Saab 900 S helt naar achteren

1978-1993
Plaats reactie
patking
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Saab 900 S helt naar achteren

Bericht door patking » za 19 dec, 2020 11:17

Met mijn pas verworven 900 S (import uit Belgie) net terug van Dinitrol behandeling in Alphen aan de Rijn (alle roest laten behandelen/lassen/spuiten motorkap etc.) staat hij er weer keurig bij.
Wat mij echter opvalt is dat het lijkt alsof hij zwaar beladen erbij staat. De auto rijdt verder uitstekend en ligt goed op de weg (maar kreeg idd de opmerking van een buurman dat mijn koplampen hoog schenen).
Zijn wellicht de achterveren doorgezakt? De auto heeft een aantal jaar opgeslagen gestaan (wellicht met de achterbak vol...).
Bijgaand een plaatje:
Afbeelding
Iemand enig idee?
Wil best nieuwe veren aanschaffen (eventueel in combinatie met schokdempers), Saabje mag ook best lager op de weg van mij :D

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 900 S helt naar achteren

Bericht door reiernumans » za 19 dec, 2020 12:52

Typisch 900 Classic dingetje, achterveren gaan doorhangen. T16S (sport chassis) veren zijn bij Saabits te bestellen maar vaak niet voorradig, loopt harder dan ze bij kunnen houden denk ik.

Schokdempers zou ik dan meenemen, als de originele er nog onder zitten hebben die op deze leeftijd meestal hun beste tijd wel gehad. Een setje KYB bijv is vrij betaalbaar en rijdt erg lekker met sport chassis veren.

patking
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door patking » za 19 dec, 2020 22:33

Heb mailtje naar Saabits gestuurd om seintje te geven als ze weer voorradig zijn.
Nu lees ik op het forum ook over Lesjofors veren (http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2922),
is dat nog een alternatief? Of is het dan beter om met die combi te investeren in andere schokbrekers (zoals bilstein b6, altijd goed begrijp ik?)

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 19 dec, 2020 22:48

Dat zijn verlagingsveren. Of dat een goed alternatief is, is een erg persoonlijke keuze. De een vindt het geweldig, de ander niet. Ik ben na twee sets verlagingsveren weer teruggegaan naar T16S 'sport pakket' veren. Uiteindelijk mijn originele voorveren hergebruikt en bij Saabits alleen de achterveren besteld. Vind het eindresultaat mooier staan en in de praktijk raak ik de skidplate nu nauwelijks meer op drempels.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » za 19 dec, 2020 22:56

vaak is 'standaard, nieuw' al een geweldige upgrade!

patking
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door patking » za 19 dec, 2020 23:03

Als mijn S ietsje lager wordt (de hoogte van een Aero t16S) dan zou ik dat prima vinden. Dan houd ik hem ook wat origineler (RDW heeft hem ook per abuis als T16S gekentekend, dus kom ik in de richting;-). Voor wat betreft de schokdempers, KYB, zijn dat dan deze https://www.auto-onderdelen24.nl/kyb/831986? Dat heft de meerprijs van de Saabits veren wel weer op ten opzichte van andere schokdempers :lol:

Robin2cv
Donateur
Donateur

Bericht door Robin2cv » ma 21 dec, 2020 13:46

Ik heb hetzelfde voor en ben aan het kijken naar de achterste versterkte veren van Lesjöfors.
Hieronder een link met al de veren die ze hebben voor de 900
https://web.tecalliance.net/lesjofors/e ... f:2;page:0

Ik trek paar keer per jaar een aanhangwagen met een 1400kg. Daarom het idee om achteraan de versterkte te steken. Ik twijfel nog over de schoks.
Bilstein B4 of iets anders.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » ma 21 dec, 2020 14:52

Voordeel is dat achterveren vervangen van een 900 een vrij eenvoudige klus is! Nieuwe veren doen wonderen is mijn ervaring.

patking
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door patking » do 24 dec, 2020 11:20

Bedankt voor alle reacties! Heb inmiddels contact met Saabits, waarschijnlijk half januari dat er een nieuwe set besteld kan worden. Denk dat voor mijn (minimale) gebruik deze T16S sportveren al een mooie verbetering zijn om mijn S in elk geval minder achterover te laten hellen en tegelijk tikje lager te krijgen. Zal dan gelijk voor en achter KYB dempers bestellen ( https://www.auto-onderdelen24.nl/kyb/831986) en dan het boeltje laten monteren.

Is er wellicht iemand in de regio Den Haag die zich verveelt in deze lock-down en voor passend tarief een dergelijk klusje kan/wil doen? Mijn vaste onderhoud laat ik bij Van Leenen doen, maar voel me bezwaard om daar met mijn eigen bij elkaar verzamelde spulletjes aan te komen zetten... Mijn eigen sleutelervaring/-capaciteiten beperken zich helaas tot het wisselen van een stuur of radio (en zelfs dat gaat maar moeizaam;-(

Robin2cv
Donateur
Donateur

Bericht door Robin2cv » zo 27 dec, 2020 12:22

Heeft er iemand ervaring met de verstrekte veren van Lesjöfor op de achteras ?
Ik twijfel tussen de standaard veren en de versterkte.
Ik monteer ze met de KYb schokdempers.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 27 dec, 2020 13:02

Wat is je twijfel? Je gaat met enige regelmaat (vrij zware) aanhangers trekken toch? Lijkt me dan geen kwaad te kunnen. Mogen nieuwe KYB’s het niet bij kunnen benen kun je altijd nog B6 monteren, maar ik denk dat het wel goed moet komen.

Robin2cv
Donateur
Donateur

Bericht door Robin2cv » zo 27 dec, 2020 13:22

Twijfel is de stand van de wagen. Ik vraag me af of de stand even hoog/laag is als de gewone.
De regelmaat is een 10 keer per jaar vandaar ook de twijfel. De huidige veren/dempers hangen echter al door al er 3 personen achteraan en beetje bagage in zitten.

Het andere item is de werking als de wagen niet geladen is of geen aanhangwagen trekt.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » zo 27 dec, 2020 14:28

Ik heb destijds verstevigde gedaan, alleen vanwege het doorhangen. Je ziet er in de praktijk weinig van hoor, staat niet wezenlijk hoger,

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 27 dec, 2020 14:47

Achterkant zal onbeladen iets hoger staan dan op standaard veren en de veren zullen wat sterker zijn waardoor de kont iets stugger wordt. Als je bijna maandelijks met een aanhanger rijdt en ook met enige regelmaat passagiers op de achterbank of veel spullen in de kofferbak hebt zeker een overweging om ze te plaatsen. Andere optie ipv HD veren is het plaatsen van hulpveren of luchtbalgen in de achterveren. Geen idee of dat in België door de keuring komt alleen.

Robin2cv
Donateur
Donateur

Bericht door Robin2cv » zo 27 dec, 2020 14:52

Geen idee wat ze van hulpveren gaan vinden. Maar de versterkte lijken me een goede oplossing.
Bedankt voor de informatie en fijn eindejaar.

Plaats reactie