Loshangende vacuümslang 900 classic

1978-1993
Plaats reactie
Huprein
Geregistreerd lid

Loshangende vacuümslang 900 classic

Bericht door Huprein » di 20 jul, 2021 19:43

Beste liefhebbers,

Sinds kort rijd ik in een kersenrode 900 classic uit 1986. Stapje voor stapje probeer ik de auto op te knappen. Nu kwam ik onder de motorkap een losse slang tegen.
Het gaat om een GL met enkele carbuteur die uit Zweden is geïmporteerd. Van het luchtfilterhuis loopt er een brede geribbelde slang naar de carbuateur. Onder aan deze geribbelde slang zit een aansluiting met 2 slangetjes. De dunste gaat naar het luchtfilterhuis. De iets dikkere vacuümslang hangt los. Weet iemand waar ik die op moet schuiven?
Ik zal proberen om foto’s te plaatsen.
Dank alvast voor het meedenken.
Vriendelijke groeten,
Reinier
Afbeelding

Afbeelding

Foll
Geregistreerd lid

Re: Loshangende vacuümslang 900 classic

Bericht door Foll » vr 23 jul, 2021 7:52

Zitten die twee slangen aan die ribbelbuis aangesloten, als ik je goed begrijp? Ik weet niet beter dan dat er een kabel onderaan die ribbelbuis zit met een thermostaatje erin, die de klep voor de inlaat opent of sluit (voor warme lucht of koude rijwind). Heb zelf ook een uit Zweden geïmporteerde 900GL met enkele carburateur, daar zit het ook zo. Ben benieuwd hoe het nu precies bij jouwe zit. Heb je een paar extra foto’s? En hoe zit die dunne slang aan je luchtfilterhuis? Opzich ook vreemd, want de ribbelbuis zit immers zelf ook al op het luchtfilterhuis.

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » vr 23 jul, 2021 10:12

Het is dan iig een aansluiting voor gefilterde lucht, maar geen vacuum. (hangt immers voor de gasklep)

Ik kan morgen eens kijken of ik in 't Bentley's boek iets vind hierover.

Huprein
Geregistreerd lid

Bericht door Huprein » zo 25 jul, 2021 13:56

Beste Foll en Corroda,

Dank voor jullie reacties. Hier nog een paar foto’s om het te verduidelijken.
De dunne slang zit inderdaad nog voor het luchtfilterhuis.
En er lijkt inderdaad een sensor in de geribbelde slurf te zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Huprein
Geregistreerd lid

Bericht door Huprein » zo 25 jul, 2021 13:58

Op de tweede foto heb ik de geribbelde slurf losgemaakt van de carburateur, zodat je de aansluitingen van de slangen beter kunt zien. De laatste foto is van de sensor die aan de binnenkant van de slurf zit.

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » zo 25 jul, 2021 19:42

Dan denk ik dat ik weet wat het is.
Die dunne slang gaat naar een klep/actuator. Ik verwacht dat als je hier vacuum op zet, de klep dicht gaat.

Die sensor zal een temperatuur bediende vacuumklep zijn. (Bi-metaaltje ofzo). Als die erg koud is, moet deze het vacuum doorlaten, waardoor de aanzuig alleen via de slang van de warme aanzuiglucht komt (bak om t uitlaatspruitstuk gok ik)

Als dit het geval is, zal de dikke slang gewoon ergens achter de gasklep op het inlaat spruitstuk moeten worden aangesloten.

Maar iig kan het niet erg kwaad als deze los hangt, gwzien die dus niet direct lucht het inlaatkanaal in laat.

Huprein
Geregistreerd lid

Bericht door Huprein » do 05 aug, 2021 23:16

Mag slotje op.

Plaats reactie