Probleem is alleen dat het een Mitsubishi TE05-12B betreft, en daar zijn onderdelen of revisieboeren die er nog aan durven te werken eigenlijk bijna niet te vinden. Nou weet ik via via via dat er iemand is die zo'n ding nog NOS heeft liggen, maar die doet er (begrijpelijk) geen afstand van. Qua revisie van m'n huidige exemplaar lijkt het zo op het internet zoekende erg moeilijk, zo niet onmogelijk, door het eerder al genoemde gebrek aan revisieonderdelen. Dus, in het kader van #durf te vragen, iemand die mij hier in kan helpen? Iemand die weet waar nog een NOS exemplaar ligt, of er zelf eentje heeft en hem wilt verkopen om zo mijn eigen toch wel unieke Classic weer helemaal gaaf te maken
In het kader van#durf te vragen: TE05-12B revisie, of iemand nog een NOS exemplaar?
-
vel0city
- Donateur (2x)

In het kader van#durf te vragen: TE05-12B revisie, of iemand nog een NOS exemplaar?
Gezien bij m'n Classic het hele motorblok gereviseerd is, doe ik dat natuurlijk ook nog graag met de turbo. Het ding heeft 225.000km ervaring, voor mijn gevoel best wat op-en-neer speling, zover ik kan voelen geen of zeer geringe axiale speling en de turbine heeft het slakkenhuis nog niet geraakt. Maar ja, wel 225.000km ervaring dus en het uitlaathuis heeft de gebruikelijke scheur bij het turbinewiel (weliswaar een relatief kleine scheur, maar toch). De wastegate is ook niet echt netjes meer, veel roest op het stangetje ondanks verwoede schoonmaakpogingen. Nog niet doorgerot maar ook nou niet dat je zegt van dat kan nog 2 ton mee. Nu de motorruimte nog lekker toegankelijk is zonder radiatorframe en bijbehorende aanbouwdelen kom ik er ook nog eens makkelijk bij, dus nu is eigenlijk nog een goed geschikt moment om er een gereviseerde of nieuwe op te zetten.
Probleem is alleen dat het een Mitsubishi TE05-12B betreft, en daar zijn onderdelen of revisieboeren die er nog aan durven te werken eigenlijk bijna niet te vinden. Nou weet ik via via via dat er iemand is die zo'n ding nog NOS heeft liggen, maar die doet er (begrijpelijk) geen afstand van. Qua revisie van m'n huidige exemplaar lijkt het zo op het internet zoekende erg moeilijk, zo niet onmogelijk, door het eerder al genoemde gebrek aan revisieonderdelen. Dus, in het kader van #durf te vragen, iemand die mij hier in kan helpen? Iemand die weet waar nog een NOS exemplaar ligt, of er zelf eentje heeft en hem wilt verkopen om zo mijn eigen toch wel unieke Classic weer helemaal gaaf te maken
Of een revisiebedrijf weet die nog om kan gaan met een TE05-12B. NOS heeft de voorkeur, maar ik weet ook dat het zoeken is naar een speld in een hooiberg ter grootte van de Amsterdam ArenA 
-
Saapie
- Donateur (2x)

Re: In het kader van#durf te vragen: TE05-12B revisie, of iemand nog een NOS exemplaar?
Revisie kan, je kan dan het beste naar Master Turbo in Groningen. Daar werken een paar Saabliefhebbers die goed aan onderdelen kunnen komen. Maar je moet sowieso 3 kapotte turbo’s meebrengen voor 1 goede, althans zo zeggen ze daar altijd. Ik heb diverse door hen laten reviseren, ook andere typen. En naar volle tevredenheid. Ze maken de turbo helemaal weer fris, ook qua uiterlijk.
Even afgunst kweken; Ik heb nog een NOS exemplaar op de plank. Maar die is niet te koop. Die wordt ooit mijn reddingsboei, als een van mijn 900s een kapotte turbo heeft, al zitten op beide auto’s praktisch nieuwe exemplaren.
Rico en Thijs hebben vast nog wel goedgebruikte exemplaren liggen.
Even afgunst kweken; Ik heb nog een NOS exemplaar op de plank. Maar die is niet te koop. Die wordt ooit mijn reddingsboei, als een van mijn 900s een kapotte turbo heeft, al zitten op beide auto’s praktisch nieuwe exemplaren.
Rico en Thijs hebben vast nog wel goedgebruikte exemplaren liggen.
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Re: In het kader van#durf te vragen: TE05-12B revisie, of iemand nog een NOS exemplaar?
TurboHoet heeft kortgeleden nog eentje voor mijn vader gereviseerd, maar de prijs is niet mals!
Om (onder andere) die reden ben ik voor iets moderners gegaan (GT2860RS) kost ook een hoop, maar in ieder geval geen onderdelen tekort.
Een Garrett T3 watergekoeld is ook een optie en wellicht makkelijker aan te komen. (Zaten origineel op MY88/89 modellen)
De wastegate actuator kun je ook vervangen door een universele Forge bijvoorbeeld. JenD verkoopt een steuntje ervoor (Maar met wat dremelwerk kun je volgens mij ook de originele gebruiken) Afstellen gaat dan een stuk makkelijker en ook daar zijn revisie makkelijk voor te krijgen.
Om (onder andere) die reden ben ik voor iets moderners gegaan (GT2860RS) kost ook een hoop, maar in ieder geval geen onderdelen tekort.
Een Garrett T3 watergekoeld is ook een optie en wellicht makkelijker aan te komen. (Zaten origineel op MY88/89 modellen)
De wastegate actuator kun je ook vervangen door een universele Forge bijvoorbeeld. JenD verkoopt een steuntje ervoor (Maar met wat dremelwerk kun je volgens mij ook de originele gebruiken) Afstellen gaat dan een stuk makkelijker en ook daar zijn revisie makkelijk voor te krijgen.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Revisie kost 1000 euro. Althans dat heb ik betaald in 2022. Ik heb toen wel 3 oude turbo’s ingeleverd en daar hebben ze met nieuwe onderdelen 1 gereviseerde van gemaakt.
Een jaar later had ik een buitenkansje…. en dus een NOS kunnen bemachtigen.
Ik denk dat je het meeste kans op een NOS hebt door oud Saabdealers te bellen. Die hebben er soms nog een liggen.
Een jaar later had ik een buitenkansje…. en dus een NOS kunnen bemachtigen.
Ik denk dat je het meeste kans op een NOS hebt door oud Saabdealers te bellen. Die hebben er soms nog een liggen.