Grootlicht probleem hulp gevraagd

1978-1993
jschorni
Geregistreerd lid

Re: Grootlicht probleem hulp gevraagd

Bericht door jschorni » di 25 jun, 2024 16:25

Na wat checks, wordt het tijd het geheel aan mijn garage over te laten. Ik kan nu alleen bedenken dat het een kabelbreuk is of slechte massa of, ... relais schakelt niet bij S draad massa te maken. Stuurhendel dus (gelukkig) niet stuk (is duur onderdeel).

😞

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » di 25 jun, 2024 16:54

Als je contactslot in rijstand staat, is er dan spanning (+12V) op aansluiting "X" van je ronde lichtschakelaar? En als je deze lichtschakelaar dan in stand "2" zet, wordt deze spanning dan doorgevoerd naar aansluiting "56"?

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » di 25 jun, 2024 17:06

Je kan ook proberen om rechtstreeks spanning te zetten op je grootlichten: verwijder de lichtrelais, lokaliseer aansluiting "56A" en leg een verbinding tussen de + pool van de batterij en deze aansluiting. Grootlichten zouden nu moeten branden. Gebeurt dit niet, dan zou ik de massa-aansluiting op de radiateurbalk als boosdoener verdenken.

jschorni
Geregistreerd lid

Bericht door jschorni » di 25 jun, 2024 17:28

De massa aansluiting radiator bak zit die aan duinkerken of rechterkant als je vanuit bestuurderpositie kijkt.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » di 25 jun, 2024 18:01

Het is alweer een tijd geleden dat ik een 900 had, maar ik geloof dat die aan de rechterkant zit, bij de batterij.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » di 25 jun, 2024 18:24

Aan de batterijzijde inderdaad. Gewoon de blauwe kabel vanaf de accu naar de radiator volgen, vind je hem vanzelf aan de onderzijde van de radiator.

jschorni
Geregistreerd lid

Bericht door jschorni » di 25 jun, 2024 21:22

Op de lichtschakelaar wordt de stroom netjes van X of 1 naar 56 doorgevoerd. Dus weer een test af. De blauwe dikke aardingskabel lijkt me toch geen probleem, dan zal wel meer niet werken of heb ik dat fout. Dit is toch een van de grote aardongspunten van een saab voor meerdere zaken. Komende week ga ik langs de garage en laat ze dat bij de apk en grote beurt uitzoeken en maken.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » di 25 jun, 2024 21:56

Die massa-aansluiting is wel meer de oorzaak van elektrische problemen. De schroef losdraaien en alle contacten opschuren en alles terug vastschroeven kan nooit kwaad.

jschorni
Geregistreerd lid

Bericht door jschorni » di 25 jun, 2024 22:39

Ga ik morgen doen ook dat maar afvinken.

jschorni
Geregistreerd lid

Bericht door jschorni » do 18 jul, 2024 17:20

Nu allemaal wat was het probleem? Bij de garage bleek dat het insteken van de nieuwe reis maar ten dele goed gegaan was. Want zo bleek een van de connectoren in de zekeringen bak waar de relais ingestoken wordt heeft geen borg meer waardoor je deze wegduwen als je er een relais indrukt. Daarna maakt hij geen contact meer, dit is nu opgelost door bij het erindrukken van de relais de achterkant tegengehouden is. Dit wordt een aandachtspunt bij de volgende keer dat een of deze relais eruit moet. Advies van de garage is de zekeringen bak wisselen in toekomst, hij ziet er aan de onderkant niet meer goed uit.

Wie heeft er nog een zekeringen bak als spare liggen?

Aan het einde is de apk weer voor 2 jaar toegekend en kan ik weer safe de weg op.

Thx voor jullie tips, de uitkomst is een nieuwe tip voor iemand anders met dit probleem. Bijv. Diegen die 5x groot licht moet schakelen, zit daar het contact ban het relais wellicht ten dele los?

Plaats reactie