Gisteren heb een al eerder hier beschreven probleem weer meegemaakt.
Bij het snelheid maken op de snelweg houdt de motor af en toe onregelmatig in (max 1 sec). Dit houdt na 1 minuut ongeveer weer op. De auto tijdt daarna weer als een zonnetje. Heerlijk zelfs met de vers gebalanceerde nieuwe banden
Maar even terug naar het probleem. Ik reed ongeveer 6 kilometer van bebouwde kom over een provinciale weg. Bij de snelweg aangekomen, snelheid maken... stotter.. stotter.. extra gaspedaal intrappen, blijven versnellen, invoegen. Bij constante snelheid geen gestotter. Maar als ik dan van 100 naar 120 wil... weer gestotter. Na een tijdje, zeg 1 minuut, was het wel over (tijdje 120 gereden, wat afgeremd naar 90 en nogmaals opgetrokken naar 130).
Ik heb even zitten lezen in oude berichten hier. Het lijkt er op dat de motor als ie "koud" is te weinig LPG krijgt, dat het mengsel te arm wordt en dat ie in houdt: stottert. Zou dit kunnen komen omdat de verdamper nog niet warm genoeg is om een grotere aanvoer van LPG te verdampen?? Het is namelijk na kort 120 rijden helemaal verdwenen. Dan is de motor blijkbaar warm genoeg om de gevraagde hoeveelheid LPG bij acceleratie te verdampen. Dit is mijn huidige theorie.
Bij de kleine beurt die de auto een tijdje geleden kreeg voerde de monteur een uitstoot meting uit. Het bleek dat de motor heel zuinig afgesteld stond, er was "bijna niets" te meten in de uitlaatgassen. Hij probeerde nog iets af te stellen op de verdamper maar dat had geen effect. De motor stond iets te zuinig afgesteld, maar niets om over te klagen als je 1 op 10,5 kan rijden op LPG.
Maar misschien is de verdamper wel aan zijn eind. Het niet meer kunnen afstellen vond ik al discutabel en het gestotter is misschien wel een voorbode van een binnenkort defecte verdamper.
Heeft iemand van jullie ervaring met het hierboven beschreven probleem?
Is mijn 'theorie' die ik bedacht heb waarschijnlijk?
Groeten,
Sander
900c op LPG, 1989