thermostaat vervangen, maar werkt nog niet en motor loopt stationair slecht

1978-1993
Plaats reactie
herohavenga
Geregistreerd lid

thermostaat vervangen, maar werkt nog niet en motor loopt stationair slecht

Bericht door herohavenga » za 26 feb, 2022 16:16

De temperatuurmeter van mijn Saab 900 Classic lpt 1993 bleef al een tijdje op een kwart staan. Vandaag een nieuwe thermostaat gemonteerd (deze gekocht: https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... /rd8817538 ) . Na montage heb ik de koelvloeistof bijgevuld met de juiste kleur. Daarna een proefritje gemaakt van 5 km. De temperatuurmeter bleef helemaal laag staan. Er zat geen beweging in. De motor liep stationair niet goed en sloeg af bij laag toerental bij het naderen van stoplicht. Toen ik thuis kwam direct onder de motorkap gekeken. Daar zal ik rook/ stoom uit de olievuldop komen. De ventilator draaide ook niet.
Iemand een idee wat er mis zou kunnen zijn?

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: thermostaat vervangen, maar werkt nog niet en motor loopt stationair slecht

Bericht door Saapie » za 26 feb, 2022 16:23

Controleer even of de kabel naar de tempsensor wel aangesloten zit. Deze sensor zit schuin onder / bij de verdeler, vlak bij het thermostaathuis. Het er zit een soort schuifje als stekker op.

Mocht dit niet baten, dan even gasmeting doen van koelvloeistof.

En controleer alle slangen - kunnen verstopt zijn. En bypass kachelkraan kan ook stuk zijn.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » za 26 feb, 2022 16:31

Je moet het koelsysteem ontluchten nadat je het gevuld hebt. Op het thermostaathuis zit een koperkleurig piefje wat daarvoor is, de ontluchtingsnippel. Je kunt er een doorzichtig slangetje op schuiven zodat je kunt zien wat je aan het doen bent, niet per sé nodig maar weet dat koelvloeistof giftig en corrosief is. Met twee sleuteltjes werken, één sleutel op het onderste gedeelte van de nippel en deze houd je vast (niet draaien). Met de tweede sleutel draai je het bovenste gedeelte van de nippel een beetje open tot de vloeistof er uit komt, of de bubbels lucht waar je vanaf moet. Ontluchten werkt alleen als de motor warm is.
Je hebt nu helemaal geen circulatie, begin bij een lauwe motor en herhaal het minimaal één keer als het koelsysteem weer werkt en de ventilator is aangeslagen.
82 graden thermostaten zijn naar mijn mening overigens verkeerd voor een Saab. En zeker in ons klimaat. De passing zuiger/cilinder is ontworpen op 89 graden.

herohavenga
Geregistreerd lid

Bericht door herohavenga » zo 27 feb, 2022 15:29

Dank je wel voor de tips. Vandaag heb ik gedraaid. Het kleine gaatje zit nu boven (oeps). Daarna heb ik de leiding ontlucht. Na een rondje rijden ook nog de druk uit het expansievat gehaald (hoorde en duidelijke sis). Wederom een proefrondje gemaakt. De meter komt tot maximaal een kwart. Ook was de meter de hele tijd aan het dansen. Vanuit de nul stand tot maximaal een kwart, schommelde de meter constant op een neer tijdens het rijden.

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » zo 27 feb, 2022 15:44

Het is normaal dat er druk in het koelsysteem zit, daardoor stijgt het kookpunt en gaat de koelvloeistof niet koken. Als je direct na een rit de dop eraf draait, daalt de druk en dus ook het kookpunt, en de kans is dan heel reëel dat je een grote stoomwolk in je gezicht krijgt met kans op nare brandwonden. Nooit doen dus, eerst afkoelen!!

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » zo 27 feb, 2022 15:57

Als de meter danst is hij waarschijnlijk nog steeds niet goed ontlucht.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » zo 27 feb, 2022 16:00

Je hebt de thermostaat vervangen, maar ook de temperatuursensor die ernaast zit? De schroefdraadverbinding tussen sensor en kop van de motor wil wel corroderen na tig jaar (evenals de stekker die op de sensor zit) waardoor de weerstandswaarde hoger wordt en de meter in je tellerbak minder ver uitslaat.

Plaats reactie