Dag allen,
Ik heb beide hendels ondertussen lam. Zijn deze eenvoudig te repareren of moet ik hiervoor nieuwe (2e handsjes) halen? En zijn deze eenvoudig te demonteren?
Mocht ik ze moeten vervangen dan toevallig iemand die nog een groot licht hendel en een ruitenwisserhendel liggen voor een Saab 900 Turbo uit 89?
Mocht iemand er 1 hebben liggen dan hoor ik dat graag.
Mvg,
Robert
Ruitenwisser hendel en grootlicht hendel lam.
-
vel0city
- Donateur (2x)

Re: Ruitenwisser hendel en grootlicht hendel lam.
Wat is er precies lam aan? Blijven ze niet staan op de plek waar ze moeten staan? Da's redelijk makkelijk op te lossen, er zit een v-vormige groef in de behuizing waar een kogeltje in moet blijven hangen als je de hendel op een plek zit. Deze groeven slijten op de plek van het kogeltje nog wel is uit waardoor het kogeltje zich niet meer kan vast houden. Makkelijk te verhelpen door met een vijltje de groef wat dieper in te vijlen zodat het kogeltje weer wat houvast hebt.
Als ze geen goed elektrisch contact meer maken helpt het wel deze contacten op te frissen, hendels moeten dan ook uit elkaar. Als je daar geen zin in hebt (is een redelijk friemelklusje en de behuizingen zijn niet zonder moeite uit- en in elkaar te krijgen) kan je ze natuurlijk ook gewoon compleet vervangen. 2x Torx schroefjes achter het stuur losmaken, dan onder je stuur een plastic - -schroefje los halen en er komt een plastic kap los. Daaronder zitten de hendels vast aan de stuurkolom met nog is 2x Torx schroefjes, haal die los en ze komen allebei naar beneden. Stekkers los en klaar, installatie in omgekeerde volgorde
Als ze geen goed elektrisch contact meer maken helpt het wel deze contacten op te frissen, hendels moeten dan ook uit elkaar. Als je daar geen zin in hebt (is een redelijk friemelklusje en de behuizingen zijn niet zonder moeite uit- en in elkaar te krijgen) kan je ze natuurlijk ook gewoon compleet vervangen. 2x Torx schroefjes achter het stuur losmaken, dan onder je stuur een plastic - -schroefje los halen en er komt een plastic kap los. Daaronder zitten de hendels vast aan de stuurkolom met nog is 2x Torx schroefjes, haal die los en ze komen allebei naar beneden. Stekkers los en klaar, installatie in omgekeerde volgorde
-
smitje007
- Geregistreerd lid
Re: Ruitenwisser hendel en grootlicht hendel lam.
Tnx. Hier ga ik me bezig. Ben benieuwd. Laat resultaat wetenvel0city schreef: ↑ma 03 mei, 2021 16:29Wat is er precies lam aan? Blijven ze niet staan op de plek waar ze moeten staan? Da's redelijk makkelijk op te lossen, er zit een v-vormige groef in de behuizing waar een kogeltje in moet blijven hangen als je de hendel op een plek zit. Deze groeven slijten op de plek van het kogeltje nog wel is uit waardoor het kogeltje zich niet meer kan vast houden. Makkelijk te verhelpen door met een vijltje de groef wat dieper in te vijlen zodat het kogeltje weer wat houvast hebt.
Als ze geen goed elektrisch contact meer maken helpt het wel deze contacten op te frissen, hendels moeten dan ook uit elkaar. Als je daar geen zin in hebt (is een redelijk friemelklusje en de behuizingen zijn niet zonder moeite uit- en in elkaar te krijgen) kan je ze natuurlijk ook gewoon compleet vervangen. 2x Torx schroefjes achter het stuur losmaken, dan onder je stuur een plastic - -schroefje los halen en er komt een plastic kap los. Daaronder zitten de hendels vast aan de stuurkolom met nog is 2x Torx schroefjes, haal die los en ze komen allebei naar beneden. Stekkers los en klaar, installatie in omgekeerde volgorde![]()