Onderdelen 900 Coupé 2.0i-16 - redden van de sloop of afblijven?

1978-1993
Plaats reactie
De Roest
Geregistreerd lid

Onderdelen 900 Coupé 2.0i-16 - redden van de sloop of afblijven?

Bericht door De Roest » vr 02 jul, 2021 19:37

Beste liefhebbers,

Ik ben vandaag gaan kijken naar een potentieel 2de saab (uitbreiding van de stal lijkt opportuun), een blauwe 900 OG. De 900ng is inmiddels aardig af ;-)
Op de foto's zag de auto er nog best uit, maar ter plekke leek het wel een sloopauto / donorauto. Complete lak van de auto had losgelaten, en op plekken begon de auto ook al aardig te roesten. De vraagprijs van EUR 2.000 / EUR 2.500 was wat opportunistisch voor hetgeen daar triest tussen de andere auto's stond.

Verkopende partij had ook wel in de gaten dat dit hem niet ging worden en gaf openlijk aan dat de auto ook echt van het erf mag verdwijnen.
Morgen krijg ik de bodemprijs te horen. Ik neem aan een bedrag van rond de 500 euro.

Ik ben eigenlijk wel in positieve zin geprikkeld om 1 van de 3720 nog in Nederland geregistreerde Saab 900OG te redden van de sloop.
Maar dan moet het nog wel realistisch zijn. De uitdaging die ik met mijn lekenoog zag:

1. motorisch = eerste eigenaar, altijd in onderhoud geweest bij verkopende partij. Schijnt op orde te zijn, dit ga ik dan met mijn monteur bezien. Klopt dit niet, dan gaat de koop niet door.

2. uiterlijk = de auto begint rondom het dak behoorlijk te roesten, zeker rondom de stijlen bij het achterraam, de lak kon je eraf duwen. Verder was de lak voor 80% verdwenen. Flinke kostenpost als je hem opnieuw roestvrij wilt krijgen etc. Maar wellicht wil ik die wel slikken, als de rest meevalt. Iemand eerder aan de slag gegaan met een roestende auto? Wel aan beginnen of snel op zoek naar een andere? (PS ik haal wel plezier uit dit soort uitdagingen). Mijn idee is dat ik de auto dan wel in iedere kleur kan spuiten als ik zelf wens (het is niet meer het verwoesten van een Saab als die al verwoest is ;-) )

3. Buitenkant: sierlijsten, raamrubbers, bumpers etc: mijn vraag is hier nog op een beetje fatsoenlijke manier aan te komen??? Tegen enigszins normale prijzen?? Of is het hopen op een sloopauto?? Ook een dealbraker. Het heeft geen zin om de auto opnieuw te spuiten als ik de afwerking niet kan rondbreien.

4. Binnenkant : bank en stoelen in redelijke staat. Dashboard gescheurd op diverse plekken. Hoedenplank vernield. Hemel hangend. De belangrijkste vraag is : is het mogelijk om een vervangende dashboard en hoedenplank te vinden of is dit ook een onmogelijke zoektocht.

5. En andere ellende : hij gaat uiteraard ook op de brug. Hopelijk geen ellende onder de auto. Ook snel een dealbraker.

Al met al : is het verstandig: nee denk het niet qua financiën, is het een leuke uitdaging: dat denk ik wel. En het is alleen leuk als de klus beperkt blijft tot demontage, roestbewerking, schuren, spuiten etc. Maar de uitdaging moet geen financieel bloedbad vol frustraties worden qua ond. erdelen etc.

Hoor graag jullie gewaardeerde mening.

PS ik heb geen foto's : maar stel je maar het ergste voor : de auto was qua uiterlijk ook echt het lelijke eendje tussen de sloopauto's.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Onderdelen 900 Coupé 2.0i-16 - redden van de sloop of afblijven?

Bericht door Sapphire » vr 02 jul, 2021 19:42

De Roest schreef:
vr 02 jul, 2021 19:37
1. motorisch = eerste eigenaar, altijd in onderhoud geweest bij verkopende partij. Schijnt op orde te zijn, dit ga ik dan met mijn monteur bezien. Klopt dit niet, dan gaat de koop niet door.
Dit is in mijn ogen nou juist het minst belangrijke punt. Als de basis goed is leg je er zo een ander motortje in. Als de basis rot is kan de techniek nog zo goed zijn maar dan gaat het hoe dan ook heel veel geld kosten.

Qua onderdelen is alles te vinden. Een ongescheurd dash is wel duur aan het worden, maar mijns inziens kun je dit ook anders oplossen:
1) het zo laten en toeschrijven aan patina/ouderdom
2) de scheuren zelf opvullen en e.e.a. spuiten (op internet circuleren diverse succesverhalen)
3) met leer bekleden

Persoonlijk vind ik het zonde om €500+ neer te leggen voor een ongescheurd dash, in de wetenschap dat de kans nagenoeg 100% is dat deze ook gaat scheuren met een aantal jaar. Dus als je dat doet zou ik hem goed vet houden en een doek er op als de auto in de zon staat. Maar het uitdrogen van het dragende schuim onder de toplaag gaat hoe dan ook door.

Klinkt verder als een leuk project, ik zou me niet teveel laten remmen als je monteur het enigszins haalbaar vindt :D

De Roest
Geregistreerd lid

Bericht door De Roest » vr 02 jul, 2021 23:24

[]

Thnx voor jouw reactie. Het zinnetje "als de basis goed is...." zet mij wel aan het denken. Want mijn indruk is dat de basis niet goed genoeg is. Dat is eigenlijk het vertrekpunt van dit bericht. Ik ben zo geschrokken van de staat van de auto (op foto nog mooi in de lak) dat ik hoop dat er nog onderdelen goed zijn (techniek, onderkant). Maar de complete koets is gaar. Waarschijnlijk ga ik morgen nog uit nieuwsgierigheid bellen, maar laat ik deze kans maar even aan mij voorbij gaan.

Komt vast een andere 900 classic (coupé) voorbij die mij gunstig gezind is. Heb net al een hengeltje uitgeworpen naar een coupé in betere staat. Maar wel betaalbaar.

Vr gr
Reden: onnodige quote

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Oelo74 » za 03 jul, 2021 8:49

Hallo Ernst-Jan,

Leuk dat je voornemens bent om nog een Saab te gaan redden, met 2 verschillende 900's krijg je een mooi wagenpark. Denk dat het idd het verstandigst is om deze te laten staan, met wat geduld zul je voor vergelijkbaar geld vast een betere kunnen vinden. Als ik je verhaal zo lees vrees ik dat je met deze auto al snel financieel leeg zou gaan lopen, vooral als je een aantal zaken uit moet besteden.

Succes en veel plezier met je verdere zoektocht.

Gr. Jan

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » za 03 jul, 2021 9:29

Elke oude Saab zou van de sloop gered moeten worden, maar besef goed waar je aan begint: de roest die zichtbaar is, is vaak nog maar topje van de spreekwoordelijke ijsberg..

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » za 03 jul, 2021 9:32

Tja, wat wil je met zo'n forumnaam :mrgreen:

De Roest
Geregistreerd lid

Bericht door De Roest » za 03 jul, 2021 10:14

:D
Vyv schreef:
za 03 jul, 2021 9:32
Tja, wat wil je met zo'n forumnaam :mrgreen:

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » za 03 jul, 2021 12:42

Sapphire schreef:
vr 02 jul, 2021 19:42
Dit is in mijn ogen nou juist het minst belangrijke punt. Als de basis goed is leg je er zo een ander motortje in. Als de basis rot is kan de techniek nog zo goed zijn maar dan gaat het hoe dan ook heel veel geld kosten.
Helemaal eens.....liever een roestvrije carrosserie...

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 03 jul, 2021 15:29

Een weinig oppervlakkige roest is niet zo moeilijk aan te pakken. Roest aan cruciale delen van het chassis dat verder gaat dan het oppervlak, is alleen zinnig als eromheen nog voldoen 'vlees" is om te lassen.

Punt 2 vindt ik wel een hele goeie. "Mijn idee is dat ik de auto dan wel in iedere kleur kan spuiten als ik zelf wens." Leuk om eens een ander kleurtje dan standaard tegen te komen. Als die kleur dan ook nog eens opvallend is, weet het hele forum wanneer we jou tegenkomen. "Kijk, daar rijdt "de Roest".

Op mijn lijstje staan oranje, (oud)roze, ice-blue, koffie-bruin-metallic, baby-blauw als van Alfa Romeo ... (in ieder geval een kleur die nooit standaard op de 900 Classic is geleverd)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » za 03 jul, 2021 19:51

Je hebt die bij autobedrijf Kok bekeken??

Die staat echt al 20 jaar te koop daar…. Heeft ook echt belachelijk lang geen apk meer en heeft op het terrein in die 20 jaar buiten stil gestaan…

Maw, niet representatief voor de gemiddelde 900 classic.

Van de andere kant is een redelijke 900 classic voor 2.000,- inmiddels lastig te vinden.

De Roest
Geregistreerd lid

Bericht door De Roest » za 03 jul, 2021 22:08

[]

Jij gaat door voor de koelkast 😃. Vriendelijke mensen, vast een goede garage, maar die auto kan echt niet meer verkocht worden....

Inmiddels al in overleg met een forumlid over de overname van een 900 die eerder werd aangeboden op het forum. Daar heb ik een goed gevoel bij. Hopelijk binnenkort bezichtigen. Wacht nog even op een reactie.

En op AutoScout24 staat nog een zeer vriendelijk geprijsde. Iemand bekend met deze 900:

Afbeelding
Reden: onnodige quote

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » za 03 jul, 2021 22:11

Op die groene wilde ik je juist wijze . Lijkt me een hele interessante en zeer betaalbare optie!

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 03 jul, 2021 22:38

@De Roest en anderen die het betreft: als je op het lasatste bericht reageert hoef je niet het hele bericht te citeren.

In plaats van op de "reageer met citaat" knop, kun je onderaan de pagina de "plaats reactie" knop gebruiken.

Plaats reactie