waterlekkage Saab bestuurderskant

1978-1993
Plaats reactie
Sietses
Geregistreerd lid

waterlekkage Saab bestuurderskant

Bericht door Sietses » vr 23 dec, 2011 13:14

Ik heb last van zeiknatte matten in mijn Saab aan de bestuurderskant. Ik dacht eerst dat het door het voorruit kwam, maar die heb ik opnieuw gekit en het probleem blijft. Forummer Randolph wees mij op de filterbak. Ik heb al de zoekfunctie gebruikt op het forum, maar ik word daar niet helemaal wijzer van. Eerst even twee foto's ter illustratie van het probleem:

Afbeelding

Het water lekt als een gek uit de plek waar een rode circel omheen is. Ik heb de blaadjes eruit gehaald, maar het water gaat er niet lekker uit. Zie onderstaande foto.

Afbeelding

Wat kan ik hier aan doen? Hoe moet ik de slangetjes weer gangbaar maken, kan ik die loskrijgen? Ik hoop dat ik de waterlekkage kan oplossen, want ik leg nu iedere dag nieuwe kranten bij de passagierskant. Dat kan niet de bedoeling zijn...

Peter de Klerk
Geregistreerd lid

Re: waterlekkage Saab bestuurderskant

Bericht door Peter de Klerk » vr 23 dec, 2011 14:21

Onderin die bak zit een afvoerpunt. Daarop is een slang aangesloten en die loopt naar je wielkast.
Vaak blijft er bij de knik van die slang (die wat dikkere slang die linksonder het filter zit op de foto) allerlei prut zitten.
Filter eruit halen, dan slang losmaken en schoonmaken zou iig moeten helpen.

Peter

Randolph
Geregistreerd lid

Bericht door Randolph » vr 23 dec, 2011 20:14

Ik zat aardig in de buurt hè :wink:
Maar ik kon me vanmorgen echt niet meer herinneren wat nou daadwerkelijk verstopt kon raken.....

Succes ermee Derek!

ps; volgens mij ben je in de war met je engelse 900.......de lekkage zat toch aan de passagierskant.... :mrgreen:

Sietses
Geregistreerd lid

Bericht door Sietses » vr 23 dec, 2011 20:35

Haha dankje Randolph het moet inderdaad de passagierskant zijn!

Sietses
Geregistreerd lid

Bericht door Sietses » ma 26 dec, 2011 13:14

Opgelost :D ! Probleem zat 'm in een verstopping in die bak. De boel is nu aan het drogen.

En geen beslagen ramen meer :) !!

Afbeelding

michelvenus
Geregistreerd lid

Bericht door michelvenus » za 14 nov, 2020 14:16

Ik wou er geen extra nieuw topic voor openen,dus gebruik deze topic even.
Ik heb namelijk ook aan de bestuurderskant waterlekkage.
Afbeelding
Het water komt hier het interieur in. Waarom zit daar zo'n opening en rechts niet? Zou ik dat dicht kunnen maken? Vanmorgen na een regenbui een proefrit gemaakt. Wat ik vermoed is dat het water hier bij de linker achterwielkast via dat gaatje naar binnen komt. Rechts zit ook zo'n gaatje.
Afbeelding
Hoort daar geen stop op te zitten?
Nu zit er onder de auto aan beide kanten een afvoer.
Afbeelding
Ze zijn ook beide open, maar ik vermoed dat het water de weg van de minste weerstand zoekt en dus niet via de afvoer naar buiten gaat maar via die opening het interieur in gaat.
Weet iemand misschien hoe dit kan of misschien ook hetzelfde probleem heeft gehad?

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » ma 16 nov, 2020 20:34

Er hoort een dopje in het gaatje van je tweede foto.

michelvenus
Geregistreerd lid

Bericht door michelvenus » ma 16 nov, 2020 21:14

gertram schreef:
ma 16 nov, 2020 20:34
Er hoort een dopje in het gaatje van je tweede foto.
Dankje voor je reactie. Ik heb al een dopje geplaatst, alleen zou het wat strakker erop kunnen. Gisteren tijdens een regenbui nog een rondje gereden :O: en volgens mij zit het nu dicht. Kwam nog wel wat water naar binnen, maar ik denk dat er nog water van zaterdag in de holle ruimte heeft gezeten. Nog maar even opzoek naar een passende dopje voor beide kanten.

gunar
Geregistreerd lid

Bericht door gunar » ma 16 nov, 2020 23:44

Zelf onlangs bij automaterialen zaak (uiteindelijk !) een assortimentsdoos rubber pluggen/stops gevonden. Circa 12 euro. Inhoud 58 stuks. Merk: Weber Tools. 10x 10mm, 10x13,4mm, 10x13,5 mm, 8x19,4 mm, 10x19,5mm en 10x22,2mm. Ik ben er zelf zeer blij mee. Kon direct meenemen, geen Alibaba gedoe (bestellen, weken wachten, de verkeerde ontvangen, teleurstelling) en originelen van Saab zijn schaars te vinden en kosten per stuk soms wel 6 euro per stuk (+ minstens dat bedrag aan verzendkosten). Niet origineel. Helaas...geen wateroverlast meer🙃 en geen ongeziene roestvorming - in het originele Saab plaatstaal😫 - meer (hopelijk dan toch; het zal preventief daartegen functioneren).

Om te beginnen ? Goed opmeten, dé diameter van de af te dichten openingen.

Foto 1, wat zien we daar ? Wateroverlast op de bodemplaat, onder het tapijt en bovenop de antidreunplaat ?

michelvenus
Geregistreerd lid

Bericht door michelvenus » di 17 nov, 2020 10:49

https://www.ebay.de/itm/170x-Sortiment- ... 890.l49292
Ik zou deze kunnen bestellen,dan heb ik ze waarschijnlijk deze week nog.
Op de eerste foto is de opening te zien waar het water het interieur in komt. Deze zit aan de linkerkant, rechts van de dorpel. Deze zit niet aan de rechterkant,is ook moeilijk te zien omdat daar kabels liggen. Maar als je die kabels weg haalt dan is daar geen opening te zien.
Ik snap alleen niet waarom het daar aan de linkerkant naar binnen komt en niet via de afvoer te zien op foto drie weer naar buiten gaat. Zou er rotzooi in de dorpelbalk liggen?

g.j.bos
Geregistreerd lid

Bericht door g.j.bos » wo 18 nov, 2020 14:58

Ik kan de foto's momenteel niet openen. Maar ik vermoed dat het om de "gaten" in de wielkast gaat. Ik heb ook lekkage gehad en kwam er toen achter dat er zo'n rubber dop ontbrak en dat daardoor het water in de kokerbalk kwam en de rest van de auto.
Ik heb het toen (2 jaar geleden) opgelost door van een stuk rubber (binnenband) een rondje te knippen en met bisonkit er op te plakken. Zit nog steeds!

michelvenus
Geregistreerd lid

Bericht door michelvenus » wo 18 nov, 2020 22:06

Ja precies. In de achterste wielkasten aan de voorkant. Ik heb al een assortimentsdoos met dopjes bestelt voor een tientje. Altijd handig. Maar zoals jij het hebt gedaan had ook gekund.

Plaats reactie