Waxoil waar te laten doen?

1978-1993
Plaats reactie
Michael01
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Waxoil waar te laten doen?

Bericht door Michael01 » vr 13 jun, 2025 21:50

Binnenkort mag ik me de eigenaar noemen van een 900 classic uit 1991. Auto wil ik graag lang goed houden en overweeg een Dinitrol behandeling te laten geven. Gosliga staat hoog aangeschreven, begrijp ik en is best een eind rijden.
Zijn er in Zuid Holland of Utrecht ook vergelijkbare aanbieders? Anders wordt het gewoon een ritje Leeuwarden in de Saab en terug met trein.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Waxoil waar te laten doen?

Bericht door Guido900T » vr 13 jun, 2025 22:28

Ik wil je niet van de waxoil afpraten maar heb je deze gelezen? Https://oldtimer-markt.de/rostschutztest

:offtopic:

patking
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door patking » vr 13 jun, 2025 23:24

Ik ga met mijn auto's naar Alphen a/d Rijn: https://www.antiroestcenter.nl/

Niet per se goedkoop, maar kijkt wel eerst goed naar je auto en geeft dan een prijsschatting (kun je zelf afwegen of je het waard vindt). Ook als het drama is, dan zegt hij het wel eerlijk.

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » vr 13 jun, 2025 23:25

Guido900T schreef:
vr 13 jun, 2025 22:28
Ik wil je niet van de waxoil afpraten maar heb je deze gelezen? Https://oldtimer-markt.de/rostschutztest

:offtopic:

Ik spreek geen woord Duits, maar wat is de samenvatting?

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » za 14 jun, 2025 8:02

Timemax en Sanders komen er het beste uit. Zijn beiden wax / vettige beschermers.

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » za 14 jun, 2025 9:36

Saapie schreef:
za 14 jun, 2025 8:02
Timemax en Sanders komen er het beste uit. Zijn beiden wax / vettige beschermers.
Ik heb al mijn klassiekers zelf met Mike Sanders behandeld, een zeer smerig werk, maar gelukkig houdt dit product heel erg lang (fabrikant beweert 40 jaar)
Het product moet in een frituurketeltje opgewarmd worden tot 120 graden, daarna blijft het ca 30 minuten zo dun als motorolie en kan dan gekwast of gespoten worden (met een pistool dat je ook warm moet houden met bv een haardroger). Op kamertemperatuur is het iets zachter dan een kaars.
Ik heb eerst de auto uitgekleed (deurpanelen eraf, tapijt eruit) en dan de dorpels, chassisbalken en holle ruimten behandeld, gecombineerd met een bus ML voor de zeer moeilijk bereikbare plekjes. ML is helaas na ca 5 jaren weer opgedroogd.
Als je het zelf doet, ben je ongeveer 2 dagen en ca 100 euro armer (1 grote pot is goed voor 2 auto's en kost 59 euro + eenvoudig frituurketeltje en cpmpressorspuit)
-dek de vloer onder de auto goed af met folie en vergeet niet alle raampjes naar boven te draaien!
-(Voor een Volvo Amazon die ik jaren geleden had, had ik destijds Fluidfilm gebruikt, maar dit product loopt er veel te snel uit tijdens hete zomers)

-Mike Sanders is redelijk gemakkelijk te verwerken bij deze zomerse temperaturen, in de winter stolt het product sneller.
-bedenk ook dat je eerst alle eventuele roest aan de auto aanpakt vooraleer je eraan begint.
-Als je het zelf doet, dan weet je achteraf ook wat er wel en niet behandeld is, dat weet je bij een antiroestcentrum nooit en het kost daar ca 1000 euro.
-sowieso moet je daarna tweejaarlijks de auto eens nalopen omdat je liefst niet de hele auto in het vet zet.
-Ondanks dat ik mijn 900 sedan vanaf het begin in 1988 met ML behandeld heb, en afgelopen 15 jaar 1x met Mike Sanders, zijn er toch enkele plekjes waaraan gelast moet worden na 37 jaar, maar het is te overzien en blaasjes in het plaatwerk zullen niet snel voorkomen de volgende decennia.
-TimeMax is een nog moeilijker product dan Mike Sanders.
-Het is een eenmalig, zeer smerig werk!, maar goedkoop en goed zelf te doen.

Deze auto's heb ik allemaal een Mike Sanders behandeling gegeven.

Afbeelding

Afbeelding

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » za 14 jun, 2025 9:48

Afbeelding

Plaats reactie