Remmen gangbaar maken, tips gevraagd

1978-1993
Gebruikersavatar
RedArrow90
Geregistreerd lid
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 05 jan, 2007 12:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Remmen gangbaar maken, tips gevraagd

Bericht door RedArrow90 » di 08 okt, 2019 12:40

Volgens de APK keurmeester moeten de remmen van mijn Saab 900 uit 1983 'gangbaar' gemaakt worden. Kan iemand mij in enkele stappen uitleggen hoe ik dat het beste kan doen? Bij de achterremmen kwam nog de opmerking 'ze blijven hangen' en aan de voorzijde heb ik de remklauw eraf gehaald (om de fusee los te maken om het wiellager te vervangen), maar de krijg ik er nu niet meer op (de opening tussen de blokken is niet meer groot genoeg). Wie wil zijn gestructureerde aanpak met mij delen?
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero Estate Anniversary uit 2007 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 'under construction'.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13973
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Remmen gangbaar maken, tips gevraagd

Bericht door ReinO » di 08 okt, 2019 13:17

het reservoir boven ff wat vloeistof uithalen
- met een stevige lijmklem kun je nu de zuiger terugduwen
- weer op de rem trappen en dit een paar keer herhalen
- de remblokken nu terugplaatsen
en hopelijk is je rem gangbaarder. Een aantal keren een flinke noodstop maken -voor het stilstaan de voet van het pedaal :) -

Als het dan nog niet goed is: dan zitten er teveel corrosierandjes in je zuigers en ben je toe aan revisie of nieuwe klauwen -die
geen klauwen met geld kosten.

Achterrem: 2 wielbouten er uit en ff de compressor in de gaten steken: niet in de stofwolk gaan staan!
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13413
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Remmen gangbaar maken, tips gevraagd

Bericht door turbopilot » di 08 okt, 2019 13:51

Voor oude steek ben je een sleutel nodig, die zuiger druk je niet terug
Voorin zitten er 2 tegenover
elkaar die moeten heen en weer kunnen bewegen

Verbaas mij dat er ongeveer om de 4 dagen een vraag komt over oude steek
Of er wordt niet meer gegoogeld, of men heeft geen zin om te zoeken

Ik heb nu nog 5 tips

1 Oude steek moet je minimaal 200 km voor de apk in orde maken

2 trek alles eronder uit en reviseer de gehele klauw ( als de zuigers goed zijn is dat schoonmaken en nieuwe rubbers) , ook het binnenwerk van het handremgedeelte in de achterste zuiger.

3 nieuwe remslangen erop

4 trap je HRC niet lek tijdens het ontluchten

5 als je er geen verstand van hebt, besteed het dan uit
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13973
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Remmen gangbaar maken, tips gevraagd

Bericht door ReinO » di 08 okt, 2019 16:14

dat zijn betere tips! ik trek mijn bijdrage vrijwillig terug :)
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13413
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Remmen gangbaar maken, tips gevraagd

Bericht door turbopilot » di 08 okt, 2019 18:58

Remmen is altijd het eerste wat ik doe bij aankoop van een andere 900 / 99
Over het algemeen hebben deze altijd achterstallig onderhoud.

Als je het direct goed doet heb je 2 voordelen;

1 Je bent de eerste 100.000 of een jaar of 6 van het gezeik af
2 omdat alles mooi gangbaar is rijdt het ook nog eens zuiniger.

Oude steek vooraan stelt geen ruk voor, je moet alleen even weten hoe het werkt :D

Daar hoort oplassen en persen van de remtang ook bij , niet meer te betalen want het kost je zo een hele dag :D
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
RedArrow90
Geregistreerd lid
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 05 jan, 2007 12:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Remmen gangbaar maken, tips gevraagd

Bericht door RedArrow90 » di 08 okt, 2019 23:13

Dank zo ver! Om er verstand van te krijgen moet je wel zelf (zorgvuldig en met verstand) aan de slag, dus dat doe ik dan maar. En daarna even langs de bevriende dorpsgarage om te laten checken of ik het goed gedaan heb. En de zoekfunctie heb ik wel gebruikt :), maar lees dan vooral verhalen over mensen die hetzelfde hebben en de antwoorden die dan spreken over 'dan moet je ze even gangbaar maken'. Maar ik vond daar geen handig stappenplan (en Bentley en Haynes spreken elkaar tegen op remmengebied, dat helpt ook niet).

De uitgebreide check doe ik later, het gaat me er nu om dat ik de auto RDW kan aanmelden en dat de cabrio voordat het echt slecht weer wordt (nog slechter dan vanavond?) op stal kan. Daarna heb ik dan van die mooie winteravonden om het grootser aan te pakken. Overigens staat de auto al met de wielen eraf op de poetsbrug (om het stuurhuis te vervangen door een gereviseerd exemplaar, dat is gelukt) dus dat 'losremmen' kost wat meer werk. Nog andere adviezen?
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero Estate Anniversary uit 2007 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 'under construction'.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13413
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Remmen gangbaar maken, tips gevraagd

Bericht door turbopilot » wo 09 okt, 2019 8:51

Als vooraan gangbaar wilt maken

Remblokjes eruit
Dan met 2 bandenlichters / grote schroevendraaiers het zuigerhuis heen en weer bewegen in het remzadel
Lastig uitleggen

Het gedeelte waar de zuigers inzitten kan heen en weer
Er zitten nl 2 zuigers tegenover elkaar
Die aan de kant van het remblokje en aan de kant van het handrem gedeelte
Dat moet heen en weer kunnen

De achterste zuiger aan de kant van de handremhevel wil nog wel eens vast zitten

Maar bij herplaatsen van de remblokjes moet je de zuiger aan de kant van het blokje zover in of uit draaien dat deze net ertussen past

Zit alles weer in elkaar, dan moet de remschijf vrij kunnen draaien
Dan voorzichtig remmen met je rempedaal, liefst hele kleine slagen achter elkaar, anders trap je de hrc lek

Daarna moet de remschijf vrij kunnen draaien
Dan druk je de handrem hevel in, (met je hand) als je dan goed kijkt moet de zuiger iets naar buiten komen en de schijf blokkeren
En als je loslaat moet de zuiger weer iets terug (in) gaan.

Probleem wat je kunt krijgen, als alles gangbaar is Kun je klapperende klauwen krijgen als je remt bij achteruit remmen.
(Vandaar oplassen en persen)
Nieuwe blokken erin wil nog wel eens helpen, maar die zijn niet ingesleten op de oude schijven
En de handrem is normaal gesproken zelfstellend , hoef je bijna nooit wat aan te doen.

Vandaar minimaal 200 km voor de apk beurt


Achter is heel gemakkelijk gangbaar maken.
Wiel eraf
Dikke waterpomp tang
Via remblokje zuiger inknijpen , of alle 2
In de auto voorzichtig remmen, bedoel eigenlijk niet te ver intrappen dus beter 1 zuiger per klauw tegelijk
En dat een aantal malen
Mooiste is met 2 man, 1 in de auto, de ander met de tang

Doorgaan totdat het vrij loopt

Als er randen aan de schijf zitten is het lastig, dan zeker geen nieuwe blokken plaatsen, hooguit de rand van blokje schuren
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13413
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Remmen gangbaar maken, tips gevraagd

Bericht door turbopilot » wo 09 okt, 2019 8:55

99 > mj ‘75 en 90 en 900 oude steek is hetzelfde

viewtopic.php?f=3&t=166962
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
RedArrow90
Geregistreerd lid
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 05 jan, 2007 12:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Remmen gangbaar maken, tips gevraagd

Bericht door RedArrow90 » wo 09 okt, 2019 12:57

dank turbopilot, hier kan ik mee aan de slag! En als ik de boel dan weer heen en weer beweegt, moet ik er dan nog iets tussen spuiten om het gangbaar te houden (uiteraard oplettend dat het niet op de schijven/blokken komt)?
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero Estate Anniversary uit 2007 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 'under construction'.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13413
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Remmen gangbaar maken, tips gevraagd

Bericht door turbopilot » wo 09 okt, 2019 14:07

Beetje kopervet op de zuigerhouder waar deze heen en weer kan in de remtang (bij de voorrem)

Maar ik blijf erbij, een keer een gehele revicie is een must om echt van gezeur af te zijn. :wink:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
RedArrow90
Geregistreerd lid
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 05 jan, 2007 12:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Remmen gangbaar maken, tips gevraagd

Bericht door RedArrow90 » vr 11 okt, 2019 10:45

nog even om het 100% scherp t ekrijgen: bij een '83 er dus oude steek zijn de cilinders terug te duwen met een (lijm)tang of grnadat je wat olie uit het reservoir hebt gehaald. Er hoeft dus niet met een speciale tool gewerkt te worden? In Haynes lees ik namelijk ook niets over een tool (behalve dan voor het resetten van de zelfstellende handrem).

Uit interesse: wanneer gebruik je die 'remmentool voor de 900' dan wel? En is dat er eentje met een vierkant gat erin (want die heb ik liggen) of is die voor de Saab 96?
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero Estate Anniversary uit 2007 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 'under construction'.

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6122
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Outside Europe

Re: Remmen gangbaar maken, tips gevraagd

Bericht door Funky Dude » vr 11 okt, 2019 11:11

Voor de V4:

Afbeelding

Voor de handrem van de 900:

Afbeelding

Gebruikersavatar
RedArrow90
Geregistreerd lid
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 05 jan, 2007 12:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Remmen gangbaar maken, tips gevraagd

Bericht door RedArrow90 » vr 11 okt, 2019 13:21

Aha, zo dus. Die bovenste heb ik inderdaad. En die voor de 900 daar kan je ook een verentang voor gebruiken volgens Haynes. Ook weer opgehelderd, fijn!
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero Estate Anniversary uit 2007 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 'under construction'.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13413
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Remmen gangbaar maken, tips gevraagd

Bericht door turbopilot » vr 11 okt, 2019 15:45

Neeeeee, pleur dat boek maar weg, heb ik nog nooit gebruikt in die 40 jaar
Tang werkt niet, je hebt oude steek

En begin eens weer bij het begin te lezen

En klik eens op het linkje

Ik wordt hier zo ongelofelijk moedeloos van ;-(+


bij oude steek moet je de zuiger aan de kant van het blokje indraaien of uitdraaien afhankelijk van de dikte van je blokjes die je monteerd

Bij terugplaatsen van de blokjes
Doe je eerst het blokje aan de buitenkant erin
Dan zet je een grote platte schroendraaier tussen je remschijf en de zuiger (met die 4 gaatjes) en druk je de zuiger zo ver mogelijk in
Dan pas je het andere blokje ertussen.
Past het niet dan draai je de zuiger iets verder in
Zit het te ruim, dan draai je de zuiger uit

Zo min mogelijk speling, dan doet nl je handrem het direct goed

Let op bij terug plaatsen oude blokjes dat je het juiste blokje aan de juiste kant monteerd ( herkenbaar aan de achterkant)
Ronde afdruk, kant van de zuiger

En als je ergens wilt kijken, kijk dan op de site van de 90 jongens
http://saab-90.nl/documentatie/werkplaa ... Brakes.pdf

500-4 en 500-5

kijk op 500-5

in 5 zitten 2 zuigers nummer 3 en nummer 6
zuiger 3 en 6 zitten aan elkaar vast en kunnen heen en weer in huis nummer 5 (dat moet gangbaar zijn) is het niet gangbaar dan komt dat door veroeste zuigers of aanslag op de zuigers)
in nummer 3 zit handremgedeelte (conisch plaatje met 3 kogeltjes)
als je de handrem bediends gaat 11 uit (daar zit schroefdraad op)
zuiger 6 gaat zich zelf stellen door nummer 10

daarom trek die hele bende uit elkaar, maak het schoon, doe er nieuwe rubbers in en hoesjes op
nummer 3 kan ook uit elkaar en kun je het gedeelte met de kogeltjes ook schoon maken en invetten
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
RedArrow90
Geregistreerd lid
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 05 jan, 2007 12:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Remmen gangbaar maken, tips gevraagd

Bericht door RedArrow90 » zo 13 okt, 2019 18:24

En nu ben ik een beetje moedeloos, want er loopt remvloeistof uit de cilinder, aan de binnenzijde waar ook de handrem zit. Bij het terugduwen spoot het er daar opeens uit. En daarna met druk op het rempedaal komt het er daar weer uit. Volgens mij ben ik nu dus nog verder van huis 😔
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero Estate Anniversary uit 2007 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 'under construction'.

Plaats reactie