Onze Saab 900 Turbo ’89 – Van restauratie en techniek tot uiterlijk en opknapwerk
-
gertram
- Donateur (3x)

Re: Saab 900 Turbo 89 laswerk en reparatie/ opknapwerkzaamheden gestart.
Ik dacht dat de rubbers van de bovenste draagarm aan de bestuurderskant alleen vervangen konden worden als de motor er uit was. Meen dat ik dit ooit op dit forum gelezen heb.
Hoe is het met het comfort van de PU-bussen? Voormalig forumlid bennie heeft eens gemeld dat er v.w.b. de draagarmen niet mee was te rijden op de classic. Op mijn 9k vind ik ze heerlijk.
Hoe is het met het comfort van de PU-bussen? Voormalig forumlid bennie heeft eens gemeld dat er v.w.b. de draagarmen niet mee was te rijden op de classic. Op mijn 9k vind ik ze heerlijk.
-
smitje007
- Geregistreerd lid
Wij vinden het een hele stap vooruit. Auto ligt erg stabiel op de weg.
Ook wordt er gezegd dat de auto er heel stug van wordt maar vindt dat 100% meevallen.
De bestuurderskant was wel een heel gemarteld.voordat we het voor elkaar hadden. Maar de motor is erin gebleven
Ook wordt er gezegd dat de auto er heel stug van wordt maar vindt dat 100% meevallen.
De bestuurderskant was wel een heel gemarteld.voordat we het voor elkaar hadden. Maar de motor is erin gebleven
-
smitje007
- Geregistreerd lid
https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... O88-KIT50B
Voor SAAB 900 16 V 1986-1993 Siliconen Radiator Slang Buis Kit 1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992 1993 Duurzaam
https://a.aliexpress.com/_EzYlU5s
Nu ben ik geen fan van AliExpress... Maar volgens mij is dit praktisch identiek en minder dan de helft van de prijs?
Ik wil alle koel slangen vervangen. Liefst in paars.
Wat is jullie advies en waar kan ik ze het beste weghalen?
Voor SAAB 900 16 V 1986-1993 Siliconen Radiator Slang Buis Kit 1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992 1993 Duurzaam
https://a.aliexpress.com/_EzYlU5s
Nu ben ik geen fan van AliExpress... Maar volgens mij is dit praktisch identiek en minder dan de helft van de prijs?
Ik wil alle koel slangen vervangen. Liefst in paars.
Wat is jullie advies en waar kan ik ze het beste weghalen?
-
gertram
- Donateur (3x)

Dank voor je antwoord. Ervaring met silicone slang sets heb ik niet, wel weet ik dat de DO88 sets meerdere versterkingslagen hebben en heb nog nooit gelezen over een defect. Ik krijg jeuk als in de omschrijving van een product "duurzaam" staat.
-
Guido900T
- Donateur (3x)

Siliconen heeft niet altijd een goede pasvorm/ sluit minder goed waardoor je lekkage krijgt. Origineel rubber is vaak beter zegt men.
Ik heb zo'n set op ali besteld voor de 9000 en moet nu af en toe bijvullen. Zal met do88 niet anders zijn vermoed ik.
Voor de chassis versteviging heb ik deze besteld ( levertijd 10-12 weken) https://ultraracingeurope.com/products/ ... kOQVCBrZK4. De 900 heeft een relatief lange en zware neus. Misschien ga ik dat combineren met een dikkere stabiliatiestang als ik die kan vinden. Heeft voor mijn 900 meer zin dan bussen vervangen denk ik
Ik heb zo'n set op ali besteld voor de 9000 en moet nu af en toe bijvullen. Zal met do88 niet anders zijn vermoed ik.
Voor de chassis versteviging heb ik deze besteld ( levertijd 10-12 weken) https://ultraracingeurope.com/products/ ... kOQVCBrZK4. De 900 heeft een relatief lange en zware neus. Misschien ga ik dat combineren met een dikkere stabiliatiestang als ik die kan vinden. Heeft voor mijn 900 meer zin dan bussen vervangen denk ik
-
Saapie
- Donateur (2x)

-
Krizzie
- Donateur (3x)

Ik ben wel benieuwd naar een foto van die brace.Guido900T schreef: ↑za 02 mei, 2026 18:50Siliconen heeft niet altijd een goede pasvorm/ sluit minder goed waardoor je lekkage krijgt. Origineel rubber is vaak beter zegt men.
Voor de chassis versteviging heb ik deze besteld ( levertijd 10-12 weken) https://ultraracingeurope.com/products/ ... kOQVCBrZK4. De 900 heeft een relatief lange en zware neus en ga ik combineren door er achter nog een extra panhard bij te zetten. Heeft voor mijn 900 meer zin dan bussen vervangen denk ik
-
Guido900T
- Donateur (3x)

zal een standaard brace zijn denk ik, net zoiets als het stockplaatje. Ik heb nog even nagezocht want het gaat om een relatief nieuw product (na 2024):
De UR‑LA4‑3735 verschijnt op het www bij:
- Ultra Racing Europe (Showoff Imports)
- Ultra Racing Australia
- en een paar kleinere internationale UR‑dealers.
Dat maakt het zeer onwaarschijnlijk dat het een foutieve of nep‑listing is. Hij staat niet in de catalogus van UR zelf en waarschijnlijk wordt deze brace daarom in kleine batches (niche market, weining vraag) op verzoek van de europese dealer in Maleisie geproduceerd.
Schijnt vaker te gebeuren dat een moederbedrijf iets nieuws gaat produceren op verzoek van een grote dealer. De saab 900 classic cabrio is ook ooit ontwikkeld door Saab op verzoek van de saabdealer USA (die er wel brood in zag), maar goed, dat terzijde
Voor een foto moet je nog even wachten (pas vorige week besteld)
De UR‑LA4‑3735 verschijnt op het www bij:
- Ultra Racing Europe (Showoff Imports)
- Ultra Racing Australia
- en een paar kleinere internationale UR‑dealers.
Dat maakt het zeer onwaarschijnlijk dat het een foutieve of nep‑listing is. Hij staat niet in de catalogus van UR zelf en waarschijnlijk wordt deze brace daarom in kleine batches (niche market, weining vraag) op verzoek van de europese dealer in Maleisie geproduceerd.
Schijnt vaker te gebeuren dat een moederbedrijf iets nieuws gaat produceren op verzoek van een grote dealer. De saab 900 classic cabrio is ook ooit ontwikkeld door Saab op verzoek van de saabdealer USA (die er wel brood in zag), maar goed, dat terzijde
Voor een foto moet je nog even wachten (pas vorige week besteld)
-
Guido900T
- Donateur (3x)

over de brace (voor belangstellenden): hier hebben ze hem misschien nog wel op voorraad ( nu nog 9 stuks). : https://customplus.fr/products/barre-an ... -1984-1993.
Ik heb hem daar nu ook besteld met paypal en ze leveren op 12 mei zeggen ze. Kostte 160 piek incl. verzenkosten. Maar misschien is het ook alleen een lokkertje van de franse website om orders binnen te hengelen. Maar als het klopt dan cancel ik de custom order bij showoff imports zodra ik hem binnen heb
Update: de franse website geeft geen sjoege: ik heb het aankoopbedrag teruggehaald
Ik heb hem daar nu ook besteld met paypal en ze leveren op 12 mei zeggen ze. Kostte 160 piek incl. verzenkosten. Maar misschien is het ook alleen een lokkertje van de franse website om orders binnen te hengelen. Maar als het klopt dan cancel ik de custom order bij showoff imports zodra ik hem binnen heb
Update: de franse website geeft geen sjoege: ik heb het aankoopbedrag teruggehaald
-
smitje007
- Geregistreerd lid
#Vakantieproject Saab 900 – Louvre, achterruit en complete aanpak van de achterremmen
In de vakantie niet stilgezeten en weer het één en ander uitgevoerd aan de Saab.
Ten eerste een mooie Louvre weten te scoren van het merk ThermoForm uit Denemarken. Een mooie toevoeging die de Saab wat mij betreft echt een stuk meer karakter geeft.

## Bevestigingsclips voor de Louvre
Daarna begon de zoektocht naar de juiste bevestigingsclips. Helaas waren deze nergens meer te krijgen.
De persoon van Marktplaats waar ik de Louvre van heb mogen overnemen, kwam met de tip om ze 3D te laten printen. Mocht iemand ze ook nodig hebben: via deze link zijn ze te vinden:
[3D-geprinte bevestigingsclips](https://www.facebook.com/share/1NvnFe37 ... hatgpt.com)
Helaas kreeg ik één dag nadat ik de bestelling had geplaatst een privébericht van een Saab-forummer die aangaf dat hij de clips ook kon printen.
Ik zal bewust geen naam noemen. Mocht diegene het zelf leuk vinden, dan mag hij zich uiteraard kenbaar maken.
## Eerst de achterruit vervangen
Vorig jaar hadden we al een tweedehands achterruit weten te scoren met werkende achterruitverwarming. Omdat de Louvre op de achterruit komt, hebben we ervoor gekozen om eerst de achterruit te vervangen en daarna direct de Louvre te monteren.
Ik had dit nog nooit eerder gedaan, dus hieronder het stappenplan zoals wij het hebben aangepakt. Misschien heeft iemand er iets aan.
### Achterruit vervangen
**Stap 1 – Eerst een reserve rubber zoeken**
Voordat we begonnen, hebben we voor de zekerheid nagezocht of er ergens met spoed een nieuw of tweedehands raamrubber te krijgen was. Mocht er tijdens het verwijderen iets misgaan, dan wil je niet met een gedemonteerde auto staan zonder vervangend rubber.
**Stap 2 – Met z'n tweeën werken**
Regel iemand erbij. In je eentje is dit bijna niet te doen, zeker als je het nog nooit eerder hebt gedaan.
**Stap 3 – Alles goed invetten**
Het rubber hebben we ruim voorzien van normale vaseline. Niet te zuinig hiermee.

**Stap 4 – De pees verwijderen**
De pees eruit halen is gelukkig heel eenvoudig. Bij de clip kun je deze omhoog trekken. Het ziet er spannender uit dan het daadwerkelijk is.

**Stap 5 – De oude ruit verwijderen**
Eén persoon gaat in de achterklep zitten. Wij zijn bovenin, in een hoek, begonnen.
Met de duimen probeer je langzaam het binnenste gedeelte van het rubber naar buiten te drukken. De tweede persoon staat aan de buitenkant en helpt het rubber omhoog te krijgen.
We weten niet of dit officieel de juiste methode is, maar stukje bij beetje kregen we het rubber naar buiten. Met plastic gereedschap en onze vingers/duimen hebben we het binnenste rubber steeds verder langs de ruit naar buiten gedrukt.
Je ziet de ruit dan langzaam loskomen.
Dit was eerlijk gezegd best spannend. Ik heb namelijk geen flauw idee hoeveel een autoruit kan hebben voordat hij besluit in duizend stukjes uiteen te vallen.

**Stap 6 – Rubber en achterklep schoonmaken**
Toen de ruit eruit was, hebben we het rubber opnieuw goed ingesmeerd met vaseline en alle rommel, roest en andere troep uit het rubber verwijderd.
Ook in de achterklep hebben we de roest behandeld en alles weer netjes ingevet.
**Stap 7 – Nieuwe ruit plaatsen**
Het rubber weer teruggedrukt en vervolgens de nieuwe ruit vanaf ongeveer halverwege naar boven in het rubber geschoven.
Dit ging eigenlijk best prima.

**Stap 8 – Het lastige gedeelte**
Dit was het moeilijkste stuk.
De rest van het rubber moest nog om de ruit heen en daar zit behoorlijk wat spanning op.
De tweede persoon heeft met een kunststof tool vanaf de bovenkant langzaam, centimeter voor centimeter en uiteindelijk millimeter voor millimeter, het rubber langs de ruit omhoog gewipt.
Aan de binnenzijde heb ik met een kunststof tool meegeholpen om het rubber langs de ruit naar buiten te drukken, zodat het rubber netjes om de ruit heen kwam te zitten.
De laatste 10 centimeter waren opnieuw behoorlijk spannend. Maar hij zit erin.
**Stap 9 – Alles laten staan**
Toen alles uiteindelijk goed zat, hebben we het geheel nogmaals goed ingevet met vaseline en de auto een nacht laten staan.
Daarna even alles schoonmaken want alles zit onder de Vaseline
Voor iemand die hier ervaring mee heeft en een mooi duidelijk stappenplan met foto's heeft: voeg deze gerust toe. Daarmee kunnen we het voor de volgende persoon misschien wat makkelijker maken.

## De Louvre monteren
De volgende dag hebben we de bevestigingsclips van de Louvre geplaatst.
Deze hebben we met zwarte kit vastgezet.
De positie van de clips is vrij eenvoudig uit te meten. Je zet de Louvre op zijn plek en kunt vervolgens door de bevestigingsgaten met een stift een markering maken.
Daarna de clips vastgezet en minimaal 24 uur laten uitharden.

Toen de kit goed was uitgehard, kon de Louvre erop.
Ook hebben we de sierboogjes weer teruggeplaatst.
De binnenboogjes konden we mooi klemmen. De buitenboogjes waren helaas een ander verhaal. Alle clips waren verroest en afgeknapt, waardoor deze niet meer fatsoenlijk te bevestigen waren.
We hebben daarom alle oude clips verwijderd en de sierboogjes met kleine dotjes kit op de binnenboogjes vastgezet.
Het mooie hiervan is dat het gewoon goed vastzit, je geen last meer hebt van roestige clips én de kit in de toekomst weer te verwijderen is.
En eerlijk is eerlijk: alles bij elkaar is het uiterlijk echt een plaatje geworden!

Ik zie dat ik de totaal foto mis. Deze zal ik vd week erbij opzetten.
## Daarna waren de achterremmen aan de beurt
Alsof de Louvre nog niet genoeg werk was, hebben we ook direct de achterremmen aangepakt.
Nieuwe remschijven, nieuwe remblokken en uiteindelijk zelfs nieuwe remklauwen.
Heel ambitieus begonnen, maar wat viel dit tegen als je hier eigenlijk geen ervaring mee hebt.
### Remschijven, blokken en remklauwen vervangen
**Stap 1 – Auto opkrikken**
Auto veilig opgekrikt en het wiel verwijderd.
**Stap 2 – Remklauw losmaken**
De boutjes van de remklauw losgedraaid met dop 17.

**Stap 3 – Beschermkap losmaken**
De kleine boutjes van de beschermer losgedraaid.

**Stap 4 – Remkabel en remslang losmaken**
De handremkabel losgehaald en de remslang losgemaakt, omdat we deze uiteindelijk ook gingen vervangen.
Als je de remslang niet vervangt, moet je uiteraard goed opletten dat deze niet knikt of beschadigt.
**Stap 5 – Remschijf losmaken**
Alles zat natuurlijk muurvast.
Ik heb uiteindelijk de flex gepakt met schuurpapier en de roestrand van de remschijf een stuk weggeschuurd. Daarna kwam de remschijf relatief makkelijk los en kon de complete remklauw worden verwijderd.

**Stap 6 – Cilinder terugstellen**
Toen kwamen de problemen.
De cilinder moest teruggedraaid én ingedrukt worden. Wat een werk was dat.
Ik heb het eerst met een flexibele remcilinder-tool stukje bij beetje geprobeerd. Uiteindelijk toch maar even naar een autogarage gelopen om te vragen of zij hem terug konden draaien.
Met een goede set voor het terugstellen van remcilinders was het daar zo gebeurd.
Bij het terugplaatsen van de remblokken paste het vervolgens voor geen meter.
Wat bleek?
Achter de rubber hoesjes zitten twee inbusbouten die de geleider op zijn plek houden. Deze moeten los, waarna je de geleider kunt verwijderen.
Achteraf had ik dus niet per se een stuk van de remschijf hoeven weg te schuren. Maar in de praktijk bleek dat op dat moment wel de snelste en makkelijkste oplossing.
Daarna de remblokken teruggeplaatst. Vervolgens kregen we de remschijf met behoorlijk wat wrikken tussen de blokken.
Ja, het was de juiste maat en de onderdelen die ik besteld had klopten volgens de specificaties. Ik zet de gebruikte onderdelen netjes in de lijst bij deze topic.
Toen alles weer teruggeplaatst was, zijn we aan het andere achterwiel begonnen.
En daar paste de remschijf voor geen meter.
Ook kreeg ik de cilinder niet verder naar binnen, zelfs niet met een remcilinder-terugstelset.

Conclusie: toch maar twee nieuwe remklauwen besteld bij J&D.
**Stap 7 – Nieuwe remklauwen**
De nieuwe remklauwen kwamen binnen en daar de remblokken in geplaatst.
Wederom weer zitten wrikken met de remschijf.
Typenummers gecontroleerd, alles nagemeten en alles leek gewoon te kloppen.
Maar waarom paste het dan niet?

**Stap 8 – Het verlossende boutje**
Wat blijkt?
Er zit een bout waarvoor je dop 14 nodig hebt. Deze kun je losdraaien. Dit is eigenlijk een beschermbout voor de inbus die erachter zit.
De beschermbout met dop 14 losgedraaid en vervolgens de inbus losgedraaid.
Daarmee haal je de spanning van het mechanisme.
Het mooie is dat je hierdoor ook direct ruimte krijgt om de handremkabel weer aan te sluiten. Deze kun je vervolgens ook direct afstellen.

**Stap 9 – Handrem afstellen**
De handrem twee klikjes omhoog gezet.
Daarna de inbus weer aangedraaid totdat de remschijf vast kwam te zitten tussen de remblokken.

Vervolgens de handrem weer laten zakken en gecontroleerd of de remschijf vrij kon draaien.
Als dat goed zit, de beschermbout met dop 14 weer terugplaatsen om de inbus te beschermen.
Er blijkt een behoorlijk mooi mechanisme achter te zitten. Ik heb hierover verschillende filmpjes gevonden die erg behulpzaam waren.
Tevens is 1 kant lastiger omdat de tank simpelweg aardig in de weg zit maar beetje maneuvreren wil wel lukken.
## Remslangen vervangen
Toen alles klaar was, hebben we direct de remslangen vervangen.
Dit is op zich vrij simpel werk als je beschikt over goede remslangsleutels. Deze zijn niet duur en ik heb daarom een setje besteld zodat ik verschillende maten bij de hand heb.
Ik heb de originele remslangen vervangen door Black Diamond gevlochten remslangen.
Deze zijn bedoeld als duurzame upgrade en staan bovendien een toekomstige verdere upgrade van het remsysteem niet in de weg. Een grotere hoofdremcilinder en grotere remklauwen/schijven staan voor de toekomst nog op de planning.
### Remslangen vervangen
**Stap 1**
Eerst de vaste remleiding losdraaien van de flexibele remslang.
**Stap 2**
De borgclip verwijderen. Daarna komt de slang los.
**Stap 3**
Nu kun je het andere uiteinde uit de remklauw draaien.
**Stap 4**
De nieuwe remslang in omgekeerde volgorde terugplaatsen.

## Als laatste: alle remvloeistof vervangen
Als laatste hebben we direct de remvloeistof volledig vervangen voor nieuwe Shell DOT 4.
En goddomme, wat kwam daar een donkere smurrie uit tijdens het ontluchten.
Dat was dus duidelijk geen overbodige luxe.
### Remsysteem ontluchten
**Stap 1 – Met z'n tweeën**
Zorg dat je met twee personen bent.
**Stap 2 – Begin bij het verste punt**
Eén persoon gaat in de auto zitten en de ander gaat bij het verste ontluchtingspunt zitten.
Wij zijn linksachter begonnen, aan de bestuurderskant.
**Stap 3 – Reservoir vullen**
Remreservoir openen en vullen tot maximaal, eventueel iets boven het maximum zodat je tijdens het ontluchten voldoende marge hebt. Uiteraard goed in de gaten houden dat het reservoir niet leeg raakt.
**Stap 4 – Rempedaal**
Persoon 1 pompt ongeveer drie à vier keer met het rempedaal en houdt het pedaal daarna volledig ingetrapt.
**Stap 5 – Ontluchtingsnippel**
Persoon 2 zet een slangetje op het ontluchtingsventiel en vangt de oude vloeistof op in een potje.
Met sleutel 8 of 9, afhankelijk van de gebruikte nippel, het ventiel iets openen en daarna weer sluiten.
Bij de oude remklauwen hadden wij maat 9; bij de nieuwe was dit maat 8.
**Stap 6 – Herhalen**
Persoon 1 pompt opnieuw een paar keer en houdt het rempedaal onderin.
Persoon 2 herhaalt de handeling met de ontluchtingsnippel.
**Stap 7 – Tot de vloeistof schoon is**
Dit net zo lang herhalen totdat er schone, nieuwe remvloeistof uit de nippel komt.
**Stap 8 – Volgend wiel**
Wiel weer terugplaatsen en naar de andere achterzijde.
Ik heb geen brug, dus bij mij ging dit gewoon wiel voor wiel.
**Stap 9 – Alle wielen**
Hetzelfde proces bij alle vier de wielen herhalen.
Wij hebben uiteindelijk twee volledige rondes gedaan.
**Stap 10 – Controle en proefrit**
Alle wielbouten weer op moment vastgezet. Bij ons op 110 Nm.
Daarna een voorzichtige proefrit gemaakt.
Begin rustig en controleer eerst of de auto daadwerkelijk goed remt, of er niets aanloopt en of alles normaal aanvoelt voordat je de openbare weg op gaat.
## Tot slot
Ik heb wat foto's toegevoegd en hoop dat het voor andere beginners, net als ik, wat duidelijker maakt hoe je dit kunt aanpakken.
Ik ben absoluut geen automonteur en dit is dus vooral beschreven vanuit mijn eigen ervaring. Als iemand met meer ervaring ziet dat iets anders of beter moet, vul het vooral aan. Daar wordt de topic alleen maar beter van.
Vooral bij de achterruit en het remsysteem heb ik gemerkt dat je met een oude Saab soms nét even wat verder moet zoeken voordat je begrijpt hoe iets in elkaar zit. Uiteindelijk is het juist wel mooi om het zelf uit te zoeken en stap voor stap voor elkaar te krijgen.
En het resultaat mag er wat mij betreft zijn. De Louvre erop, de achterruit met werkende verwarming erin en de achterremmen weer helemaal aangepakt.
Filmpje 1 remmen en handremhttps://www.google.com/search?q=saab+90 ... z3eWc,st:0
Filmpje 2 remmen en handremhttps://www.google.com/search?q=saab+90 ... M5xso,st:0
Special thanks aan de mensen die mij geholpen hebben waaronder een forummer van hier die mij geregeld een app stuurt hoe en wat te doen met schema's, foto's etc.! Als ik je naam mag vernoemen zal ik dit aanpassen.
Op naar het volgende project!
Tot de volgende!

In de vakantie niet stilgezeten en weer het één en ander uitgevoerd aan de Saab.
Ten eerste een mooie Louvre weten te scoren van het merk ThermoForm uit Denemarken. Een mooie toevoeging die de Saab wat mij betreft echt een stuk meer karakter geeft.

## Bevestigingsclips voor de Louvre
Daarna begon de zoektocht naar de juiste bevestigingsclips. Helaas waren deze nergens meer te krijgen.
De persoon van Marktplaats waar ik de Louvre van heb mogen overnemen, kwam met de tip om ze 3D te laten printen. Mocht iemand ze ook nodig hebben: via deze link zijn ze te vinden:
[3D-geprinte bevestigingsclips](https://www.facebook.com/share/1NvnFe37 ... hatgpt.com)
Helaas kreeg ik één dag nadat ik de bestelling had geplaatst een privébericht van een Saab-forummer die aangaf dat hij de clips ook kon printen.
Ik zal bewust geen naam noemen. Mocht diegene het zelf leuk vinden, dan mag hij zich uiteraard kenbaar maken.
## Eerst de achterruit vervangen
Vorig jaar hadden we al een tweedehands achterruit weten te scoren met werkende achterruitverwarming. Omdat de Louvre op de achterruit komt, hebben we ervoor gekozen om eerst de achterruit te vervangen en daarna direct de Louvre te monteren.
Ik had dit nog nooit eerder gedaan, dus hieronder het stappenplan zoals wij het hebben aangepakt. Misschien heeft iemand er iets aan.
### Achterruit vervangen
**Stap 1 – Eerst een reserve rubber zoeken**
Voordat we begonnen, hebben we voor de zekerheid nagezocht of er ergens met spoed een nieuw of tweedehands raamrubber te krijgen was. Mocht er tijdens het verwijderen iets misgaan, dan wil je niet met een gedemonteerde auto staan zonder vervangend rubber.
**Stap 2 – Met z'n tweeën werken**
Regel iemand erbij. In je eentje is dit bijna niet te doen, zeker als je het nog nooit eerder hebt gedaan.
**Stap 3 – Alles goed invetten**
Het rubber hebben we ruim voorzien van normale vaseline. Niet te zuinig hiermee.

**Stap 4 – De pees verwijderen**
De pees eruit halen is gelukkig heel eenvoudig. Bij de clip kun je deze omhoog trekken. Het ziet er spannender uit dan het daadwerkelijk is.

**Stap 5 – De oude ruit verwijderen**
Eén persoon gaat in de achterklep zitten. Wij zijn bovenin, in een hoek, begonnen.
Met de duimen probeer je langzaam het binnenste gedeelte van het rubber naar buiten te drukken. De tweede persoon staat aan de buitenkant en helpt het rubber omhoog te krijgen.
We weten niet of dit officieel de juiste methode is, maar stukje bij beetje kregen we het rubber naar buiten. Met plastic gereedschap en onze vingers/duimen hebben we het binnenste rubber steeds verder langs de ruit naar buiten gedrukt.
Je ziet de ruit dan langzaam loskomen.
Dit was eerlijk gezegd best spannend. Ik heb namelijk geen flauw idee hoeveel een autoruit kan hebben voordat hij besluit in duizend stukjes uiteen te vallen.

**Stap 6 – Rubber en achterklep schoonmaken**
Toen de ruit eruit was, hebben we het rubber opnieuw goed ingesmeerd met vaseline en alle rommel, roest en andere troep uit het rubber verwijderd.
Ook in de achterklep hebben we de roest behandeld en alles weer netjes ingevet.
**Stap 7 – Nieuwe ruit plaatsen**
Het rubber weer teruggedrukt en vervolgens de nieuwe ruit vanaf ongeveer halverwege naar boven in het rubber geschoven.
Dit ging eigenlijk best prima.

**Stap 8 – Het lastige gedeelte**
Dit was het moeilijkste stuk.
De rest van het rubber moest nog om de ruit heen en daar zit behoorlijk wat spanning op.
De tweede persoon heeft met een kunststof tool vanaf de bovenkant langzaam, centimeter voor centimeter en uiteindelijk millimeter voor millimeter, het rubber langs de ruit omhoog gewipt.
Aan de binnenzijde heb ik met een kunststof tool meegeholpen om het rubber langs de ruit naar buiten te drukken, zodat het rubber netjes om de ruit heen kwam te zitten.
De laatste 10 centimeter waren opnieuw behoorlijk spannend. Maar hij zit erin.
**Stap 9 – Alles laten staan**
Toen alles uiteindelijk goed zat, hebben we het geheel nogmaals goed ingevet met vaseline en de auto een nacht laten staan.
Daarna even alles schoonmaken want alles zit onder de Vaseline
Voor iemand die hier ervaring mee heeft en een mooi duidelijk stappenplan met foto's heeft: voeg deze gerust toe. Daarmee kunnen we het voor de volgende persoon misschien wat makkelijker maken.

## De Louvre monteren
De volgende dag hebben we de bevestigingsclips van de Louvre geplaatst.
Deze hebben we met zwarte kit vastgezet.
De positie van de clips is vrij eenvoudig uit te meten. Je zet de Louvre op zijn plek en kunt vervolgens door de bevestigingsgaten met een stift een markering maken.
Daarna de clips vastgezet en minimaal 24 uur laten uitharden.

Toen de kit goed was uitgehard, kon de Louvre erop.
Ook hebben we de sierboogjes weer teruggeplaatst.
De binnenboogjes konden we mooi klemmen. De buitenboogjes waren helaas een ander verhaal. Alle clips waren verroest en afgeknapt, waardoor deze niet meer fatsoenlijk te bevestigen waren.
We hebben daarom alle oude clips verwijderd en de sierboogjes met kleine dotjes kit op de binnenboogjes vastgezet.
Het mooie hiervan is dat het gewoon goed vastzit, je geen last meer hebt van roestige clips én de kit in de toekomst weer te verwijderen is.
En eerlijk is eerlijk: alles bij elkaar is het uiterlijk echt een plaatje geworden!

Ik zie dat ik de totaal foto mis. Deze zal ik vd week erbij opzetten.
## Daarna waren de achterremmen aan de beurt
Alsof de Louvre nog niet genoeg werk was, hebben we ook direct de achterremmen aangepakt.
Nieuwe remschijven, nieuwe remblokken en uiteindelijk zelfs nieuwe remklauwen.
Heel ambitieus begonnen, maar wat viel dit tegen als je hier eigenlijk geen ervaring mee hebt.
### Remschijven, blokken en remklauwen vervangen
**Stap 1 – Auto opkrikken**
Auto veilig opgekrikt en het wiel verwijderd.
**Stap 2 – Remklauw losmaken**
De boutjes van de remklauw losgedraaid met dop 17.

**Stap 3 – Beschermkap losmaken**
De kleine boutjes van de beschermer losgedraaid.

**Stap 4 – Remkabel en remslang losmaken**
De handremkabel losgehaald en de remslang losgemaakt, omdat we deze uiteindelijk ook gingen vervangen.
Als je de remslang niet vervangt, moet je uiteraard goed opletten dat deze niet knikt of beschadigt.
**Stap 5 – Remschijf losmaken**
Alles zat natuurlijk muurvast.
Ik heb uiteindelijk de flex gepakt met schuurpapier en de roestrand van de remschijf een stuk weggeschuurd. Daarna kwam de remschijf relatief makkelijk los en kon de complete remklauw worden verwijderd.

**Stap 6 – Cilinder terugstellen**
Toen kwamen de problemen.
De cilinder moest teruggedraaid én ingedrukt worden. Wat een werk was dat.
Ik heb het eerst met een flexibele remcilinder-tool stukje bij beetje geprobeerd. Uiteindelijk toch maar even naar een autogarage gelopen om te vragen of zij hem terug konden draaien.
Met een goede set voor het terugstellen van remcilinders was het daar zo gebeurd.
Bij het terugplaatsen van de remblokken paste het vervolgens voor geen meter.
Wat bleek?
Achter de rubber hoesjes zitten twee inbusbouten die de geleider op zijn plek houden. Deze moeten los, waarna je de geleider kunt verwijderen.
Achteraf had ik dus niet per se een stuk van de remschijf hoeven weg te schuren. Maar in de praktijk bleek dat op dat moment wel de snelste en makkelijkste oplossing.
Daarna de remblokken teruggeplaatst. Vervolgens kregen we de remschijf met behoorlijk wat wrikken tussen de blokken.
Ja, het was de juiste maat en de onderdelen die ik besteld had klopten volgens de specificaties. Ik zet de gebruikte onderdelen netjes in de lijst bij deze topic.
Toen alles weer teruggeplaatst was, zijn we aan het andere achterwiel begonnen.
En daar paste de remschijf voor geen meter.
Ook kreeg ik de cilinder niet verder naar binnen, zelfs niet met een remcilinder-terugstelset.

Conclusie: toch maar twee nieuwe remklauwen besteld bij J&D.
**Stap 7 – Nieuwe remklauwen**
De nieuwe remklauwen kwamen binnen en daar de remblokken in geplaatst.
Wederom weer zitten wrikken met de remschijf.
Typenummers gecontroleerd, alles nagemeten en alles leek gewoon te kloppen.
Maar waarom paste het dan niet?

**Stap 8 – Het verlossende boutje**
Wat blijkt?
Er zit een bout waarvoor je dop 14 nodig hebt. Deze kun je losdraaien. Dit is eigenlijk een beschermbout voor de inbus die erachter zit.
De beschermbout met dop 14 losgedraaid en vervolgens de inbus losgedraaid.
Daarmee haal je de spanning van het mechanisme.
Het mooie is dat je hierdoor ook direct ruimte krijgt om de handremkabel weer aan te sluiten. Deze kun je vervolgens ook direct afstellen.

**Stap 9 – Handrem afstellen**
De handrem twee klikjes omhoog gezet.
Daarna de inbus weer aangedraaid totdat de remschijf vast kwam te zitten tussen de remblokken.

Vervolgens de handrem weer laten zakken en gecontroleerd of de remschijf vrij kon draaien.
Als dat goed zit, de beschermbout met dop 14 weer terugplaatsen om de inbus te beschermen.
Er blijkt een behoorlijk mooi mechanisme achter te zitten. Ik heb hierover verschillende filmpjes gevonden die erg behulpzaam waren.
Tevens is 1 kant lastiger omdat de tank simpelweg aardig in de weg zit maar beetje maneuvreren wil wel lukken.
## Remslangen vervangen
Toen alles klaar was, hebben we direct de remslangen vervangen.
Dit is op zich vrij simpel werk als je beschikt over goede remslangsleutels. Deze zijn niet duur en ik heb daarom een setje besteld zodat ik verschillende maten bij de hand heb.
Ik heb de originele remslangen vervangen door Black Diamond gevlochten remslangen.
Deze zijn bedoeld als duurzame upgrade en staan bovendien een toekomstige verdere upgrade van het remsysteem niet in de weg. Een grotere hoofdremcilinder en grotere remklauwen/schijven staan voor de toekomst nog op de planning.
### Remslangen vervangen
**Stap 1**
Eerst de vaste remleiding losdraaien van de flexibele remslang.
**Stap 2**
De borgclip verwijderen. Daarna komt de slang los.
**Stap 3**
Nu kun je het andere uiteinde uit de remklauw draaien.
**Stap 4**
De nieuwe remslang in omgekeerde volgorde terugplaatsen.

## Als laatste: alle remvloeistof vervangen
Als laatste hebben we direct de remvloeistof volledig vervangen voor nieuwe Shell DOT 4.
En goddomme, wat kwam daar een donkere smurrie uit tijdens het ontluchten.
Dat was dus duidelijk geen overbodige luxe.
### Remsysteem ontluchten
**Stap 1 – Met z'n tweeën**
Zorg dat je met twee personen bent.
**Stap 2 – Begin bij het verste punt**
Eén persoon gaat in de auto zitten en de ander gaat bij het verste ontluchtingspunt zitten.
Wij zijn linksachter begonnen, aan de bestuurderskant.
**Stap 3 – Reservoir vullen**
Remreservoir openen en vullen tot maximaal, eventueel iets boven het maximum zodat je tijdens het ontluchten voldoende marge hebt. Uiteraard goed in de gaten houden dat het reservoir niet leeg raakt.
**Stap 4 – Rempedaal**
Persoon 1 pompt ongeveer drie à vier keer met het rempedaal en houdt het pedaal daarna volledig ingetrapt.
**Stap 5 – Ontluchtingsnippel**
Persoon 2 zet een slangetje op het ontluchtingsventiel en vangt de oude vloeistof op in een potje.
Met sleutel 8 of 9, afhankelijk van de gebruikte nippel, het ventiel iets openen en daarna weer sluiten.
Bij de oude remklauwen hadden wij maat 9; bij de nieuwe was dit maat 8.
**Stap 6 – Herhalen**
Persoon 1 pompt opnieuw een paar keer en houdt het rempedaal onderin.
Persoon 2 herhaalt de handeling met de ontluchtingsnippel.
**Stap 7 – Tot de vloeistof schoon is**
Dit net zo lang herhalen totdat er schone, nieuwe remvloeistof uit de nippel komt.
**Stap 8 – Volgend wiel**
Wiel weer terugplaatsen en naar de andere achterzijde.
Ik heb geen brug, dus bij mij ging dit gewoon wiel voor wiel.
**Stap 9 – Alle wielen**
Hetzelfde proces bij alle vier de wielen herhalen.
Wij hebben uiteindelijk twee volledige rondes gedaan.
**Stap 10 – Controle en proefrit**
Alle wielbouten weer op moment vastgezet. Bij ons op 110 Nm.
Daarna een voorzichtige proefrit gemaakt.
Begin rustig en controleer eerst of de auto daadwerkelijk goed remt, of er niets aanloopt en of alles normaal aanvoelt voordat je de openbare weg op gaat.
## Tot slot
Ik heb wat foto's toegevoegd en hoop dat het voor andere beginners, net als ik, wat duidelijker maakt hoe je dit kunt aanpakken.
Ik ben absoluut geen automonteur en dit is dus vooral beschreven vanuit mijn eigen ervaring. Als iemand met meer ervaring ziet dat iets anders of beter moet, vul het vooral aan. Daar wordt de topic alleen maar beter van.
Vooral bij de achterruit en het remsysteem heb ik gemerkt dat je met een oude Saab soms nét even wat verder moet zoeken voordat je begrijpt hoe iets in elkaar zit. Uiteindelijk is het juist wel mooi om het zelf uit te zoeken en stap voor stap voor elkaar te krijgen.
En het resultaat mag er wat mij betreft zijn. De Louvre erop, de achterruit met werkende verwarming erin en de achterremmen weer helemaal aangepakt.
Filmpje 1 remmen en handremhttps://www.google.com/search?q=saab+90 ... z3eWc,st:0
Filmpje 2 remmen en handremhttps://www.google.com/search?q=saab+90 ... M5xso,st:0
Special thanks aan de mensen die mij geholpen hebben waaronder een forummer van hier die mij geregeld een app stuurt hoe en wat te doen met schema's, foto's etc.! Als ik je naam mag vernoemen zal ik dit aanpassen.
Op naar het volgende project!
Tot de volgende!

-
smitje007
- Geregistreerd lid
Re: Onze Saab 900 Turbo ’89 – Van restauratie en techniek tot uiterlijk en opknapwerk
De onderdelen die gebruikt zijn voor de remslangen, schijven, klauwen
Remklauw achterzijde Rechts Saab 900 Classic. https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... RD8970626A
Remklauw achterzijde Links Saab 900 Classic. https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... RD7895329A
Remschijven achter Saab 900 Classic. https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... RD8970717F
Remblokken achter Saab 900 Classic. https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... RD8968026A
Remslangen BLACK DIAMOND voor midden en achter. https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... 9/RD061BBD
Remklauw achterzijde Rechts Saab 900 Classic. https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... RD8970626A
Remklauw achterzijde Links Saab 900 Classic. https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... RD7895329A
Remschijven achter Saab 900 Classic. https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... RD8970717F
Remblokken achter Saab 900 Classic. https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... RD8968026A
Remslangen BLACK DIAMOND voor midden en achter. https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... 9/RD061BBD
-
Saapie
- Donateur (2x)

Re: Onze Saab 900 Turbo ’89 – Van restauratie en techniek tot uiterlijk en opknapwerk
Prachtig!!! Mooi werk
-
veenaalt
- Donateur (7x)

-
smitje007
- Geregistreerd lid
Netjes!
Ook mooi met de foto's erbij.
Ook mooi met de foto's erbij.
-
simon_bergman
- Geregistreerd lid
Keurige handleiding/beschrijving! Zouden we dat niet ergens in een geïndexeerd mappenstructuur kunnen bewaren? Ideaal als je elk klusje beschreven op dit forum zo erbij kan pakken... (Tot nu toe maak ik alleen mee dat de forum veteranen het uit hun hoofd nog weten te vinden
)