mijn 900 GLi 1984, LPG

1978-1993
Plaats reactie
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: mijn 900 GLi 1984, LPG

Bericht door op » do 20 jul, 2023 14:03

Ik heb de rooie GLi nu twaalfenhalf jaar. Dat mag gevierd worden!
Afbeelding
Afbeelding
Ik had al jaren een setje nieuw gepoedercoate velgen liggen, maar iedere keer dacht ik dat de oude banden nog wel konden.
Laatst bleken de achterbanden uit 2008 te zijn en de voorbanden uit 2012. Ziet er nog perfect uit maar het comfort is eruit en veilig is dit ook niet meer. Vervangen dus!

De oude banden hebben de maat 205/60/15 en dat ziet er zeer dik uit en rijdt heel lekker maar vanwege het ontbreken van stuurbekrachtiging kies ik nu 195/60/15 en wel de Dunlop sport blu response.
Afbeelding
Net terug van Stigter in Vianen
Afbeelding[
Afbeelding[/url]
Het is een mooie band voor onder de classic en het rijdt echt gewèldig! Dit had ik veel eerder moeten doen. 8)

Stigter in Vianen is echt een aanrader. De wielen worden volgend de regels der kunst gemonteerd en zonder het te vragen gebruiken ze plaklood en dat is keurig onzichtbaar achter de spaken geplakt. Echt mooi werk.
Aardige mensen ook. En als het nodig is kunnen ze classic uitlijnen zelfs als het in de achteras zit.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » di 04 jun, 2024 23:21

De 900 Is op 1 juni 40 jaar oud geworden! En nu dus definitief belastingvrij.

Twee dagen daarvoor heb de schorsing opgeheven, dus ik ben benieuwd hoeveel blauwe enveloppen ik nu ga krijgen.... 8)

De auto was sinds december geschorst en niet meer bewogen, na het starten met de startkabels en een korte rit de accu aan de lader gelegd en hij doet het weer prima. De bandenspanning was gezakt naar 1.9 op allevier de banden zonder verschil. Dat is toch heel netjes, meestal is er een een stuk zachte dan de anderen.

De uitlaat bromt veel te hard en er rammelt en klonkt wat in de achterwielophanging, dat ga ik gauw laten oplossen.

Het is echt een heerlijke auto om mee te toeren met dit weer.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » vr 14 jun, 2024 16:56

Nog geen post van de belastingdienst gehad, wel natuurlijk op 29 juni de bevestigingsmail dat de schorsing is opgeheven.

Krijg je geen brief meer met de mededeling dat je geen MRB meer hoeft te betalen?

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » do 21 nov, 2024 23:28

Nu de wegen gestrooid gaan worden gaat de classic weer op stal, dus tijd voor een update.

Nog steeds geen post van de belastingdienst, ook niets afgeschreven voor de laatste twee dagen MRB...

In september ben ik voor de bonk in de achterwielophanging bij het passeren van drempels en omdat er ook een speling in het stuur zit op klinkerwegen ( je hoort een rammel voorin en je voelt het stuur een beetje heen en weer draaien), naar de vaste garage gegaan. Ik dacht aan de fuseekogels of de stuurkogels, maar dat was allemaal prima. Het lijkt er op dat het onbekrachtigde stuurhuis gereviseerd moet worden, daar zit dan intern wat ruimte op zodat je op klinkers een rammel voelt. (Had ik eerder ook bij een 99 en een 96.)
Heeft er iemand een onbekrachtigd stuurhuis liggen voor een 1984 900?

Achter was er niet zo veel te ontdekken, totdat we de auto opkrikten. Toen bleek aan twee kanten de schokbreker bevestiging te zijn doorgeroest, rechts meer dan links. Het was nog niet los, doch er was wel een stuk schroefdraad van de demperbevestiging te zien wat je normaal niet ziet.
Dat is aan beide kanten gelast en er is ook een nieuwe uitlaat gemonteerd omdat de achterdemper wat roestgaatjes had.
Bij elkaar een heel duur garagebezoek, maar wat een goed besteed geld!
De auto is veel stiller op de snelweg met de nieuwe uitlaat en de wegligging is dramatisch verbeterd. De auto rijdt super strak en veel stabieler. Kleine weggetjes zijn een feest en ook enkele lange ritten naar Enschede waren gewoon leuk om te rijden, terwijl ik op die stukken me normaal tegenstaan. Door die lange ritten is de auto ook weer lekker los en merk je de hoge leeftijd helemaal niet.

Het lijkt ook wel of door de reparatie aan de achterkant het speling van het stuur ook minder optreedt.

Wordt vervolgd in het voorjaar.....
Al iemand intussen een on]bekrachtigd stuurhuis heeft?
Groeten Olaf

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Oelo74 » vr 22 nov, 2024 7:47

op schreef:
do 21 nov, 2024 23:28
Nog steeds geen post van de belastingdienst, ook niets afgeschreven voor de laatste twee dagen MRB...
De leisteen blauwe zat vorig jaar in de overgangsregeling. Omdat ie op 14-2 de leeftijd van 40 zou bereiken had ik voor dit jaar besloten om daar niet meer aan mee te doen en gewoon de rekening van het normale tarief te betalen over die eerste 6 weken van het jaar. Uiteindelijk kreeg ik ook geen brief voor verlenging van de kwartaalregeling maar wel een melding van het bereiken van die 40 jaar. Dat zal een jaar geleden geweest zijn. Ik heb nooit meer een rekening van die eerste 6 weken van het jaar gehad, wel gewoon gereden (bij dagen met pekelvrij en droog weer, daar waren er genoeg van).

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » vr 22 nov, 2024 8:39

Ik neem aan dat de speling op de binnenste stuurlozers zit? Die kun je los vervangen, zonder dat het stuurhuis gedemonteerd hoeft te worden.

Als je toch het stuurhuis eruit laat halen, is ombouw naar stuurbekrachtiging wel een erg fijne upgrade! En is goed te doen.

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » vr 22 nov, 2024 12:42

Moet je natuurlijk wel een bekrachtigd stuurhuis en pomp hebben. (en is de krukaspoeli dan al dubbel uitgevoerd?)
@Olaf, is idd een aanrader. Heb het ooit bij een GLi MY82 laten doen. Stuurt toch wel prettiger :wink:
Ps mooie 900 :!:

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » vr 22 nov, 2024 20:22

Voor mij is het ontbreken van de stuurbekrachtiging juist een pluspunt! De hele auto is erg kaal- geen cv, geen electrische ramen, geen radio, geen spoilers, geen getint glas en geen stuurbekrachtiging dus.
Het lijkt daardoor een beetje op de Saab 96 qua beleving, terwijl het toch meer auto is.

Het stuurt gewoon fijn zo. En een stuurbekrachtiging vreet vermogen. De 118pk op benzine en circa 100 pk op lpg komen ook echt op de wielen. Het zou spijtig zijn als de auto slomer wordt met stuurbekrachtigingsupgrade. De auto rijdt vlot nu.

Het enige wat ik nog wel zou willen is getint, zonwerend glas en een dikke stereo.

Er staat al een bronsgebinte set zijruiten inclusief 'opera window" in de schuur, maar ik vind dat bruine glas niet zo mooi bij de rode kleur. Liever zou ik groen glas willen. Groene voorruiten zijn er nog wel maar de rest is niet te vinden. zou dat met een folie kunnen op een nette manier?

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » vr 22 nov, 2024 20:52

Ik begrijp je helemaal; lekker basic. Wat er niet op zit kan ook niet stuk.

Die ramen kleuren met folie kan. Zo’n dertig jaar terug heeft een toenmalige vriend van mij dat met zijn auto laten doen. Ruiten los aangeleverd weet ik nog en hij kon zelf de tint bepalen ook nog (toen al!) Helaas kan ik het hem niet meer navragen dus je moet zelf op zoek. Maar in deze tijd waarin getinte beglazing door folie een stuk doorontwikkeld is moet het helemaal niet moeilijk zijn. Enig issue blijft de achterruitverwarming.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » za 23 nov, 2024 12:15

Wat een aanstekelijk enthousiasme over deze prachtige classic! Ik volg je helemaal wat de basic uitvoering zonder stuurbekrachtiging betreft. Wat dat betreft ook een verstandige bandenkeuze. Op mijn '79-er GLs heb ik, conform fabrieksopgave, 'zelfs' banden met een breedte van 165 gezet.

Die dikke stereo kan ik ook volgen. De standaardspullen zijn nauwelijks toereikend. Denk je aan iets origineels uit die tijd of een moderne upgrade? In mijn ervaring helpt een goed verborgen subwoofer onder de stoel al een slok op een borrel, zeker met actuele speaker(tje)s en een enigszins capabele headunit. Daarmee wordt het geluid...
op schreef:
do 21 nov, 2024 23:28
dramatisch verbeterd
...drastisch verbeterd :wink:

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » za 23 nov, 2024 12:51

Een dramatische verbetering is de overtreffende trap van de drastische verbetering, lijkt mij zo. :D

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » zo 01 jun, 2025 23:17

41 jaar geleden, op 1 juni 1984 is mijn 900 op kenteken gezet. In december is de rooie zonder één dingetje door de APK gekomen en weggezet voor de winter. Dit voorjaar is ie vertroeteld met een grote beurt met kleppenstellen. Dat was hard nodig want wat een verschil maakt die TLC zeg! De motor draait echt als een zonnetje en trekt ook veel beter. Hij mag ook weer elke maand aan de bak voor een lange rit naar Deventer als de daily bezet is. Die lange ritten zijn erg goed om een oldtimer in conditie te houden.....

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » ma 02 jun, 2025 7:37

Machtig mooie 900!!!

Plaats reactie