Airco achteraf in 900
-
GertW
- Geregistreerd lid
Airco achteraf in 900
Al een tijdje overweeg ik om een airco in mijn 900 te laten inbouwen. Maar los van het kostenplaatje, heb ik nog wel wat twijfels. Is zo'n oud systeem met deels tweedehands onderdelen een beetje betrouwbaar? Werkt het ook bij echt warm weer goed? Kost het erg veel vermogen/ brandstof? En is het al een slim systeem, dat even uitgaat als je veel vermogen vraagt? Hoor je het systeem erg duidelijk wanneerhet aan het werk is? Ik heb bijvoorbeeld een Volvo 240 uit 1991 gehad waarbij heel goed voel- en hoorbaar was als de compressor aansloeg.
Ik hoor graag jullie ervaringen en tips. Alvast bedankt!
Ik hoor graag jullie ervaringen en tips. Alvast bedankt!
-
phanot
- Donateur (2x)

Re: Airco achteraf in 900
ik heb het ook ooit ernstig overwogen in mijn 900c met carburator en handchoke.
Het werd mij afgeraden als je niet dagelijks uren in de auto zit, de kosten en het hoger verbruik en het af en toe afslaan van de motor wegen niet op tegen het genot.
Tenzij je geld teveel hebt, kan je het beter investeren in de instandhouding van de wagen.
Raampje open en in de schaduw parkeren werkt ook goed.
ik heb nog enkele 900 airco onderdelen die ik toen gesprokkeld had, niet compleet en toestand onbekend, mag je zo ophalen.
Het werd mij afgeraden als je niet dagelijks uren in de auto zit, de kosten en het hoger verbruik en het af en toe afslaan van de motor wegen niet op tegen het genot.
Tenzij je geld teveel hebt, kan je het beter investeren in de instandhouding van de wagen.
Raampje open en in de schaduw parkeren werkt ook goed.
ik heb nog enkele 900 airco onderdelen die ik toen gesprokkeld had, niet compleet en toestand onbekend, mag je zo ophalen.
-
Gårdarket
- Donateur (5x)

In mijn 900 zit airco ,achteraf ingebouwd en niet door mij, wel met originele onderdelen voor zover ik weet. Het werkt prima, ik heb het idee dat het wel wat langer duurt voordat het koel wordt in vergelijking met een moderner systeem. Ik gebruik het niet vaak want als het kan rij ik veel liever met een open dak. Over het verbruik kan ik weinig zeggen, dat is toch al niet meer van deze tijd dus het meerverbruik door een airco maakt mij dan weinig uit. Al met al ben ik in ieder geval blij dat het erin zit. Want afgelopen zomer toen de temperaturen tegen de 30 of daarboven waren helpt een raam open ook helemaal niks.
-
Seventies
- Geregistreerd lid
-
Marius0404
- Donateur (7x)

bij de mijne (900T'90) is er eentje achteraf ingebouwd: de voorbereidingen zaten er af fabriek al in, dus dat was best te doen.
bevalt goed.
zekere in de winter prettig ('s zomers heb ik m'n schuifdak open)
bevalt goed.
zekere in de winter prettig ('s zomers heb ik m'n schuifdak open)
-
mba
- Geregistreerd lid
Ik heb nieuwe en gebruikte sets achteraf ingebouwd. Is in een classic goed te doen. Die set die op MP wordt aangeboden vraag ik me af of die compleet is, die bovendien zo te zien voor de 16V is, geen 8V. Je hebt nl veel kleine dingen nodig (zo moet je oa aan de luchtdistributie eea wijzigen, zie ik niet, de luchtrecirculatieklep ontbreekt enz) en nog eea wat ik wat ik allemaal niet zie. De stukslijst is best groot. En ik zou zeker de filter/droger vervangen, geen gebruikte.
Maar als dit wordt ingebouwd door derden maakt het eigenlijk niet uit of je wel of niet weet wat er ontbreekt. Dan moet het werkend worden afgeleverd.
Ik zou er zeker voor gaan, want de grootste fout die gemaakt wordt is dat AC het synoniem is voor koeling en dat is het niet, dat is een prettig bijverschijnsel (in de zomer), maar primair is het drogen van de lucht. En dat is wel zo prettig in voor- en naseizoen waarin de ramen snel beslaan: met airco zo droog . En bij de 900 kun je de vorstbeveiliging ook foppen door de luchtrecirculatieklep dicht te zetten en de verwarming aan. Dan kun je zelfs bij lage buitentemperaturen toch gebruik maken van de airco.
En dat kan ook op een 900C (met carburateur). Ja dat kost vermogen, maar een c-tje is toch al geen strepentrekker. En omdat dit een handmatig airco is, kun je op elk voor jou gewenst moment die ook weer uitzetten (denk aan stationair draaien, want de compressor vraagt wel wat en bij een injectiemotor wordt dit stationair toerental electronisch bijgeregeld, dat gaat niet gebeuren bij een carburateurversie. Vroeger (90-er jaren) op de sloop een aantal keer een GL en GLs met AC gezien, dus kan.
En nee, het is geen "slim"systeem en je voelt wanneer de electromagnetische koppeling aangrijpt en natuurlijk kost het meer brandstof, maar dat moet bij een classic niet uitmaken, dat waren toch al geen zuinigheidswonders. Ik neem niet aan dat je daar een 900 voor hebt.
Maar als dit wordt ingebouwd door derden maakt het eigenlijk niet uit of je wel of niet weet wat er ontbreekt. Dan moet het werkend worden afgeleverd.
Ik zou er zeker voor gaan, want de grootste fout die gemaakt wordt is dat AC het synoniem is voor koeling en dat is het niet, dat is een prettig bijverschijnsel (in de zomer), maar primair is het drogen van de lucht. En dat is wel zo prettig in voor- en naseizoen waarin de ramen snel beslaan: met airco zo droog . En bij de 900 kun je de vorstbeveiliging ook foppen door de luchtrecirculatieklep dicht te zetten en de verwarming aan. Dan kun je zelfs bij lage buitentemperaturen toch gebruik maken van de airco.
En dat kan ook op een 900C (met carburateur). Ja dat kost vermogen, maar een c-tje is toch al geen strepentrekker. En omdat dit een handmatig airco is, kun je op elk voor jou gewenst moment die ook weer uitzetten (denk aan stationair draaien, want de compressor vraagt wel wat en bij een injectiemotor wordt dit stationair toerental electronisch bijgeregeld, dat gaat niet gebeuren bij een carburateurversie. Vroeger (90-er jaren) op de sloop een aantal keer een GL en GLs met AC gezien, dus kan.
En nee, het is geen "slim"systeem en je voelt wanneer de electromagnetische koppeling aangrijpt en natuurlijk kost het meer brandstof, maar dat moet bij een classic niet uitmaken, dat waren toch al geen zuinigheidswonders. Ik neem niet aan dat je daar een 900 voor hebt.
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Systeem is inderdaad in te bouwen, en je kunt dan gelijk een upgrade doen qua ringetjes om modern koelmiddel mogelijk te maken. Maar er zijn ook een paar aircomannen die een oud systeem kunnen vullen met een ander koelmiddel waardoor je de ringen niet hoeft te vervangen. Het is te doen, maar echt wel een omvangrijke klus, je bent er echt wel wat uren mee bezig! Tegelijkertijd; als je er dagelijks mee rijdt is het wel een heerlijke upgrade.
-
GertW
- Geregistreerd lid
Deze advertentie deed de lang gekoesterde wens weer ontwaken, maar er blijkt inderdaad geen recirculatieklep bij te zitten. Dat vind ik dan weer jammer, want ik heb het graag zoals Saab het bedoeld heeft. Aan de andere kant is zo'n klep tegenwoordig minder noodzakelijk dan vroeger omdat er nog maar weinig echt stinkende diesels rondrijden.Seventies schreef: ↑zo 20 dec, 2020 20:38Ik kwam deze adv. tegen
https://www.marktplaats.nl/a/auto-onder ... =mympBuyer
MvG Bruno
-
Gårdarket
- Donateur (5x)

Het is en blijft een forse investering. Maar als het de bedoeling is om de auto jaren te blijven rijden valt het ook wel weer mee. Daarnaast is het bij een eventuele verkoop ook zeker een pré. Als mijn 900 geen airco had dan was de kans groot dat ik hem had laten staan en had ik door gezocht. Als ik jou was, gewoon doen, krijg je echt geen spijt van!
-
mba
- Geregistreerd lid
En die recirculatieklep (klep met as, vacuümpotje met meeneemstang) is altijd achteraf nog in te bouwen; staat los van de A-C-installatie. En is heus nog wel ergens te vinden.