Info Saab 900 "Forty"

1978-1993
Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Info Saab 900 "Forty"

Bericht door Niels83 » wo 05 aug, 2015 10:31

Nou, 'goed' is die zeker niet te noemen :lol:, maar ik zal eerlijk toegeven, als hier een dakraam ingezeten had, was ik hem gaan halen ;)

davidd
Donateur
Donateur

Re: Re:

Bericht door davidd » za 15 jun, 2019 23:50

Niels83 schreef:
ma 03 aug, 2015 14:43
Style&Co schreef:ken de advertentie, wel saillant dat de auto op de postert niet in lemans blue afgebeeld staat... forty edition was namelijk volgens mijn info niet ook nog in lichtblauw metallic (irridium blue) leverbaar.

Dat zijn helemaal witte raven (lichtblauwe beter gezegd). Volgens mij is er een SF-er die een Irridium forty heeft
Sapphire schreef:De Forty is nooit geleverd in een andere kleur dan Le Mans, dus misschien zelf zo laten spuiten ofzo? De advertentie is in Zwart-wit (die ik heb) vandaar dat de kleur licht lijkt op de scan.
Style&Co schreef:
gebruik de zoekfunctie eens... weet bijna zeker dat ik hier fotos heb gezien van een irridium forty (met striping) van een trotse nieuwe eigenaar
Zoals jullie zien was er wat discussie over vijf jaren geleden, maar na lang wachten, hier staat die dan te koop voor nog geen duizend euro! De illustere witte raaf, de irridiumblauwe Forty! Helaas niet meer in topconditie :roll:
Mijn theorie is dat deze irridium blauwe ‘Forty’ (die nu van Estischeslee is; viewtopic.php?f=23&t=165736#p1816863) een normale 900i is met de striping voor de fotoshoot. In Le Mans blauw kwam de auto natuurlijk minder goed uit de verf op een zwart/wit advertentie. Je ziet ook op de advertentie het schuifdak niet..

Maar goed, dit is maar een theorie

Jobo77
Donateur
Donateur

Bericht door Jobo77 » wo 21 okt, 2020 9:25

Wie heeft die Forty gekocht waarbij ik vandaag zou gaan kijken.... ;-|+ :-P+

https://www.autoscout24.nl/aanbod/saab- ... ?cldtidx=4

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 21 okt, 2020 10:32

Hij staat nog steeds op auto-scout. Is ie verkocht? Leuke auto

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » wo 21 okt, 2020 13:42

Jobo77 schreef:
wo 21 okt, 2020 9:25

ik niet. ik heb niks met forty's

Maar, welkom in de wereld van de autohandel en al helemaal bij saab als het koopjes zijn.
als je iets leuks ziet wat je hebben wilt, moet je geld in de zak steken en direct op de stoep staan ;-(+ :wink:

ik kan mijn broer eens polsen, ik weet het niet zeker maar volgens mij heeft hij een soort van Belgische forty maar dan met aero pakket in een i uitvoering en dacht le mans blauw

Jobo77
Donateur
Donateur

Bericht door Jobo77 » wo 21 okt, 2020 19:29

Saapie schreef:Hij staat nog steeds op auto-scout. Is ie verkocht? Leuke auto
Yep verkocht aan iemand uit Eindhoven

Jobo77
Donateur
Donateur

Bericht door Jobo77 » wo 21 okt, 2020 19:30

turbopilot schreef:
Jobo77 schreef:
wo 21 okt, 2020 9:25

ik niet. ik heb niks met forty's

Maar, welkom in de wereld van de autohandel en al helemaal bij saab als het koopjes zijn.
als je iets leuks ziet wat je hebben wilt, moet je geld in de zak steken en direct op de stoep staan ;-(+ :wink:

ik kan mijn broer eens polsen, ik weet het niet zeker maar volgens mij heeft hij een soort van Belgische forty maar dan met aero pakket in een i uitvoering en dacht le mans blauw
Leuk, ben benieuwd!

1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 1001760 » wo 21 okt, 2020 21:02

Niels83 schreef:
ma 03 aug, 2015 21:14
Eens, eens, maar die zijn gemakkelijk te verwisselen. Men ziet ook nog wel eens een GT zonder de two-tone wijven-Aero's ;)
Maar goed, aannemelijk dat ik te vroeg gejuicht heb en het dus geen Forty is :( Dacht ik even die witte raaf gevonden te hebben, Nassim Taleb trots gemaakt te hebben (ook al had hij het over zwarte zwanen), maar helaas.

Maar dan nog: Hoe komen die stickers erop? Die zijn toch alleen verkrijgbaar geweest via de dealer? En Chinezen die alles reproduceren voor een schijntje op e-bay had men nog niet...
De stripingset van 3M is redelijk eenvoudig te herkennen.
Hij bestaat namelijk niet uit 2 kleuren blauw over elkaar heen geplakt, maar op één sticker (volgens mij heet dat zeefdruk).

Ik bewaar hele mooie herinneringen aan mijn Forty.
Daar heb ik als 2e eigenaar bijna een half miljoen kilometers mee gereden, met en zonder Toppola, tot een totaal van ruim 737.000. Alles met de 1e motor op LPG vanaf het begin.
Sapphire heeft 'm jaren geleden van mij overgenomen voor een symbolisch bedrag ("prijs stond op de zijkant"), maar hij zag er op een gegeven moment ook geen heil meer in.
IK heb overigens een totaal aantal van 180 stuks gehoord.

Afbeelding

9000anni
Geregistreerd lid

Bericht door 9000anni » wo 21 okt, 2020 21:32

Afbeelding

Idel
Geregistreerd lid

Bericht door Idel » wo 21 okt, 2020 22:15

Deze auto is in mijn bezit en heb 'm aan een liefhebber in Eindhoven verkocht. Deze zet zijn eerste stappen in de 900 classic wereld wat hij erg graag wilde, terwijl hij een Volvo 240 turbo uit begin jaren 80 heeft. Hij heeft de wagen ongezien gekocht daar er veel liefhebbers voor waren wat ik nu ook op het forum zie. Ik heb veel reactie gehad , ook 2 uit het buitenland .
Ik heb de 900 forty in 2013 bij Saab Stolk in Gouda gekocht en hem weer goed toonbaar en veilig opgeknapt. De carrosserie is echt heel goed en mooi. Alleen de ramen zijn erg bekrast door de raamsnorren.
Ik heb de wagen verkocht omdat ik nog 3 Saabs heb, 2 900 classics FTP uitvoeringen en een 9000. 4 auto's is ondoenlijk om ze goed te houden en regelmatig in te rijden wat een must is voor deze heerlijke wagens.
Toch heel blij dat deze auto bij een nieuwe liefhebber terecht komt.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » za 01 mei, 2021 14:03

Ik kwam zojuist, na ontvangst van wat Marktplaats-goederen, materiaal tegen van de lichtblauwe 900i in Forty-uitdossing:

Afbeelding

Zoals te zien is en ook hierboven al werd aangehaald, werd hier een Iridium-blauwe 900i gebruikt om de Forty te introduceren. Duidelijk is dat de foto's van het schuifdak (zie hieronder) gemaakt zijn met een heel andere (vermoedelijk Beryl-groene) 900 als model, met Arizona-leer (niet verkrijgbaar in combinatie met Iridium of Zilvergrijs). Op de frontale foto is ook te zien dat er geen schuifdak in de lichtblauwe zit, wat ook af te leiden is uit het ontbreken van de schuifdakschakelaar voor de pook.

Afbeelding

De lichtblauwe en als Forty-bestickerde 900i, die zo te zien nog altijd van forummer estischeslee is, is op 20 maart 1990 geregistreerd. De uitgave van deze Konsept is van april 1990, hetgeen mij sterkt in de gedachte dat de 900 van estischeslee inderdaad de intro-wagen was ten behoeve van wat beeldmateriaal. Rechtsonder in het artikel wordt dan ook even uitgelegd dat dit niet de verschijningskleur van de Forty-uitvoering zal zijn.

(Misschien geen nieuwe informatie, maar wel foto's die ik eerder niet in dit verband tegenkwam.)

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » za 01 mei, 2021 15:44

Leuk hoe ze foto van de motorruimte hebben gespiegeld :)

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 01 mei, 2021 22:54

Dat is een folder (stock) foto van de Britse RHD versie.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 02 mei, 2021 2:45

Ewout schreef:
za 01 mei, 2021 14:03
Ik kwam zojuist, na ontvangst van wat Marktplaats-goederen, materiaal tegen van de lichtblauwe 900i in Forty-uitdossing:
Grappig, ik zat letterlijk vanmorgen in precies deze uitgave te bladeren.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 02 mei, 2021 9:32

jelger schreef:
za 01 mei, 2021 22:54
Dat is een folder (stock) foto van de Britse RHD versie.
Ik mis smilies volgens mij, :D

En Ewout is de meester speurder :thumbup2: hoeveel “foute” details kun je ontdekken op 2 pagina’s :shock:

Dopje van de achterruit wisser zit er al in, dat dan wel, de vraag is dan forty’s zonder wisser hebben die een dopje :D

Plaats reactie