Mijn ‘87 900 T8 sedan: radio gaga

1978-1993
Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Mijn ‘87 900 T8 sedan: radio gaga

Bericht door Joopyboy » vr 12 apr, 2024 22:09

De afgelopen dagen ben ik bezig geweest om het volgende item op het to do-lijstje af te handelen: het vervangen van de autoradio. Uiteraard had dat wat meer voeten in de aarde dan gedacht. Om te beginnen bleek het pakket dat was bezorgd bij het pakketpunt een stuk groter dan gedacht en een fietsendrager te bevatten en geen autoradio. Foutje bij de leverancier :roll: Bij poging 2 kwam het juiste product wel goed aan in Schiedam: een remake van de Blaupunkt Hamburg SQM 23 uit de jaren ‘80 met moderne functies als usb, Bluetooth en DAB.

Afbeelding

Bij het installeren bleek een vorige eigenaar een behoorlijke bende te hebben gemaakt van de bedrading en ondanks dat alles goed leek te zitten, gaf deze nieuwe radio geen sjoege :-S+ Met wat spitten hier op het forum en de hulp van een buurman en zijn multimeter bleek de zekering voor de constante + overleden. En toen deed de radio het gewoon, hoera!
Mooie anekdote bij deze klus: mijn buurman sprak uit dat het wel handig zou zijn om het elektrische schema te kunnen bekijken, “maar dat heb je vast niet bij de hand”. Waarop ik hem tot zijn verbazing het instructieboekje voor M1987 aanreikte met daarin het volledige elektrische schema. Lang leve Saab :wink:

Afbeelding

De verdere installatie ging daarna soepeltjes, maar zoals op de foto hierboven is te zien, moet ik de bedrading achter de radio nog een keertje echt fatsoeneren. Voor nu ben ik in elk geval blij met dit resultaat. En het tijdsklokje in het dashboard doet het nu ook weer ‘gewoon’ constant :D

Afbeelding

Het straatbeeld tijdens deze klus…
Afbeelding

ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ico9-3 » vr 12 apr, 2024 23:17

Mooi! Lang getwijfeld of ik ook die radio ging nemen. Uiteindelijk toch terug voor de Bremen gegaan.is mooie uitgedraaid die Frankfurt

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » za 13 apr, 2024 21:52

Hmm interessant. Allereerst: mooie radio!
Bij mij weigert mijn radio ook dienst. Inmiddels geheel, maar hij heeft het ook een tijdje wel-niet-wel-niet gedaan. Dat maakt dat ik vermoed dat het niet om een zekering gaat. Aan de andere kant, het klokje werkt inmiddels ook niet meer.
Waar vind ik die zekering? Achter de radio, of bij de rest van de zekeringen? Dan zal ik die toch ook eens checken

Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Joopyboy » za 13 apr, 2024 22:23

Bij mij was het zekering 28, bij de rest van de zekeringen onder de motorkap. Maar ik zou het vooraf even checken op het elektrische schema voor jouw bouwjaar.

Plaats reactie