Donkere rand koplampen

1978-1993
Plaats reactie
Issam
Geregistreerd lid

Donkere rand koplampen

Bericht door Issam » zo 20 jun, 2021 12:34

Dag allen,

Ik zie op sommige saab 900’s de US stijl koplampen, wat ik erg mooi vind. Volgens mij niet heel makkelijk (of voor een zachte prijs) aan te komen.

Echter zie ik dat sommige ook een zwarte rand in de koplampbehuizing hebben, ook erg fraai. Is dit een onderdeel dat geplaatst moet en kan worden of is het simpelweg demonteren en alles zwart spuiten behalve de reflector zelf?

Afbeelding

jelger
Geregistreerd lid

Re: Donkere rand koplampen

Bericht door jelger » ma 21 jun, 2021 20:23

Je foto hierboven heeft een custom configuratie. Er zit een glas voor de koplamp wat sowieso niet US stijl is. Als je niet goed kijkt lijkt het op de eerste versie van de US verlichting, maar bij inzoomen wordt duidelijk dat het een zelfmaaksel is met een US koplamp unit of 99 koplamp. Misschien in combinatie met het YS koplamp frame in zwart gespoten maar dat is niet goed te zien of het dezelfde is.

De eerste jaren (ik meen uit t hoofd t/m MY 80, maar kan er jaartje naast zitten) was dit hieronder de koplamp configuratie van de US900. Zonder lens voorlangs.
Afbeelding

Daarna kwam t/m MY86 een versie met stadslichten tussen koplamp en grille. Zie hieronder, mijn ex-900.

Afbeelding

De eerste versie is - voorspelbaar - nauwelijks aan te komen zonder geluk, geld of contacten. De tweede versie zal inmiddels ook behoorlijk opdrogen. Immers, ook US liefhebbers slaan dit liever zelf op. Maar goed, je hebt daar wel meer kans van slagen mee, want het bestrijkt meer jaren en ook de succesjaren van de 900 in de VS

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » ma 21 jun, 2021 21:10

Mocht je op zoek gaan: in de USA noemen ze die frames doorgaans bezels; headlight bezels, dus.

Issam
Geregistreerd lid

Bericht door Issam » ma 21 jun, 2021 21:40

Bedankt voor de reactie heren en de uitgebreide informatie. Mijn vermoeden wordt bevestigd, de eigenaar is creatief geweest met zijn koplamp.

Er ligt een sticker los in mijn koplamp, die wilde ik er uit halen binnenkort. Dan kijk ik gelijk wat er eventueel zwart gemaakt kan en moet worden om hetzelfde resultaat te behalen. In de tussentijd houd ik alle internationale marktplaatsen in de gaten

frans1950
Geregistreerd lid

Bericht door frans1950 » ma 21 jun, 2021 22:03

Ik heb ook zo’n US grille op de 900 cabrio, alleen is die van 1988
Afbeelding

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 21 jun, 2021 22:09

Dat kan. Je kunt een zalmneus naar steilneus (en vv) ombouwen. Het is allemaal redelijk plug n play.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » di 22 jun, 2021 8:33

Tot 1984 waren de zogenaamde "sealed beams" verplicht in de US. Dit waren een gecombineerde lamp en reflector ineen, dus niet met een los H4 of H7 lampje zoals wij in de rest van de wereld hadden. Vandaar dat de steilneus koplampen in de US anders (moesten) zijn.

https://www.carid.com/articles/brief-hi ... in-us.html

Issam
Geregistreerd lid

Bericht door Issam » wo 23 jun, 2021 22:13

Inmiddels de koplampen losgehaald en alles behalve de reflector zwart gespoten:

Afbeelding

Afbeelding

Vrij eenvoudige aanpassing eigenlijk. Dank voor de reacties nogmaals!

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » wo 23 jun, 2021 23:12

Ziet er niet slecht uit!

Issam
Geregistreerd lid

Bericht door Issam » wo 23 jun, 2021 23:58

Dank!

Ik heb het ook met plasti-dip zwart gespoten. Ik ben er blij mee, maar als dat niet zo was of als ik er op ben uitgekeken dan kan het er ook weer af. 😁

Plaats reactie