Timing ketting, onzekerheidje

1978-1993
Plaats reactie
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Timing ketting, onzekerheidje

Bericht door Saapie » ma 21 dec, 2020 20:21

Vandaag heb ik de nieuwe ketting weer om de nokkenassen gelegd. De uitlaat nokkenas lijkt spot on. Maar de marker van inlaat zit net iets voor de het merkteken op de lagerschaal. Ik heb hem twee keer op de poelie rond gedraaid en kwam op alle drie timing punten steeds op het zelfde uit. Markers op beide tandwielen staat loodrecht op de assen....

Iemand van hier die met een expert oog mij gerust kan stellen dat ie op tijd staat?

Afbeelding

Vliegwiel staat op naar 2 keer rond ook weer op 0. Op de foto staat ie al weer op geblokkeerd ivb vastdraaien tandwielen op de nokkenassen.

Afbeelding

De stoters op de nokkenassen staan op de inlaat en uitlaat in speigelbeeld bijna horizontaal. Zo moeten ze toch staan als zuiger 1 op bovenste punt staat?

brinky
Donateur
Donateur

Re: Timing ketting, onderzekerheidje

Bericht door brinky » ma 21 dec, 2020 20:23

Hoeveel schakels tussen de beide nokkenastandwielen? Uit mijn hoofd zou dat 7,5 moeten zijn... (vijftien halve schakels).

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Timing ketting, onderzekerheidje

Bericht door Saapie » ma 21 dec, 2020 20:25

Dank voor je tip. Vanaf welke schakel tel je dan? die recht boven de marker op het tandwiel?

Ik tel er 7,5, op de foto althans. ..

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Timing ketting, onzekerheidje

Bericht door Gele aero » ma 21 dec, 2020 20:58

Idd schakels tellen is altijd safe!

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » ma 21 dec, 2020 21:04

Effe voor mijn domme brein: welke schakels moet je tellen? De buitenste schakelplaatjes van de ketting?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 21 dec, 2020 21:11

Afbeelding

Er staat een streepje op het tandwiel...

Edit... je weet niet wat een schakel is? Is dat de vraag?

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » ma 21 dec, 2020 21:14

Sorry, weer een “OBRUT” foutje... van mij :oops:

Weet natuurlijk wat een schakel is, maar moet je de binnenschakel of buitenschakel tellen?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 21 dec, 2020 21:15

Ik tel altijd 7,5 schakels aan 1 kant. Je kan ook 14 tellen als je ze alternerend telt. Of 15 pinnen tussen de markeringen.

Maar zo op de foto te zien staat alles goed. Door het vlakken van de kop (en bij hergebruik tandwielen ook slijtage daarvan) krijg je ze nooit meer helemaal 100% spot on. Plus de methode met vliegwiel op 0 is niet 100% nauwkeurig. Het mooiste imho is met een BDP-zoeker met meetklok er op, maar in the end valt er niet veel te stellen en zoals hij nu staat zal hij zeker mooi lopen. Overigens lijkt de ketting nog niet helemaal strak te staan tussen de nokkenassen in. Ik druk altijd met een torx 25 even (niet té hard) op de kettingspanner voor ik het dopje met veer en zuigertje monteer. Dan weet je zeker dat de kettingspanning goed is. Tijdens het rijden wil het nog wel eens enige tijd duren als de spanner "twijfelt". Ik heb al meerder keren gezien dat bij demontage van het klepdeksel de ketting dan (te) slap staat. Door de spanner wat te helpen klikt ie echt goed in het volgende tandje. Dat helpt ook voor een steady timing.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 21 dec, 2020 21:16

Tel ze maar:

Afbeelding

Meer foto's hier (vervangen koppakking 2.1 cabrio).

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 21 dec, 2020 21:17

72sonett3 schreef:
ma 21 dec, 2020 21:16
Tel ze maar:

Afbeelding
Deze staat dus niet goed (don't worry, de timing klopt). Je moet per kant 7 hele schakels en een halve hebben. Al komt dat hier zo te zien omdat je verkeerd hebt afgetekend (maakt in dit geval ook niet uit want je hebt zelf de markeringen op het tandwiel bedacht). De afstand lijkt wel te kloppen (moeilijk te zeggen vanwege de hoek van de foto, volgens mij heb je de uitlaat nokkenas een halve schakel teveel richting inlaat afgetekend, de markering staat midden bovenin het ronde gat). Maar dit is geen info waar een ander iets aan heeft imho.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » ma 21 dec, 2020 21:24

Dank iedereen voor de tips! Ik ga woensdag alles even controleren...en ook de spanner even extra indrukken..

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 21 dec, 2020 21:29

Sapphire schreef:
ma 21 dec, 2020 21:17
Deze staat dus niet goed (don't worry, de timing klopt).
Ja, in dit geval staan de rode streepjes niet op de merktekens van de tandwielen (zuiger #1 staat in bdp van de uitlaatslag). Dit was de stand vóór demontage, we hebben de ketting na vervangen van de koppakking weer precies zo teruggezet zonder de krukas of nokkenassen te verdraaien. Motor liep (en loopt nog steeds) OK. :)

(Gebruik 'Plaats reactie' ipv 'Quote'... :shock: )

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 23 dec, 2020 18:36

Vandaag de ketting gecontroleerd: exact 7,5 schakels en 15 pinnen tussen de markers op de tandwielen. Dank allemaal voor de nuttige info.

Plaats reactie