Uitlezen ABS foutcodes lukt niet...

1978-1993
Plaats reactie
Roosenr
Geregistreerd lid

Uitlezen ABS foutcodes lukt niet...

Bericht door Roosenr » zo 18 aug, 2024 13:35

Mijn anti lock lichtje brand in mijn '93 saab 900 classic, dus probeer de foutcodes van de ABS ecu die rechts onder de achterbank ligt uit te lezen. Ik heb 2 kabeltjes geconnecteerd aan het diagnose stekkertje en houdt de uiteinde aan mekaar (on dus) als ik de contactsleutel naar on draai en laat dan los. Normaal zou het anti lock lampje dan in frequenties de foutcodes moeten geven maar mijn anti lock lampje blijft gewoon branden. Krijg dus geen foutcodes. Wat doe ik mis? Of is de ABS ecu in zijn geheel "toast"? Wat is trouwens de functie van de stekker waar de rode pijl naar wijst in foto 2. Er zit een dekseltje op en er loop een draad naar maar is voor de rest niets op aangesloten.

Afbeelding

Afbeelding

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Uitlezen ABS foutcodes lukt niet...

Bericht door Saapie » zo 18 aug, 2024 14:32

Ik heb van een lamp schakelaar en paar draaden een tool gemaakt. Werkt makkelijker. Maar als ie geen codes geeft kan de ECU stuk zijn.

Ik heb nog een stuk of 10 ECU’s liggen. Mag weg voor weinig.

Roosenr
Geregistreerd lid

Bericht door Roosenr » ma 19 aug, 2024 11:27

Saapie schreef:
zo 18 aug, 2024 14:32
Ik heb van een lamp schakelaar en paar draaden een tool gemaakt. Werkt makkelijker. Maar als ie geen codes geeft kan de ECU stuk zijn.

Ik heb nog een stuk of 10 ECU’s liggen. Mag weg voor weinig.
In elk geval bedankt Jeroen, hopelijk gaat jouw Ecu het probleem voor me oplossen, of toch tenminste dat ik errorcodes kan uitlezen. Ik zie dat jij een talladega rode turbo S hebt, hier een imolarode… hoeveel pk heb jij nu je trionic 5 conversie hebt gedaan?

Afbeelding

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » ma 19 aug, 2024 17:59

Voelt het pedaal verder wel normaal met remmen?

Want dan zou ik beginnen met het doormeten van de 4 sensoren. (onder de achterbank links en rechts, min of meer onder kvs vaatje en min of meer naast de ventilatie bak tegen het schudbord)

Weet zo even niet wat de weerstanden horen te zijn, maar dat kan iemand met een bentley bij de hand wel even opzoeken. ;)

Roosenr
Geregistreerd lid

Bericht door Roosenr » ma 19 aug, 2024 22:07

Krizzie schreef:
ma 19 aug, 2024 17:59
Voelt het pedaal verder wel normaal met remmen?

Want dan zou ik beginnen met het doormeten van de 4 sensoren. (onder de achterbank links en rechts, min of meer onder kvs vaatje en min of meer naast de ventilatie bak tegen het schudbord)

Weet zo even niet wat de weerstanden horen te zijn, maar dat kan iemand met een bentley bij de hand wel even opzoeken. ;)
Ja de auto remt voor de rest heel normaal zonder problemen…hij heeft deze namiddag ook zijn keuring gekregen, was blanco zonder enige opmerking. Had het lampje vh ABS (“Anti Lock”) even eruit gedraaid, want in Belgie hier is het afkeur als het brand. Wil natuurlijk wel het ABS probleem opgelost hebben…eerst maar eens een andere ECU plaatsen want dat ik geen errors kan uitlezen wil zeggen dat er ofwel een kabelbreuk richting abs ecu is en deze geen voeding meer heeft (zekeringen en relay zijn gecheckt, die zijn het niet) of dat gewoon het abs ecu zelf stuk is.

Roosenr
Geregistreerd lid

Bericht door Roosenr » vr 06 sep, 2024 7:17

Even laatste update over dit topic. Het bleek uiteindelijk een defecte ABS ecu. Heb er via Saapie hier eentje voor een mooi prijsje op de kop kunnen tikken. Easy swap met de mijne en ABs lampje ging erna direct uit. Probleem opgelost dus. Nogmaals grote dank aan Saapie!

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » do 26 sep, 2024 0:08

Krizzie schreef:
ma 19 aug, 2024 17:59
...Weet zo even niet wat de weerstanden horen te zijn, maar dat kan iemand met een bentley bij de hand wel even opzoeken. ;)
1300 Ohm, als ik het mij goed herinner.... Gemeten aan de stekker.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » do 26 sep, 2024 17:33

Inmiddels heb ik zelf een Bentley.. :P De sensoren moeten tussen de: 800 en 1400ohm zijn. Hoger of lager en hij moet vervangen worden.

Plaats reactie