Al kort na aanschaf van mijn vorige 900i Classic (waarvan ik hier op het forum al een post had lopen in de voorstelrubriek) begon het toch te kriebelen: het was een auto die weliswaar bloedmooi was, maar ook briefjes van 50 zou gaan eten voor ontbijt als ik haar weer netjes wilde maken. Vandaar de zoektocht naar een vervanger! In eerste instantie had ik mijn zinnen gezet op het vinden van een goede 900S, maar met een beperkt budget is het een sinecure om een goede te vinden. Al vrij vroeg in het proces kwam ik mijn huidige auto tegen en via een mede-forummer kwamen we op bezoek om een rondje te rijden. Mooie auto, LPG-G3, ziet er goed uit en geeft technisch veel vertrouwen. Maar ja, geen turbo... Overigens had de auto lange tijd op het forum te koop gestaan, dus het merendeel zal haar gelijk herkennen.
Na het bezichtigen van een tweetal 900S'jes die voor redelijk geld werden aangeboden maar duidelijk werk nodig hadden heb ik eieren voor mijn geld gekozen: ik ga op gas rijden! Voor een (weliswaar bijna afgestudeerd) student is het vooralsnog verstandiger om vooral wat betaalbaarder te rijden, zeker met mijn 25.000 km per jaar. Inmiddels zijn we al meer dan een volle maand verder en heb ik al vele kilometers gemaakt (is op gas rijden nu zo goedkoop, of ga je meer rijden omdat het zo goedkoop is?).
Waar hebben we nu mee te maken? Het gaat om een 1991 Saab 900 2.0i, welke tot 2015 heeft rondgereden in Zweden. Na invoer is een Vogels LPG installatie ingebouwd met een 100L tank in de kofferbak. De auto heeft op moment van schrijven net geen 185.000 km gelopen.
Enfin, afgelopen weekend is de auto voor wat onderhoud bij Heijnes langsgeweest en heeft ze wat broodnodige liefde gekregen. Zo zijn de riemen vervangen, de bussen op de dynamo vervangen, de asklossen omgedraaid inclusief nieuwe o-ringen en keerringen (auto trilde bij optrekken), is olie en filter vervangen en is de handrem afgesteld. Daarna gelijk even langs een LPG-boer in Helvoirt gereden en de installatie laten kalibreren. Voorheen hield de auto bovenin redelijk in en ik had zelf bij het eerder vervangen van de bougies al vastgesteld dat de auto redelijk arm liep.
Voorlopig wil ik met de auto vooral kilometers blijven maken en haar netjes houden. Dat betekent o.a. dat ik de her en der aanwezige vliegroest ga behandelen voordat er problemen kunnen ontstaan, dat er binnenkort de winterbanden ondergaan en dat er met liefde voor de auto gezorgd blijft worden. Ook loop ik rond met het idee om op een gegeven moment gewoon het spruitstuk, turbo en uitlaat tegen het blok te plakken en de LPG daarop te laten afstellen, zodat de droom van een 900 turbo toch werkelijkheid wordt.
Tevens heb ik afgelopen week een actieve sub en nieuwe front speakers gekocht, de reeds aanwezige Rockford Fosgate 10 cm's gaan in de kofferruimte op de originele plek. Aan de voorzijde zijn 10 cm coaxiale speakers van Morel gekomen. Van de sub ben ik even de merknaam kwijt, maar daar kom ik later nog wel op.
Dan nog even een tweetal fotootjes