'89 T16 hoog stationair, start nu niet meer, foutcode 12213. Wie weet raad???

1978-1993
Plaats reactie
Michiel747
Geregistreerd lid

'89 T16 hoog stationair, start nu niet meer, foutcode 12213. Wie weet raad???

Bericht door Michiel747 » za 06 mar, 2021 15:49

Hoi allemaal!

Probleem met mijn '89 Turbo :x Hij reed altijd als een zonnetje, maar deze week toen hij warm werd ging bij het stoplicht het stationair-toerental ineens naar 1500RPM. Reed nog wel goed verder, maar stationair bleef hoog. AIC klep vervangen, alles leek weer goed omdat hij weer koud was en zodra hij warm werd; weer hoog stationair. Geen check engine lampje.

Gisteren alles nagelopen, geen vacuum lek, gasklephuis schoon gemaakt, alle stekkers maken contact, gaskabel los en soepel, gaf alleen wel foutcode 12231, oftewel Throttle Position Switch. Nog even stukje proef gereden, koude motor ging goed en toen hij warm werd bleef het gas ineens op 3000 toeren steken! Langs de weg gezet, startte gelukkig nog wel maar met 3000 toeren. Nog net ermee thuis kunnen komen met rokende koppeling :lol: en meteen een nieuwe Gasklep Positiesensor besteld.

Vanochtend startte hij helemaal niet meer, hij slaat 2 seconden even aan en daarna valt hij uit. Nieuwe Gasklep positiesensor erop geeft helaas geen verschil, blijft code 12231 geven. Had nog een reserve ECU liggen; ook geen verschil. Heb ook nog een nieuwe temperatuursensor besteld en zal dat ook nog even proberen, maar dat zou niet zoveel impact kunnen geven denk ik.

Iemand nog andere suggesties???

(Hij staat nu voor de deur in Aalsmeer, als ik er echt niet meer uitkom, welke garage zouden jullie aanraden om hem naar toe te slepen?)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: '89 T16 hoog stationair, start nu niet meer, foutcode 12213. Wie weet raad???

Bericht door Saapie » za 06 mar, 2021 16:40

Tinga, Leimuiden. Ik vermoed temp-sensor anders is het de LMM eventueel?

Michiel747
Geregistreerd lid

Re: '89 T16 hoog stationair, start nu niet meer, foutcode 12213. Wie weet raad???

Bericht door Michiel747 » za 06 mar, 2021 17:34

Dank voor je reactie! Zal morgen de temperatuursensor vervangen, alle hoop is daar nu op gevestigd :D

Ik had de weerstand al gemeten en die kwam overeen met de Bentley manual, maar voor die 10 euro zal ik hem maar preventief vervangen.

LMM is next, ik laat het weten.

archibald
Geregistreerd lid

Bericht door archibald » za 06 mar, 2021 22:05

Bekabeling van de TPS tussen ecu en gasklep of in de stekker?
Ik veronderstel dat je bij de wissel van de tps ook de bedrading hebt gecontroleerd?
Zoniet, lijkt het zinvol om te checken op kortsluiting tussen de geleiders 2 en 3 waardoor hij volgas zou denken te moeten leveren .
Als de groen-rode draad van pin 3 contact maakt met de zwarte massadraad van pin 2 (of gewoon ergens anders met massa), is dat een signaal WOT naar de ecu.

Michiel747
Geregistreerd lid

Bericht door Michiel747 » za 06 mar, 2021 23:39

Dankje voor het meedenken. Dat was inderdaad de volgende stap, dat zegt de Bentley manual ook. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik dat moet controleren, maar dat ga ik uitvogelen. Helemaal lastig als het een intermittent klacht is waarbij de draad soms tegen massa aan schuurt, maar net niet als je het checkt. Dat kan een hele zoektocht worden, maar ik ga er achteraan.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 07 mar, 2021 0:24

Trek de stekker eens van de LMM en probeer dan te starten (voet ietsje op het gas houden soms als die uit wil vallen).

Michiel747
Geregistreerd lid

Bericht door Michiel747 » zo 07 mar, 2021 13:56

Vanochtend weer met goede moed begonnen. Eerst maar eens gewoon starten, nou sloeg helemaal niet aan. Ik heb geen dempers meer in de uitlaat dus je hoort heel goed of ie het doet of niet :lol:

Daarna geprobeerd met de LMM los; ook geen succes.

Daarna een jumper op de gasklep positiesensor gezet zodat hij "klep dicht" aangeeft; ook niet starten.

Als laatste had ik nog die temperatuursensor liggen die volgens mij niet zo heel veel zou doen, dat kan toch niet de reden zijn dat hij niet start en bovendien leek het veel werk om eerst koelvloeistof af te tappen. Deze sensor werd mij al meteen aangeraden door mijn zwager (jeroen701125) en ik moest hem toch echt weer gelijk geven; hij loopt weer!!!

Het wisselen was een klusje van niks; niet eerst afgetapt en er kwamen maar een paar druppels koelvloeistof uit. Daarna startte hij weer bij de eerste slag en loopt weer als vanouds!

Net nog even wat langer proef gereden en zie nu wel dat het stationair toerental weer naar de 1200rpm kruipt, maar ik zie ik ook dat de vacuumslangetjes oud beginnen te worden, dus misschien zuigt ie ergens toch wat valse lucht, of gaat hij daar juist lager van lopen? Klopt het dat de slangetjes en plastic ventielen van binnen een beetje nat/olieachtig zijn?

Ik had er even een hard hoofd in dat ik het probleem zou kunnen vinden, zat dus al op te zoeken hoe ik hem af zou slepen, maar uiteindelijk toch gelukt dus. Verbaast mij dat hij helemaal niet start met een kapotte temperatuursensor. Dat ding heeft dus meer impact dan je zou denken. Morgen maar eens een paar meter vacuumslang halen.

Bedankt voor de hulp allemaal!

Plaats reactie