Hoe pak ik dit het meest eenvoudig aan zonder alles weer uit elkaar te hoeven halen? De wielen zijn er al af (velgen liggen bij de spuiter
Preventief gangbaar maken remmen oude steek
-
olav99
- Donateur (3x)

Preventief gangbaar maken remmen oude steek
Nu mijn Saabje uit 1983 binnenkort weer uit de winterslaap komt zou ik morgen graag de remmen even nalopen en waar nodig gangbaar maken; ze blijven wat hangen. Nu heb ik de remmen twee jaar geleden volledig gereviseerd, dus echt vast zal het allemaal niet zitten.
Hoe pak ik dit het meest eenvoudig aan zonder alles weer uit elkaar te hoeven halen? De wielen zijn er al af (velgen liggen bij de spuiter
), dus alles is goed bereikbaar. Demonteren van de remklauwen is geen probleem, maar het liefst zou ik de remslangen gewoon aangesloten laten zodat ik niet opnieuw hoef te ontluchten. Heeft iemand misschien wat handige tips en tricks waar ik mee aan de slag kan?
-
silvandam
- Donateur (3x)

Re: Preventief gangbaar maken remmen oude steek
Waarschijnlijk niet de tip waar je naar op zoek bent, maar ik zou gewoon een lekker ritje maken en - als alle vloeistoffen in het wagentje op bedrijfstemperatuur zijn - een paar keer flink remmen. Mijn ervaring is dat nukkige remmerij zonder defecten dan weer mooi gangbaar wordt 
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Blokjes eruit en de klauw heen en weer doen
Beide zuigers moeten heen en weer kunnen
Je moet wel een sleutel hebben om weer goed te stellen
Niet te ver heen en weer anders heb je kans op lekkage.
Maar ik doe het anders.
Als het niet mooi vrij wil lopen, gereviseerd of niet, ik haal in dat geval de klauw eraf en dan gaat hij uit elkaar.
Blijft ie goed, doe je langer met je blokjes, kost minder brandstof en vooral, geen gezeur bij de apk.
En als je het doet, doe het dan wel een kilometertjes of 200 voor de apk.
Beide zuigers moeten heen en weer kunnen
Je moet wel een sleutel hebben om weer goed te stellen
Niet te ver heen en weer anders heb je kans op lekkage.
Maar ik doe het anders.
Als het niet mooi vrij wil lopen, gereviseerd of niet, ik haal in dat geval de klauw eraf en dan gaat hij uit elkaar.
Blijft ie goed, doe je langer met je blokjes, kost minder brandstof en vooral, geen gezeur bij de apk.
En als je het doet, doe het dan wel een kilometertjes of 200 voor de apk.
-
olav99
- Donateur (3x)

Hoe eenvoudig kan het zijn: gewoon even de blokjes eruit om wat meer ruimte te krijgen. 't Was een wat lange dag vandaag dat ik dat zelf nog even niet had bedacht. Sleutel om terug te stellen is aanwezig, kortom, morgen alles even een keer bewegen zodat ik zeker weet dat alles soepel is. En bij twijfel gaat het uit elkaar, uiteraard.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Dikke schroevendraaier of bandenlichter
Eerst daar waar het blokje bij de zuiger zat, “ruimte” maken
Dan aan de andere kant van de remschijf waar het andere blokje “ruimte” maken dan gaat alles weer terug
En dat doe je dan tig keer
Dus met 2 schroevendraaiers gaat het sneller
En eerst voorzichtig en niet te veel in 1 keer
Eerst daar waar het blokje bij de zuiger zat, “ruimte” maken
Dan aan de andere kant van de remschijf waar het andere blokje “ruimte” maken dan gaat alles weer terug
En dat doe je dan tig keer
Dus met 2 schroevendraaiers gaat het sneller
En eerst voorzichtig en niet te veel in 1 keer