorbeeld;

Van:
Afbeelding

Naar:
Afbeelding

De komende tijd wordt het interieur aangepakt totdat het weer buiten lekker genoeg is om weer in de zon te klussen. Een Colourlock restoratie kit voor het leder is binnen, dus het interieur kan eruit voor een opknapbeurt. Máár dan kan ik er niet meer in rijden… en juist dat doe ik nou met veel plezier!

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 900 T16 notchback

Bericht door reiernumans » za 30 jan, 2021 18:25

Hoe krijg je die knoppen nou uit het paneel? Ik heb er al eens naar zitten gluren, maar ik kon niet echt ontdekken hoe dat nou zonder iets te beschadigen moet.. Ik heb al bijna een jaar een set vervangende knopjes liggen. :lol:

Gebruikersavatar
davidd
Donateur
Donateur

Re: 900 T16 notchback

Bericht door davidd » za 30 jan, 2021 19:46

Aan de achterzijde met een schroevendraaier aan de zijkant eruit wippen. Zitten kleine ‘weerhaakjes’ aan. Daarna de knoppen gewisseld met de nieuwe die niets bleken te doen. Dus uiteindelijk alle knoppen helemaal uit elkaar, schoongemaakt en nieuwe setjes gemaakt die er weer in klikken. Met een beetje beleid lukt het zeker.

Gebruikersavatar
davidd
Donateur
Donateur

Re: 900 T16 notchback

Bericht door davidd » di 16 mar, 2021 23:42

Overal op dit forum zie ik grote verbouwingen plaatsvinden. Restauraties die hard gaan, wagens die na jaren weer op de weg gezet worden, motoren die opnieuw opgebouwd worden en spuitbeurten.... en wat gebeurd met mijn Notchback? Bar weinig!

Nou dat is niet helemaal waar. Er gebeurd genoeg, maar ook veel andere dingen in mijn leven, dus de prioriteiten liggen even ergens anders. Wat er dan wel gebeurd? 1000 kleine dingen,, zoals;
  • Zo deden de ruitensproeiers het niet meer. De pomp getest die was goed, de schakelaar uit het stuur gehaald en opgeknapt. Bleek inderdaad aan het contact te liggen, want de pomp ging daarna vrolijk draaien. Maar geen water op de ruiten. De sproeiers bleken verstopt te zitten, met rommel dan, fysiek zaten ze gewoon op de motorkap.
  • De turbodrukmeter gaf er de brui aan. Gelukkig stond hier op het forum een handig schema van de vacuümslangen. Die gecontroleerd en de gescheurde vervangen. We zien het weer als we het gas intrappen!
  • De knop van de recirculatie deed het niet. Als je hem indrukte bleef hij hangen. Juist de knop van de recirculatie lijkt niet veel beschikbaar te zijn. Open gehaald en de volledige veer bleek er niet in te zitten... tjsa, dan werkt het niet. Gelukkig is er altijd wel een forummer die me een andere knop wilde opsturen. Daarvan het veertje overgezet en hij doet het weer.
    Afbeelding
  • Wielkastranden vervangen. Van die gescheurde zien er niet uit natuurlijk. Meteen een goed moment op te kijken hoe het met de roest zit en gelukkig zat die er niet onder.
  • Etc, etc...
Inmiddels is het halve interieur eruit. Het leer wordt opgeknapt. Mooi moment om ook de (vlieg)roest aan de binnenkant aan te pakken. Daarover binnenkort meer...

Gebruikersavatar
davidd
Donateur
Donateur

Re: 900 T16 notchback

Bericht door davidd » zo 28 mar, 2021 17:06

De laatste week ben ik lekker bezig geweest met het leder. Van een afstandje zag het er niet eens zo slecht uit, maar van dichtbij was het duidelijk dat er wel eens goed onderhoud aan het leer kon plaatsvinden.

Afbeelding

Bij Colourlock de kleur laten namaken en die kwam gelukkig goed overeen. Avonden lang schuren, plamuren, verven, etc. Het blijkt wel dat ik geen professional ben, maar het is ook een moeilijke scheidslijn tussen eruit laten zien als nieuw en gebruikt maar in goede staat. Al snel wil je er te veel kleine plekken uithalen.

Gisteren de laatste UV-bescherming erop gedaan en vandaag in de wax gezet zodat het soepel en beschermt blijft. Nog wel wat te glanzend, maar dat verdwijnt vanzelf als je het na een paar uur uitwrijft.

Afbeelding

Afbeelding

Al met al behoorlijk tevreden. De stoffen deurkaarten worden vervangen voor lederen. Die zijn net geverfd. Nieuwe vloermatten zijn onderweg, hopelijk in de juiste kleur.

Gebruikersavatar
veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: 900 T16 notchback

Bericht door veenaalt » zo 28 mar, 2021 18:21

Zo netjes hoor!!
Waar heb je de kleur laten maken?
Wij hebben de voorstoel ook op laten knappen.
Nieuw foam erin stoel zit weer heerlijk.

Afbeelding


Afbeelding
Zit nog te denken aan de kleur.
Oja nieuw verwarmingsmatje erin gedaan.😬
Lekker weer warme billen.

Plaats reactie