Elektrisch raam defect
-
sten1944
- Geregistreerd lid
Elektrisch raam defect
Mijn elektrisch raam aan de passagiers zijde is defect. Heeft iemand enig idee hoe ik het mechanisme nu kan verwijderen uit de deur om bij het motortje te komen zodat ik deze eventueel kan testen/ vervangen.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Re: Elektrisch raam defect
Het mechanisme kan je er uithalen nadat je het glas los hebt gemaakt van de rails. Je kan het venster eventueel vastmaken met ducktape, of uit de deur halen.
Maar controleer eerst eens de stekker die naar het motortje gaat. Deze vind je in de ruimte voor de deur, waar zich links de zekeringen bevinden, en rechts de vacuumpot. Dus motorkap open en voor de wielkast even zoeken, en dan vind je die stekker. Vaak zijn ze vergaan en/of de contacten slecht.
En testen kan ook zonder alles er uit te halen. Gewoon twee draden op het motortje onder stroom zetten. Ik gebruik altijd van die krokodillenbekken. Heel handig om dingen te testen.
Maar controleer eerst eens de stekker die naar het motortje gaat. Deze vind je in de ruimte voor de deur, waar zich links de zekeringen bevinden, en rechts de vacuumpot. Dus motorkap open en voor de wielkast even zoeken, en dan vind je die stekker. Vaak zijn ze vergaan en/of de contacten slecht.
En testen kan ook zonder alles er uit te halen. Gewoon twee draden op het motortje onder stroom zetten. Ik gebruik altijd van die krokodillenbekken. Heel handig om dingen te testen.
-
sten1944
- Geregistreerd lid
Zal ik dat eerst eens gaan proberen. Kan het ook zijn dat de schakelaar defect is?
-
Saapie
- Donateur (2x)

Ja, dat kan ook. Maar komt minder vaak voor. Stekkers zijn vaak het euvel, daarna mechanisme (tanden zijn afgebroken) en daarna het motortje. Ik zet om de zoveel tijd het mechanisme is het vet. Dat helpt.
Schakelaar kan je testen door even kabels door te verbinden.
Schakelaar kan je testen door even kabels door te verbinden.
-
gj900
- Donateur (9x)

Bij mij was het de schakelaar tussen de stoelen. Had eerst de hele deur leeggehaald en alles gesmeerd, bleek het echter de schakelaar. Kontakten schoongemaakt en alles ging weer.
-
Joopyboy
- Donateur (4x)

Deze tutorial op YouTube heeft mij vorig jaar heel goed op ŵeg geholpen met het repareren en deels vervangen van de elektrische ramen in mijn 900: https://youtu.be/2dL9FEAVljQ?feature=shared
-
sten1944
- Geregistreerd lid
Heb links precies hetzelfde gedaan als in het filmpje inclusief de motor uit elkaar gehad, dit raam gaat nu weer stukken beter. Probleem is dat het rechter raam helemaal niks meer doet en dus ook niet de raam uit de geleider kan schroeven of kan ik het raam met kracht naar onder duwen?
-
sten1944
- Geregistreerd lid
Stekkers was niks mis mee. Uiteindelijk alles uit elkaar gedraaid en tot de ontdekking gekomen dat het motortje gewoon werk maar het mechanisme klemt. Dit vervolgens goed schoongemaakt en gesmeerd. Vervolgens weer alles ingebouwd en het raam gaat weer open en dicht.
-
Joopyboy
- Donateur (4x)

Herkenbaar. Bij het klussen aan mijn ruiten bleken de mechanismes, de “scharen” ook zo vast te zitten dat ik ze alleen met veel kruipolie etc weer in beweging kreeg.