Benzinelucht in auto na stilstand

1978-1993
Plaats reactie
albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Benzinelucht in auto na stilstand

Bericht door albertk » di 25 mar, 2025 19:57

Ik weet dat er al over geschreven is en ik heb dit al opgezocht maar het lukt me niet om de vinger op dit probleem te leggen. In de 900 turbo 16 1993 stinkt het naar benzine als ik de auto s'morgens pak. De volgende zaken heb ik gecontroleerd/gedaan:

- benzinepomp eruit gehaald en de o-ring vervangen door een nieuwe, terug gemonteerd en de ring op het juiste moment aangedraaid.
- aansluitingen op de pomp aan en terugvoer gecontroleerd, deze lekken niet bij lopende motor
- benzineleidingen gevolgd, ook niets geconstateerd
- tank vulopening en vulleiding naar tank gecontroleerd, ook hier niets geks
- koolstoffilter en leidingen voor tankontluchting gedemonteerd, ook hier niets gevonden

Alles wat ik heb kunnen vinden als tips in diverse fora gedaan maar.... het stinkt nog steeds naar benzine.

Heeft iemand nog tips?

Alvast bedankt.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Benzinelucht in auto na stilstand

Bericht door Saapie » di 25 mar, 2025 20:44

En de waterafvoer bij de tankdop ook gecontroleerd? Slangetje kan wel eens los liggen en dan kan je ook benzine ruiken.

Slangetje moet naar buiten, net achter het achterwiel. Als ie in de reservewielbak ligt kan dat voor benzinegeur zorgen.

albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door albertk » za 24 jan, 2026 11:03

Hierbij het gevonden probleem voor anderen die ook op zoek zijn naar een reden waarom de auto naar benzine stinkt. In dit geval was de tank gescheurd op twee plaatsen aan de bovenkant. Was achteraf zichtbaar door leksporen op de zijkant van de tank, maar de scheuren waren pas zichtbaar na demontage van de tank. Er komt een andere goede tank onder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » za 24 jan, 2026 11:43

Interessant. Ik zal eens zoeken naar leksporen onder mijn 900. Maar een nieuw pomprubber staat ook nog op de planning.

phthalaat
Geregistreerd lid

Bericht door phthalaat » do 29 jan, 2026 0:33

Dat had best anders af kunnen lopen met zo'n lekkende tank, gelukkig dat het probleem gevonden is en verholpen wordt!

olav99
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door olav99 » do 29 jan, 2026 10:35

Is er een mogelijke oorzaak aan te wijzen voor het ontstaan van de twee scheurtjes? Zat de tank verkeerd gemonteerd, werd deze onder druk gezet door een trekhaak oid, ooit betrokken geweest bij een botsing, is er bij het bouwen van de tank misschien iets mis gegaan (zou je mogelijk kunnen zien wanneer je een vervangend exemplaar op de kop hebt getikt)? Of is het gewoon een kunststof tank waar twee scheurtjes in zijn gekomen na 37 jaar? In dat geval hoop ik niet dat het een voorbode is voor de andere kunststof tankjes onder 900 classics...

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » za 31 jan, 2026 10:06

Ik had hier tot ik dit bericht las nog nooit van gehoord. Vandaag zag ik toevallig een post op Facebook over dit onderwerp. Een greep uit de reacties:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het gebeurt dus vaker.

albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door albertk » za 31 jan, 2026 20:15

Ik had een aantal maanden geleden ook al iets op een Amerikaans forum gevonden, maar met veel zoeken niet meer dan dat. Nu doe ik niets met Facebook dus dat gedeelte van het internet mis ik....

Vandaag bij Pierre (@Babbel) een uitstekende gebruikte tank opgehaald. Binnenkort maar eens monteren. De oude houd ik en ik ga deze HDPE lassen. Mocht de nieuwe dan over een tijd toch stuk gaan, ligt er in ieder geval een vervanger op de plank.

Afbeelding

Afbeelding

albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door albertk » vr 20 mar, 2026 21:28

De tank is ondertussen gemonteerd en geen brandstoflucht meer in de kofferbak of auto. :D Ik heb de spanbanden wat minder vast gedraaid als dat ze bij montage zaten, toen zaten ze tot de aanslag. Ik heb aangedraaid tot de lege tank net niet meer bewoog als ik er tegen duwde. Er is nu een kleine centimeter spanruimte over. Misschien stond te tank te veel onder spanning en is hij daardoor gaan scheuren. We gaan het zien.

Afbeelding

Afbeelding

Roel95
Geregistreerd lid

Bericht door Roel95 » vr 20 mar, 2026 21:32

Mooi werk Albert!! Fijn dat het opgelost is! :applause:

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » vr 20 mar, 2026 22:30

Mooi opgelost zo.
Begrijp ik het goed dat dit voornamelijk lijkt te spelen bij latere 900 classics?

Plaats reactie