1986 or later cabrio?
-
HME
- Geregistreerd lid
1986 or later cabrio?
Welk jaar 900 classic cabrio is het meest gewild/waard? De 1986 of de 1994? Zelf vind ik beiden interessant maar welke de meest gewilde uitvoering volgens dit forum?
-
silvandam
- Donateur (3x)

Re: 1986 or later cabrio?
Meest waardevolle cabrio's zijn volgens mij de MY92 en MY 93 TurboS (dus niet 900S) uitvoeringen. Vooral als ze bomvol opties zitten, wat gelukkig vaak het geval is.
De MY86 T16 steilneus cabrio is mijns inziens ook niet te versmaden, maar ik vind het moeilijk om die qua waarde te vergelijken met de late TurboS, omdat er simpelweg heel weinig MY86 cabrio's in omloop zijn.
De MY86 T16 steilneus cabrio is mijns inziens ook niet te versmaden, maar ik vind het moeilijk om die qua waarde te vergelijken met de late TurboS, omdat er simpelweg heel weinig MY86 cabrio's in omloop zijn.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

vanwaar de vraag? Welke vind je zelf het mooist? Daar gaat het toch om lijkt mijHME schreef: ↑wo 17 jan, 2024 15:30Welk jaar 900 classic cabrio is het meest gewild/waard?
-
Ewout
- Donateur (5x)

Modeljaar 1986 is mij met afstand het meest waard. Er is zelfs een register voor dit unieke model...! Kom daar maar eens om bij die lateriken.
-
Marius0404
- Donateur (7x)

idem, ik had er 1 (jaar mee gereden) en heb nu een classic van feb'94.
Ik vind ze eigenlijk onvergelijkbaar; de zalmneus harmonieert mooier met de cabrio-lijn, maar het stoere van de Steilschnautzer (dan hoef je niks meer te zeggen) is enig in z'n soort.
dus, alle twee graag.
Ik vind ze eigenlijk onvergelijkbaar; de zalmneus harmonieert mooier met de cabrio-lijn, maar het stoere van de Steilschnautzer (dan hoef je niks meer te zeggen) is enig in z'n soort.
dus, alle twee graag.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Koffie of thee? Ja lekker, doe maar
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

#KnuppelinhethoenderhokEwout schreef: ↑wo 17 jan, 2024 19:58Er is zelfs een register voor dit unieke model
registers zijn toch eigenlijk voor modellen die destijds vaak moeilijk te slijten waren. Die werden dan met een special edition sausje overgoten, er werd een snufje schaarste aan toegevoegd en tot slot nog een eetlepeltje (ogenschijnlijk) prijsvoordeel. En dan bij de importeur en dealers maar hopen dat ze van die Saabs af kwamen. Omdat er een nummertje of een speciaal kenmerk op het kenteken werd toegevoegd zijn daar registers van te maken
De echte parels zijn de topmodel Saabs die zichzelf verkochten zonder een actie of andersoortige marketing. Ergo... de pen bij de dealer leegschrijven op opties naar eigen smaak (!) van het topmodel naar keuze omdat die eerste eigenaar persé die zelf samengestelde Saab wilde hebben. En daar ook gewoon de prijs voor betalen die in het lijstje stond (de som der prijzen van basismodel plus opties, hooguit wat speelruimte qua inruilwaarde van de oude auto). De eerste eigenaren vonden het toen waard maar wisten zeer waarschijnlijk ook dat het een prijzig voorrecht was, bv vergeleken met wat de Duitse concurrentie voor datzelfde geld kon leveren. En toch gewoon bestellen die Saabs
Van dat soort topspec Saabs zijn geen registers samen te stellen. Het zijn dus stuk voor stuk anonieme monumenten van stijl, eigenzinnigheid en smaak van de destijds eerste eigenaren. De spelden in de spreekwoordelijke hooiberg, destijds besteld obv liefde voor het model en individualisme
En het jammerlijke is dat deze Saabs soms niet op waarde geschat werden en worden door de eigenaren (tot en met de huidige) na de eerste eigenaar. Of de kennis ontbreekt, of de liefde is niet in die mate aanwezig of men staart zich blind op de registermodellen
-
Ewout
- Donateur (5x)

Laat fabulousflatnose.com de uitzondering zijn: de eerste serie cabrio's waren nagenoeg allemaal al verkocht voordat ze überhaupt aan de overkant van de grote plas waren aangekomen.Style&Co schreef: ↑wo 17 jan, 2024 23:03registers zijn toch eigenlijk voor modellen die destijds vaak moeilijk te slijten waren.
-
phanot
- Donateur (2x)

Toen ik in 2014 mijn zwarte 1988 900 turbo cabriolet kocht voor 4000,-, twijfelde ik ook tussen een witte 1986 Flatnose turbo cabriolet voor 3500,- en de zwarte die ik nu heb.
Omdat de turbo bij de flatnose eruit was gehaald heb ik deze laten staan.
Altijd spijt van gehad, want de 1988er heeft ook vele malen de aankoopprijs gekost eer die weer helemaal top was.
Omdat de turbo bij de flatnose eruit was gehaald heb ik deze laten staan.
Altijd spijt van gehad, want de 1988er heeft ook vele malen de aankoopprijs gekost eer die weer helemaal top was.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

eens. Er zijn wel meer uitzonderingen gelukkig. Het Nederlandse contigent voor de GT serie was ook zo uitverkocht. Maar dat waren speciale modellen en uitvoeringen van Saab zelf (maar 10 van geweest in die 15 jaar)Ewout schreef: ↑wo 17 jan, 2024 23:27Laat fabulousflatnose.com de uitzondering zijn
Ik doelde eigenlijk op de speciale edities die landspecifiek werden aangeboden door de importeur aldaar. In de productiejaren van de c900 waren er wereldwijd net iets meer dan 60 van deze landspecifieke modellen zoals bijvoorbeeld de Red Arrow in Nederland (wat geen onverdeeld succes was).
-
Saapie
- Donateur (2x)

Even vanuit mijn eigen - zieke - obsessie geredeneerd, de late 900 turbo’s: de GT, Ruby en de CE vind ik bloedmooi, maar ze zijn ook wel een beetje het brood en boter voor verzamelaars. Uit de productiecijfers van 92 - ik heb ergens daar een overzicht van, maar kan het even niet zo snel vinden - blijkt dat in 1992 er maar een fractie meer FPTs zijn gebouwd dan in 1993. Kortom, ook die exemplaren zijn eigenlijk schaars qua aantallen. Late cabrio’s in turbo S uitvoering zijn helemaal schaars. Die waren in die tijd giga duur, en er was een hele kleine markt voor.