Ik ben vandaag gaan kijken naar een potentieel 2de saab (uitbreiding van de stal lijkt opportuun), een blauwe 900 OG. De 900ng is inmiddels aardig af
Op de foto's zag de auto er nog best uit, maar ter plekke leek het wel een sloopauto / donorauto. Complete lak van de auto had losgelaten, en op plekken begon de auto ook al aardig te roesten. De vraagprijs van EUR 2.000 / EUR 2.500 was wat opportunistisch voor hetgeen daar triest tussen de andere auto's stond.
Verkopende partij had ook wel in de gaten dat dit hem niet ging worden en gaf openlijk aan dat de auto ook echt van het erf mag verdwijnen.
Morgen krijg ik de bodemprijs te horen. Ik neem aan een bedrag van rond de 500 euro.
Ik ben eigenlijk wel in positieve zin geprikkeld om 1 van de 3720 nog in Nederland geregistreerde Saab 900OG te redden van de sloop.
Maar dan moet het nog wel realistisch zijn. De uitdaging die ik met mijn lekenoog zag:
1. motorisch = eerste eigenaar, altijd in onderhoud geweest bij verkopende partij. Schijnt op orde te zijn, dit ga ik dan met mijn monteur bezien. Klopt dit niet, dan gaat de koop niet door.
2. uiterlijk = de auto begint rondom het dak behoorlijk te roesten, zeker rondom de stijlen bij het achterraam, de lak kon je eraf duwen. Verder was de lak voor 80% verdwenen. Flinke kostenpost als je hem opnieuw roestvrij wilt krijgen etc. Maar wellicht wil ik die wel slikken, als de rest meevalt. Iemand eerder aan de slag gegaan met een roestende auto? Wel aan beginnen of snel op zoek naar een andere? (PS ik haal wel plezier uit dit soort uitdagingen). Mijn idee is dat ik de auto dan wel in iedere kleur kan spuiten als ik zelf wens (het is niet meer het verwoesten van een Saab als die al verwoest is
3. Buitenkant: sierlijsten, raamrubbers, bumpers etc: mijn vraag is hier nog op een beetje fatsoenlijke manier aan te komen??? Tegen enigszins normale prijzen?? Of is het hopen op een sloopauto?? Ook een dealbraker. Het heeft geen zin om de auto opnieuw te spuiten als ik de afwerking niet kan rondbreien.
4. Binnenkant : bank en stoelen in redelijke staat. Dashboard gescheurd op diverse plekken. Hoedenplank vernield. Hemel hangend. De belangrijkste vraag is : is het mogelijk om een vervangende dashboard en hoedenplank te vinden of is dit ook een onmogelijke zoektocht.
5. En andere ellende : hij gaat uiteraard ook op de brug. Hopelijk geen ellende onder de auto. Ook snel een dealbraker.
Al met al : is het verstandig: nee denk het niet qua financiën, is het een leuke uitdaging: dat denk ik wel. En het is alleen leuk als de klus beperkt blijft tot demontage, roestbewerking, schuren, spuiten etc. Maar de uitdaging moet geen financieel bloedbad vol frustraties worden qua ond. erdelen etc.
Hoor graag jullie gewaardeerde mening.
PS ik heb geen foto's : maar stel je maar het ergste voor : de auto was qua uiterlijk ook echt het lelijke eendje tussen de sloopauto's.