Vastloper of defecte turbo?
-
dantec
- Donateur

Re: Vastloper of defecte turbo?
Slecht nieuws. Mijn beoogde stalling heeft geen plek. Weet iemand wat in omgeving Vlijmen (naast Den Bosch)?
Ik probeer het nog een paar dagen, maar in het ergste geval moet hij weg zoals hij er nu bijstaat. Bij interesse kan je me altijd een PB sturen.
Ik probeer het nog een paar dagen, maar in het ergste geval moet hij weg zoals hij er nu bijstaat. Bij interesse kan je me altijd een PB sturen.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Oei, zonde. Ik hoop dat het goed komt. Ik woon in Groningen dus kan helaas niet helpen met klusruimte.
Ik heb eventueel wel interesse in je Trionic spul. Op dit moment bouw ik een motorblok opnieuw op en ik overweeg trionic conversie.
Ik heb eventueel wel interesse in je Trionic spul. Op dit moment bouw ik een motorblok opnieuw op en ik overweeg trionic conversie.
-
dantec
- Donateur

-
Saapie
- Donateur (2x)

Is nog te redden als de cilinderwanden nog goed zijn, althans dat hebben kenners tegen mij gezegd toen ik zelfde soort schade had. Binnenkort heb ik overigens een onderblok in de aanbieding met 3 goede Malhe zuigers. Je kan dan met hulp van revisiebedrijf wellicht van 2 schadeblokken 1 goede maken.
Het lijkt er overigens op dat je timing niet goed heeft gestaan. Klep is afgebroken en niet gesmolten zo ver ik kan beoordelen.
Het lijkt er overigens op dat je timing niet goed heeft gestaan. Klep is afgebroken en niet gesmolten zo ver ik kan beoordelen.
-
kemman
- Donateur (2x)

Echt wel sneu. Kost je een cylinderkop en wat is er onder de kapotte zuiger terechtgekomen. Inderdaad behoorlijk verkeerde timing door de ketting. Beter gewoon een ander blok erin takelen
-
Saapie
- Donateur (2x)

Ik denk dat er iemand heeft geblunderd bij de koppakking klus en de boel niet op correcte wijze heeft gemonteerd...
-
Flowe Kitttt99
- Geregistreerd lid
Zeker geen wazige actie indien je een open ketting gebruikt? Als je de rest meeneemt dan moet het blok er inderdaad wel uit en is in dit geval inderdaad ook aan te raden!turbopilot schreef: ↑di 20 okt, 2020 18:02Ik vindt het ook al een wazige actie, ketting vervangen zonder de motor eruit
En als die eruit is komen er no* wel een paar dingetjes bij, maar dan kun je hem ook weer tip top maken
Maar als het teveel is, plaats eens foto’s van de saab, kunnen we bieden :-S![]()
-
monsieur P
- Donateur (2x)

Echt shit dantec. Hopelijk lukt het je hem weer op de weg te krijgen!
-
dantec
- Donateur

Kop wat beter bekeken. Niks aan te redden. Paar kleppen en een bougie vastgesmolten. Moet het onderblok nog demonteren dus het onderzoek gaat verder. Timing stond overigens goed bij vervangen pakking. Ik haalde er bij demontage toen trouwens wel twee pakkingen op elkaar uit. Zou er te weinig ruimte hebben gezeten door te vaak vlakken? Heb hem met één pakking gemonteerd.
Plan is nu om hem alsnog op de oprit te gaan repareren. Ik kan hem simpelweg niet loslaten. Misschien maar meteen een gereviseerd blok erin. Versnellingsbak en turbo laat ik nakijken.
Plan is nu om hem alsnog op de oprit te gaan repareren. Ik kan hem simpelweg niet loslaten. Misschien maar meteen een gereviseerd blok erin. Versnellingsbak en turbo laat ik nakijken.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Kop mag niet minder zijn dan 140,1 mm na vlakken. Dat is 0,4 mm marge vanaf fabriek.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Ja, kop valt buiten de marge. In de handleiding staat dat afwijking van 0,1 nog okay is...
-
9000-95
- Donateur

dan is er totaal 0,7mm van de kop gehaald
Normaal haal je er nog geen tiende af bij het vlakken als de kop recht is. Waarschijnlijk dus ooit zo heet geweest dat-ie flink krom getrokken was. Dan toch nog gaan vlakken is niet echt een goed idee, dan liggen de nokkenaslagers ook niet meer in lijn en riskeer je dat die gaan vreten.
Beetje beun allemaal zoals het destijds is opgelost lijkt het, twee koppakkingen stapelen.
Ik zou zoek gaan naar een fris blokje...
Beetje beun allemaal zoals het destijds is opgelost lijkt het, twee koppakkingen stapelen.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Precies, dat is het. Kleppen krijgen eerst een klein tikje tot het een keer gruwelijk fout gaat.
Voor een 'cheap-ass' revisie is dat inderdaad noodzakelijk, dan kom je er zonder nieuwe zuigerveren te monteren / te honen of met alleen honen (opruwen) van de bestaande wanden. Als de cilinderwanden niet goed meer zijn (inslagschade of schraapsporen bijv) kun je het blok zeker nog redden hoor. Opboren (90,5 of 91 mm) en nieuwe zuigers plaatsen, of nieuwe cilinderbussen plaatsen en de bestaande / standaard maat zuigers gebruiken , hetgeen in dit geval vervalt aangezien die niet meer bruikbaar zijn.Saapie schreef: ↑zo 25 okt, 2020 13:56Is nog te redden als de cilinderwanden nog goed zijn, althans dat hebben kenners tegen mij gezegd toen ik zelfde soort schade had.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Opzich eens, maar ik zou het werk niet direct 'veroordelen' ten laste van degene die het zo gedaan heeft. Kan me goed voorstellen dat dit zo gerepareerd is omdat er bij een vorige bestuurder geen budget was om een vervangende (revisie)kop te monteren.. Op deze manier is diegene dan in ieder geval weer op weg geholpen.9000-95 schreef: ↑zo 25 okt, 2020 23:24Beetje beun allemaal zoals het destijds is opgelost lijkt het, twee koppakkingen stapelen.Ik zou zoek gaan naar een fris blokje...