Vastgerotte achter bumper bouten vervangen

1978-1993
Plaats reactie
marc-f
Geregistreerd lid

Vastgerotte achter bumper bouten vervangen

Bericht door marc-f » di 18 mei, 2021 12:59

Hoi allen,

Ik wil de achterbumper van mijn recent aangeschafte turbo s classic vervangen, gezien de vorige eigenaar parkeersensoren heeft geïnstalleerd en omdat ik er een trekhaak onder wil zetten, dus de kabelboom er doorheen moet lussen.

Ik heb eerst geprobeerd de bouten los te halen aan de bumper kant. Geen beginnen aan. Dus dan maar de moeren aan de carosserie kant. Dat ging links goed, rechts draai ik echter het tapeind er mee uit.

Heeft iemand er tips voor hoe ik het tapeind kan laten zitten of vervangen in de carosserie?

Als die er mee uit draaien, hoe vervang ik deze dan? Bedankt. :D

Marc

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Vastgerotte achter bumper bouten vervangen

Bericht door turbopilot » di 18 mei, 2021 13:45

zit ff :?: hoe je aan het prutsen bent of ik ben in de war met de oudere versie :-S+

je kunt de bumper er toch ook afhalen door de bumper met steunen los te halen moeren en bouten met SW17

met de moeren van SW13 moet je voorzichtig zijn, als dat niet goed wil breken ze af

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » di 18 mei, 2021 13:50

Bumper losdraaien via de achterlicht unit is het beste. Deze zouden niet lam moeten zijn. Tenzij er aan geprutst is. Het deel dat aan de bumper zit, dus bij de alu beugel bouten breekt heel makkelijk af. Beste met rust laten.

Weer monteren met bouten en moeren is beste optie.

marc-f
Geregistreerd lid

Bericht door marc-f » di 18 mei, 2021 17:04

Hoi,

Ik haal hem zeg maar los waar de steun van de bumper op de carrosserie zit, dus in z'n geheel. Waar ze in het alu zitten breekt het volgens mij meteen af.

Daar kun je bij van boven tussen de bumperhoes en de carrosserie door. Achterlicht glas heb ik gedemonteerd zodat ik er makkelijker bij kan en het niet beschadigd.

Maar goed, deze moeren waarmee de steun tegen de carrosserie zit zitten dus behoorlijk vastgeroest.

Is dat de goede manier of niet?

Marc

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » di 18 mei, 2021 18:10

Die moeren zullen inderdaad behoorlijk vast zitten, laatste keer dat ik een (zalmneus) bumper los had kwamen de draadeinden mee met de moeren. Daarna zijn ze wel los van de auto :) zoals Saapie zei inderdaad de moeren in de bumper met rust laten, die zullen 99,9% breken. Dunne diameter draad en ze zullen meer roest zijn dan moertjes.

marc-f
Geregistreerd lid

Bericht door marc-f » di 18 mei, 2021 20:45

vel0city schreef:
di 18 mei, 2021 18:10
Die moeren zullen inderdaad behoorlijk vast zitten, laatste keer dat ik een (zalmneus) bumper los had kwamen de draadeinden mee met de moeren. Daarna zijn ze wel los van de auto :) zoals Saapie zei inderdaad de moeren in de bumper met rust laten, die zullen 99,9% breken. Dunne diameter draad en ze zullen meer roest zijn dan moertjes.
En hoe en waarmee heb je daarna die draadeinden vervangen? Moet hem uiteindelijk ook weer terug monteren. Want dan ga ik het zo ook gewoon proberen.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » di 18 mei, 2021 20:55

De oude draad met moer en al heb ik gewoon weer teruggezet, de moer fungeerde als een boutkop :) Als ze erg rot zijn volstaat een goede bout met een platte ring, eventueel met wat loctite op t schroefdraad.

Ik zou wel voor je de bumper terugplaatst even de beugels ontroesten en in een laag Hammerite o.i.d. zetten. Als die dingen beginnen met roesten zijn ze heel snel kroepoek en gezien ze niet heel van de bumper komen ben je al snel verplicht de hele bumper te vervangen :wink:

Plaats reactie