problemen met kachelmotor

1978-1993
Plaats reactie
belomorkanal
Geregistreerd lid

problemen met kachelmotor

Bericht door belomorkanal » di 15 nov, 2022 19:59

Saabvrienden,

Dus ik ben goed op weg om mijn elektrisch systeem weer een beetje aan de praat te krijgen op de 900. Toerenteller doet het weer en alles begint weer op de rit te komen alleen krijg ik maar geen stroom naar de schakelaar van de kachelmotor. Dit moet een Violet / Gele connector zijn waar 12 volt op zou moeten komen. Alleen komt dit er gewoon niet op. Alles doorgemeten, zekeringen zijn niet stuk, alle massa's schoongemaakt, 12 volt op de kachelmotor zelf gezet en deze draait prima. Als ik 12 volt rechtstreeks van de accu op deze violet / gele draad zet dan werkt alles goed en kan ik de blaasstand van kachelmotor instellen.

Iemand een idee? ik ben echt radeloos nu

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: problemen met kachelmotor

Bericht door Saapie » di 15 nov, 2022 20:29

Waarschijnlijk is de micro-switch niet goed meer, of de kachelweerstand ( die zit op het ventilatiehuis)

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » di 15 nov, 2022 20:32

Saapie schreef:
di 15 nov, 2022 20:29
Waarschijnlijk is de micro-switch niet goed meer, of de kachelweerstand ( die zit op het ventilatiehuis)
Kachelweerstand komt ook geen stroom op. Met microswitch bedoel je dan de switch 150 op deze foto? :

Afbeelding

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » di 15 nov, 2022 20:44

Ja. Als je de knop rond draait zitten er switches die contact maken. Vooral bij de ventilator standen kan dat op den duur voor problemen zorgen, maar soms kan dit ook effect hebben op de warmte circulatie.

Een snelle oplossing is een ander fascia monteren inclusief knoppen, en kijken of ie dan wel aanslaat.

De kabelboom onder het dashboard wil soms ook wel door hitte kortsluiten, maar dat is vooral achter de tellerbak een probleem ( komt door blauwe folie die niet fris meer is).

Wat heb je gedaan om de toerenteller weer werkend te krijgen?

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » di 15 nov, 2022 20:51

[]

Ik was bezig om een 'nieuwe' kabelboom te installeren die ik bij de auto gekregen had. Deze deed dus niets met het instrumentenpaneel na ook een paar uur doormeten en proberen. Toen de kabelboom maar geinstalleerd die bij de auto zat toen ik 'm kocht (en mee door de APK gekomen ben) en de toerenteller + instrumentenpaneel deed het weer..

Kachelmotor heeft het ook gedaan toen ik naar huis reed, maar ik denk dat het toen loshalen van de kabelboom en weer installeren van de oude kabelboom misschien iets verprutst heeft?
Reden: Onnodige quote verwijderd

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » di 15 nov, 2022 21:00

Welk bouwjaar heeft de auto? De stekker verbindingen tussen zekeringbak en interieur zijn na 1990/1991 anders geworden namelijk.

Is het een 85er? Dat is samen met 84er slecht jaar wat betreft kabelbomen.

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Problemen met kachelmotor

Bericht door 72sonett3 » di 15 nov, 2022 21:24

viewtopic.php?f=4&t=160794&p=1783548
Afbeelding
Op geel+paars moet altijd 12 V staan.
Als je geel+paars en paars van de onderste microswitch met elkaar doorverbindt, moet de ventilatormotor het doen, dan bypass je alles rond die weerstand..

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » di 15 nov, 2022 21:36

Saapie schreef:
di 15 nov, 2022 21:00
Welk bouwjaar heeft de auto? De stekker verbindingen tussen zekeringbak en interieur zijn na 1990/1991 anders geworden namelijk.

Is het een 85er? Dat is samen met 84er slecht jaar wat betreft kabelbomen.
Yep, dit is een 84'er.
72sonett3 schreef:
di 15 nov, 2022 21:24
viewtopic.php?f=4&t=160794&p=1783548
Afbeelding
Op geel+paars moet altijd 12 V staan.
Als je geel+paars en paars van de onderste microswitch met elkaar doorverbindt, moet de ventilatormotor het doen, dan bypass je alles rond die weerstand..
Ik heb net alle connectoren schoongemaakt met contactspray en een klein borsteltje (lang gepiel zo) en alles weer aan elkaar gezet. Gemeten op de geel-roze stekker en er was 12 volt!

draaien aan die microswitch en ja hoor, daar ging de ventilator.

Elektronika...

Plaats reactie