Bel de brandweer

1978-1993
Gebruikersavatar
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Bel de brandweer

Bericht door gertram » zo 05 jul, 2020 17:43

COM aansluiting staat voor common, gemeenschappelijk, daar gaat altijd je zwarte meetsnoer in.
Voltage en weerstand meet je met het rode meetsnoer in de middelste aansluiting.
De bovenste aansluiting is voor de rode bij meten van hogere stromen, bij de betere multimeters is deze afgezekerd met dure 10A FF zekeringen. Ze bestaan ook met automatische zekeringen heb ik me laten vertellen.

Op beide schuifstekkers van de bobine hoort een stekker te zitten anders heb je nooit een vonk. Er is een onderbroken min en een constante plus. Ik hoop dat je niets hebt opgeblazen nu ze bij elkaar zitten. Als je geluk hebt slechts een zekering.
De constante plus heb je als je de auto op contact hebt staan. De onderbroken min ontstaat wanneer de motor ronddraait.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Bel de brandweer

Bericht door mvm9ck » zo 05 jul, 2020 17:58

Andermaal was het niet ik die die stekker teruggeplaatst heeft.... of die benzineleiding er halfbakken opgezet heeft waardoor de hele ellende ontstaan is. Twee verschillende lieden overigens.

De startmotor draait niet, wellicht omdat de zekering geknapt is agv de verkeerde aansluiting van de bobine. Welke draad hoort op de bovenste te zitten, blauw of groen? En welke zekering moet ik checken? Het wordt er al met al niet fraaier op. De lichten, benzinemeter, ABS pomp werken gewoon. Benzinepomp krijgt geen stroom. Ik heb evt electronische reservedelen van de min of meer vergelijkbare sloper om mee te testen.

Overigens toen de startmotor nog wel draaide (net na de brand toen de bobine nog zat zoals hij hoorde) had hij ook geen vonk.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Bel de brandweer

Bericht door gertram » ma 06 jul, 2020 0:49

De bobine kun je draaien in de klem, boven en onder zegt daarom niets. Even meten op welke draad 12V staat en die bij het + merkteken plaatsen. Er gaat niets fout als je ze tijdelijk omgekeerd hebt zitten.
Welke zekering het is weet ik zo niet, je kunt ze makkelijk doormeten op ohm door de openingen aan de bovenkant. Een goede geeft nabij 0 ohm.
Zijn de zekeringen heel dan zou ik de ontstekingsversterker uitwisselen.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12631
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: Bel de brandweer

Bericht door 72sonett3 » ma 06 jul, 2020 8:42

mvm9ck schreef:
zo 05 jul, 2020 11:40
... 3 aansluitingen, de rode pen zit in de bovenste, daar staat 24 DC unfused naast, de zwarte zit in die daaronder, VOhmmA 250V AC/DC 200 mA MAX fused. En dan is er nog een derde die heet Com
Je hebt de meetsnoeren niet goed aangesloten voor wat je wil meten.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Bel de brandweer

Bericht door Steve-O » ma 06 jul, 2020 9:23

Zwarte in de COM en rode in die met het Ohm-symbool.

Die verzendkosten zijn idioot. Ik heb een reflectorplaat voor een 9000 bekist en toen binnen Noorwegen verzonden voor een euro of 16 -17. Ze zullen het wel in verweggistan bestellen en jou hun winst op het product+winst op de verzendkosten laten betalen.

Ik weet niet zeker of die van BIltema kwalitatief heel veel beter is, dan die je hebt. Ze hebben een hoop goed spul, maar ook mindere kwaliteit af en toe.

Mocht je toch gaan voor een andere; Op prisjakt.no vond ik een van Velleman. Velleman is een firma uit Limburg die zelf schakelingbouwpakketten maakt en levert kwaliteit. Ik mag aannemen dat dit meetapparaat met hun naam erop aan hun eigen eisen voldoet:
https://www.kjell.com/no/produkter/elek ... ter-p48797
Lagerstatus is wel nul en Butik moet qua afstand matchen en ik zou eeerst bellen of ze hem hebben.

Anders deze, die is wel online te leveren:
https://www.kjell.com/no/produkter/elek ... ter-p48928

"Fri frakt for mer enn NOK 499,- "

Anders is er nog deze bij Jula: https://www.jula.no/catalog/el-artikler ... er-006281/
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Bel de brandweer

Bericht door mvm9ck » ma 06 jul, 2020 17:56

Nou dit weet ik niet hoor. Twee dingen.

Ten eerste wat ik aanzag voor 2 draden op de bobine zijn er 3. Op de + pool zitten er 2. De minkant heeft er 1. Wat is die tweede op de +kant dan? Loopt een hoes in richting motor, de andere 2 verdwijnen achter de radiator in een andere kabelhoes.

Stroom meten kan ik met de pennen aangesloten zoals jullie aangegeven hebben nog steeds niet. De MM staat op -1 te knipperen, en floept langs allerlei rare waarden, heb 1 keertje -12 voorbij zien komen maar verder is het van alles er tussen in maar meestal -1. Steady 12 volt komt er niet uit iig. Dat is op stand gelijkstroom/20 V. De zekering nr 3 / 15A "Ignition system" is overigens heel.

Ik meet door de rode pen op de stekker van de bobinedraad te zetten en met de zwarte een massapunt aan te raken, ook op andere kale en schone plekken op het blok geprobeerd. Er zou dan toch een stroompje moeten gaan lopen tussen de stekker en het blok, wat de MM vervolgens meet. Nou niks dus, het resultaat is ongeveer hetzelfde als wanneer de hele accu afgekoppeld is. Ook andersom geprobeerd, zwart op de stekker en rood op het blok - zelfde onzinresultaten.

Ik zou een tweede MM ter controle moeten hebben. Zal de buurman meteen bellen.
Laatst gewijzigd door mvm9ck op ma 06 jul, 2020 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Bel de brandweer

Bericht door gertram » ma 06 jul, 2020 18:36

Er wordt wel eens 12V afgetakt van de plus kant van de bobine maar standaard zit er volgens mij nooit een tweede stekker op de plus. Misschien heeft iemand er ooit iets bijgeklust.

Je haalt de verschillende begrippen in meten door elkaar.

Stroom is in ampere. Meter staat in serie binnen 1 van de 2 aansluitingen van accu naar verbruiker en de verbruiker is in werking. Als beginner zou ik hier niets mee doen, zeker niet met de multimeter die je hebt. Je gebruikt hiervoor als enige de bovenste aansluiting op je multimeter en de common.

Pennen op de middelste en onderste aansluiting op je multimeter:
- Spanning is in volt. In een auto altijd in DC. Je meet het spanningsverschil oftewel potentiaalverschil. Als je je zwarte pen op de minpool van de accu zet en de rode op de pluspool heb je 12 a 14 volt.
- Weerstand is in ohm. Het is de mate van geleiding van een component of draad. Een goede doorverbinding geeft tussen de 0 en 1 ohm. Een niet doorverbonden component (oneindige weerstand) geeft een code op je multimeter, mijn Fluke geeft 0L, mijn Dynatek geeft 0.L. Ik kan me zo voorstellen dat dit bij jou -1 is. Als je je multimeter op ohm hebt staan en je houdt de pennen niet tegen elkaar moet je deze code hebben. Pennen tegen elkaar moet een constante waarde 0 a 1 ohm geven.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Bel de brandweer

Bericht door mvm9ck » ma 06 jul, 2020 18:54

Dat zou goed kunnen dat er wat aan bijgeklust is, er heeft enige jaren een startonderbreker op gemonteerd gezeten. Door de toenmalige Saabdealer er afgehaald omdat de accu leeggetrokken werd bij stilstand van meer dan een week. Dat leegtrekken deed hij na het verwijderen trouwens nog steeds. Maar dat zou dan best die tweede draad op de plus kunnen zijn. Ik heb die auto al 17 of 18 jaar en kan me niet herinneren dat er meer mee gebeurd is in dat stuk van het motorcompartiment.

Verder begrijp ik best dat je mogelijk een beetje moe word van zo'n beginner maar ik zal het toch echt moeten leren want anders gaat niemand het doen en blijft de auto een stuk schroot dat vooral in de weg staat. Ik zal me dus moeten scholen in de fijnste kneepjes, hopelijk met hulp van forummers die al wel vaker met dit bijltje gehakt hebben. Ik zie dat je practische handvaten geeft en de uitleg die erbij hoort. Dat wordt zeer gewaardeerd.

Ik ga nog een meetpoging doen, heb overigens op DC/gelijkstroom in het 20-bereik gemeten tussen de 2 accupolen. Geen 12-14V, maar random fluctuerende waarden. Wou dat de buurman eens antwoordt dan weten we gelijk of deze multimeter deugt of niet.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Bel de brandweer

Bericht door mvm9ck » ma 06 jul, 2020 19:10

Nou ik denk dat deze meter bij het electronisch afval kan. Bij ohm geen 0 of 1 bij de pennen tegen elkaar maar fluctuerend en het maakt niet uit of de pennen nou wel of niet tegen elkaar aan zitten, zelfde waarden - lees chaos.

Bij spanning idem dito, ook zonder contact van de pennen fluctuerende waarden die alle kanten op knallen. Dit gereedschap is verder ongeschikt voor het beoogde doel geloof ik. De batterij is net vervangen, heb zo gauw geen vervangend 9V blokje liggen.

Nou nog even de lakmoesproef met de meter van de buurman en dan is het bewijs definitief geleverd.

Heb nog even naar die derde draad gekeken en die lijkt naar de verdamper te lopen. Die zou dus best een LPG functie kunnen hebben.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Bel de brandweer

Bericht door 9000-95 » ma 06 jul, 2020 19:16

Bij die goedkope dingen helpt het wel eens om de bereik schakelaar een paar keer flink heen en weer te draaien, schuurt de contacten schoon. Is meer een noodoplossing natuurlijk
9000 Anniversary 2.3T

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Bel de brandweer

Bericht door mvm9ck » ma 06 jul, 2020 21:06

Noodoplossing idd maar geen goed uitgangspunt voor metingen die moeten kloppen omdat er wat van af hangt - gooi ik een onderdeel wel of niet terecht op de schroothoop? Het is niet zo dat ik dan maar even een ander uit het rek kan trekken, de hoeveelheid onderdelen is beperkt. De reden om iets wel of niet af te keuren moet betrouwbaar zijn - andere multimeter dus.

Die kjell.com, fri frakt over 499 kr. Er is er eentje die 499.90 kost maar dan lijkt deze die 699 kost me fijner (70 euro maar zonder verzendkosten) - USB uitgang bv, iets luxer misscien dan de goedkopere modellen. Is dit wat?

https://www.kjell.com/no/produkter/elek ... ter-p48929

Wat betekent True RMS? Zal best stoer zijn want de Fluke heeft dat ook. Er staat behalve een Zweedse ook een Engelse handleiding. Of gewoon de website van de fabrikant, Engels:

http://www.mastech-group.com/products.p ... &PNo=142#_

Er zit iig een continuity buzzer/massapieper op voor minder dan 50 ohm.
Laatst gewijzigd door mvm9ck op di 07 jul, 2020 1:19, 1 keer totaal gewijzigd.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12631
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: Bel de brandweer

Bericht door 72sonett3 » ma 06 jul, 2020 21:09

RMS is een statistische methode om wisselspanning te meten. Is voor jouw doel niet van belang, massapieper wel.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Bel de brandweer

Bericht door mvm9ck » wo 08 jul, 2020 19:49

Heb inmiddels een andere multimeter geleend. Basic meettestje: zwarte pen op de minpool van de accu, rode op de plus. Bereik ingesteld op 20 V gelijkstroom: niks, 0.00. Volgens de acculader zit er wel stroom op al is ie niet helemaal vol.

Ter controle ook op een 9000 gedaan, zelfde manier: ook niks, 0.00 V en met die auto vandaag nog naar m'n werk geweest. Dit is gewoon te zot om waar te zijn, wat doe ik fout. Moeten de kabels van de accu af zijn wellicht, lijkt me niet, de kring is nog steeds gesloten met de kabels er op en de multimeter is dan de verbruiker. Net als met de kabels er af. Maar dus nul uitslag op de plus van de bobine.

Edit: slecht contact op de rode pen op de multimeter..... pffffff. Maar hij meet wat iig.

Massapiepen doet hij wel, maar hoge waarden op de meest verroeste massaschroef op het blok - 0.35. De voorste gaf 0.15 dus dat is netjes.
Laatst gewijzigd door mvm9ck op vr 10 jul, 2020 0:23, 1 keer totaal gewijzigd.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Bel de brandweer

Bericht door Steve-O » do 09 jul, 2020 8:29

Beide massacontacten even losmaken, opschuren tot je voldoende blank metaal ziet terugmonteren. Dan moet je onder de 0,1 kunnen komen, tenzij de massakabel zelf gecorrodeerd is. Dan beter vervangen.

Heb je nu inmiddels wel >=12V op een van de accu's gemeten?
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Bel de brandweer

Bericht door RoccoH » do 09 jul, 2020 8:55

Wellicht even goed krassen met de pinnen op de accupolen. Vaak zit daar een corrosielaagje op waardoor je dus geen Voltage meet, dus daar even doorheen krassen zodat je op het blanke metaal meet

Plaats reactie