De 'perfecte autoradio voor een 900 classic' frustratie

1978-1993
Plaats reactie
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: De 'perfecte autoradio voor een 900 classic' frustratie

Bericht door Krizzie » zo 10 mei, 2026 13:08

Versterker komt er sowieso, alleen het aantal kanalen ben ik nog niet over uit.

6 kanaals met dsp geeft het meeste opties, maar is ook het duurst en meeste werk om in te bouwen.

2 kanaals met passieve 3 weg crossover het makkelijkst, maar geeft minder instel mogelijkheden.

Achter zou dan een setje 4x10" coaxiaal kunnen via de headunit for the time being.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 10 mei, 2026 14:14

Alles hangt af van je doel. Als je stamp muziek met nadruk op buikloop veroorzakende bassen wilt, kom je op een heel ander soort systeem uit dan wanneer je wilt kunnen genieten van natuurgetrouwe weergave met lage vervorming en kleuring.

Mijn bescheiden mening, als tegengeluid van iemand die zijn hele leven al bezig is met goed geluid (en na 40 jaar zelf bouwen, meten, luisteren en uitproberen nu eindelijk redelijk tevreden is over zijn thuis systeem): een auto is akoestisch gezien nu eenmaal een tamelijk rampzalige weergave ruimte. De enige manier om daar nog een enigszins rechte frequentie karakteristiek voor elkaar te krijgen is met een dsp. Mits je weet hoe de boel goed in te meten en de filtering op juiste manier op te zetten, da's een vak apart. En zelfs dan nog lukt dat alleen goed op één luister positie. Maar wat je kan winnen met de flexibiliteit die een dsp biedt, overschaduwt al het andere naar mijn mening.

Ik zelf ben niet zo veeleisend in de auto, gebruik een simpele headunit waarin een heel flexibele parametrische equalizer zit om de boel een beetje redelijk te krijgen met de fabrieksspeakers. Dat lukt aardig, en ik heb geen behoefte aan 120dB, dus die 40 of 50W per kanaal is meer dan voldoende voor mij. Alles boven de 85dB geeft je sowieso gehoorschade binnen een half uur, dus waarom zou je dat willen. Voor mij is het goed genoeg daarmee. Echt luisteren doe ik thuis wel. Maar ik ben dan ook ook geen twintig meer :lol:

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » ma 11 mei, 2026 13:47

9000-95 schreef:
zo 10 mei, 2026 14:14
Mits je weet hoe de boel goed in te meten en de filtering op juiste manier op te zetten, da's een vak apart. En zelfs dan nog lukt dat alleen goed op één luister positie. Maar wat je kan winnen met de flexibiliteit die een dsp biedt, overschaduwt al het andere naar mijn mening.
Daarom heb ik in mijn 9-5 ook een schakelaartje van één naar twee inzittenden (en een draaiknopje voor als je per ongeluk ook nog mensen op de achterbank hebt)

Plaats reactie