Vraagprijzen van de classic 900..
-
joachiem
- Geregistreerd lid
Re: Vraagprijzen van de classic 900..
Ik denk als je maar goed zoekt wel een aardige wagen voor een leuke prijs kunt vinden in nederland,ik heb eerder ook wel veel in duitsland gezocht maar als je alles goed uitrekend dan ben je nog nie veel voordeliger uit.ik heb nu mijn t16s uit 90 3weken weken heb de airco laten veranderen en fullen een nieuwe accu nieuwe bougies en kabbels ff nieuwe olie en filter er op en hij rijd perfect,turbo werkt goed croos control werkt goed,lekt geen olie en er zat een nieuwe hemel in en de rest van het interieur is in topstaat,ik heb er zelfs een mooi houten saab stuur inzitten en half suede half leren bekleding inzitten ook wel appart,verder zitten er verwarmde stoelen in,en de aero kit is ook nog in top staat zo heb ik ze zelden gezien,heb alleen een paar deukjes weg gedokterd is nu helemaal deuk vrij haha echt super,en de auto roest nergens want het is een italiaantje en hij heeft nu 145.000km op de teller en die klopen zekers deze wagen stuurd als nieuw echt strak,er zaten al nieuwe remmen onder,en dan nu de prijs?3800euries is toch nie gek je moet gewoon niet tesnel iets willen kopen en gewoon door zoeken dan vind je genoeg wagens voor goeie prijsen.en je moet wel een beetje kunnen handelen snapy 
-
mba
- Geregistreerd lid
Ach, hoe lyrisch we er ook over blijven doen, het blijft toch een oude(re) auto en als gebruiksgoed wordt er afgeschreven. En laten we eerlijk zijn; hoewel de 900 classic een schijnbaar onverwoestbare reputatie heeft (net zoals bv de volvo amazon, ook al schijnbaar onverwoestbaar) is het gewoon een roestbak met slechte roestpreventie (vooral de exemplaren uit Finland, de Zweedse zijn iets beter). In zijn thuisland zie je ook veel zeer roestige exemplaren. Overigens zijn pas de laatste 2 bouwjaren (M92 en M93) pas voorzien van "leuke" opties als standaard ABS ed. (voor eerdere jaren was dit nog extra).
En inderdaad, geen haast hebben, goed kijken en orienteren (er zijn er genoeg). Het is wat de gek er voor geeft.
Overigens, een italiaantje staat niet garant voor roestvrij... Ook daar is het regelmatig "slecht weer" en aan de kust gewoon een zout klimaat. Ik heb genoeg voorbeelden van roestbakken uit Italie gezien. En dan die brandende zon (zeker de metalliclak exemplaren hebben er last van): de blanke lak brandt er gewoon af) Het onderhoud, al is het de off Saab dealer, laat ook nog al eens te wensen over; modificaties zijn bv vaak niet doorgevoerd enz.). Het meest "verbaasd" ben ik altijd over de extreem lage kilometerstanden van de SAAB's uit Italie; allemaal zo rond de 100K. En dat voor zo'n groot land.........................
En inderdaad, geen haast hebben, goed kijken en orienteren (er zijn er genoeg). Het is wat de gek er voor geeft.
Overigens, een italiaantje staat niet garant voor roestvrij... Ook daar is het regelmatig "slecht weer" en aan de kust gewoon een zout klimaat. Ik heb genoeg voorbeelden van roestbakken uit Italie gezien. En dan die brandende zon (zeker de metalliclak exemplaren hebben er last van): de blanke lak brandt er gewoon af) Het onderhoud, al is het de off Saab dealer, laat ook nog al eens te wensen over; modificaties zijn bv vaak niet doorgevoerd enz.). Het meest "verbaasd" ben ik altijd over de extreem lage kilometerstanden van de SAAB's uit Italie; allemaal zo rond de 100K. En dat voor zo'n groot land.........................
-
joachiem
- Geregistreerd lid
tja roestbakken zijn het wel maar een nieuw plaatje ergens in lassen zo nu en dan is ook wel leuk.bij een 900classic moet je gewoon nu en dan wat prutsen het is ook maar een auto dus wel verwoestbaar,maar ben nog dik tevreden met de mijne.en tja een bandtje of uitlaatje rubbertje etc dat onderhoud heb je ook met een nieuwe wagen het knutselen maakt het leuk en dat kan heel mooi aan een 900 
-
erwin mertens
- Geregistreerd lid
Joachiem zei:"wel maar een nieuw plaatje ergens in lassen zo nu en dan is ook wel leuk"
Inderdaad er is niets leuker dan dat,ik kan mij daar uren mee bezig houden,soms ben ik echt aan 't wachten op een gaatje
Inderdaad er is niets leuker dan dat,ik kan mij daar uren mee bezig houden,soms ben ik echt aan 't wachten op een gaatje
-
verde900
- Donateur

bij een klassieker hoef je gelukkig nooit erg lang te wachtenerwin mertens schreef:Joachiem zei:"wel maar een nieuw plaatje ergens in lassen zo nu en dan is ook wel leuk"
-
joachiem
- Geregistreerd lid
-
Moppersmurf
- Geregistreerd lid
De kwalificatie 'roestbak' van mba gaat mij te ver. Het hangt af van o.a.: bouwjaar, lakkleur, stalling, onderhoud en een dosis geluk. Mijn exemplaar uit 1984 is nog steeds roestvrij. Er is nog nooit aan gelast. De 900 classic was en is een rijdersauto. Ze worden vaak intensief gebruikt, en hoge km.standen zijn eerder regel dan uitzondering. Dat in aanmerking genomen vind ik ze in 't algemeen redelijk solide. Ik stoor me meer aan de typische zwakheden die Saab in 15 productiejaren nooit heeft opgelost: hemeltje, stuurhuis, versn.bak etc.
Bij Saab hangt de roestpreventie sterk af van de bouwjaren: 1976-1980 zijn beruchte jaren, ook voor de 96 en de 99cc. 1987 (1e generatie zalmneus) deugt ook niet. Maar ook op deze regels bestaan uitzonderingen. Ben overigens benieuwd hoe de laatste bouwjaren zich gaan houden.
Moppersmurf
Bij Saab hangt de roestpreventie sterk af van de bouwjaren: 1976-1980 zijn beruchte jaren, ook voor de 96 en de 99cc. 1987 (1e generatie zalmneus) deugt ook niet. Maar ook op deze regels bestaan uitzonderingen. Ben overigens benieuwd hoe de laatste bouwjaren zich gaan houden.
Moppersmurf
-
jelger
- Geregistreerd lid
Amazon : voor een auto van *minimaal* meer dan 30 jaar zie je ze toch opvallend veel. Zoveel Golf I kom je bv niet meer tegen.. er rijden in andere woorden aardig wat rond die nog op origineel NL kenteken staan.(net zoals bv de V*lv* amazon, ook al schijnbaar onverwoestbaar) is het gewoon een roestbak met slechte roestpreventie (vooral de exemplaren uit Finland, de Zweedse zijn iets beter)
De zwakte van de -vroege- Finse exemplaren zit em in het feit dat de karkassen zonder afdoende besherming de zee naar Zweden zijn overgestoken om daar afgebouwd te worden. Ook al is de Bonische Golf behoorlijk vrij van zout, het vocht heeft al toegeslagen.
IMO -afgezet tegen de concurentie- valt het met de kwalificatie roestbakken wel mee. Wat is een , om maar wat te noemen, Alfa van mid70-mid80 dan?
Zoals moppersmurf zegt, je hebt mindere en betere jaren, en het lijkt erop dat verf(kleur) ook een rol speelt.
-
mba
- Geregistreerd lid
ok ok moppersmurf heeft wel een beetje gelijk
Het hangt af van berijden, bouwjaar, onderhoud, lakkleur, stalling, geluk enz enz.
Maar toch .
Ik kan voor mezelf maar 4 bouwjaren beschrijven (M84, M88, M90, M91).
Die M84 was een zweed en werkelijk absoluut onverwoestbaar; geen roest! Nergens. En wel een zwaar leven, met veel kilometers weggedaan (meer dan 300K) kleur donkerblauw en zo te zien was de vorige eigenaar er niet zuinig op geweest. Top. (Daar heeft moppersmurf een goed bouwjaar uitegzocht).
Toen M88. help! De deuren na 5 jaar compleet doorgerot; onder garantie hersteld, dat wel ja... Maar overal ellende.Was een fin en de kleur wit.
(en de "fijne"KE-jetronic)
Dan M90. (laatste KE-jetronic, weer zo'n "fijn" systeem (K-jetronic ok, maar dan zonder kathalysator en een brandstofverbruik...). Een finse odoardo 900i. Wat betreft de roest: zelfde ellende, motorkap, deuren... Gauw weg dus.
Toen de laatste (en die is er nog steeds) M91, ook een fin, wit en een 2.1 16V. Fijne motor. Kan hiervan de carrosseriekwaliteit niet beoordelen, want deze saab heel jong gekocht (in de leeftijd van saabselect)en altijd bijgehouden (elk jaar maar weer even dinitrol op de kwetsbare punten, hij rijdt nog maar erg weinig (heeft dus een lage km stand) en deze is nog steeds heel goed.
En het is een rijdersauto en gebruiksartikel dus ja, er gaat wel eens wat mis.
En inderdaad, slecht dat de typische zwakheden nooit zijn aangepakt.
vwb die amazones: hoeveel zijn er na meer dan 30 jaar nog in originele ongerestaureerde staat? Dat speelt ook mee.
Het hangt af van berijden, bouwjaar, onderhoud, lakkleur, stalling, geluk enz enz.
Maar toch .
Ik kan voor mezelf maar 4 bouwjaren beschrijven (M84, M88, M90, M91).
Die M84 was een zweed en werkelijk absoluut onverwoestbaar; geen roest! Nergens. En wel een zwaar leven, met veel kilometers weggedaan (meer dan 300K) kleur donkerblauw en zo te zien was de vorige eigenaar er niet zuinig op geweest. Top. (Daar heeft moppersmurf een goed bouwjaar uitegzocht).
Toen M88. help! De deuren na 5 jaar compleet doorgerot; onder garantie hersteld, dat wel ja... Maar overal ellende.Was een fin en de kleur wit.
(en de "fijne"KE-jetronic)
Dan M90. (laatste KE-jetronic, weer zo'n "fijn" systeem (K-jetronic ok, maar dan zonder kathalysator en een brandstofverbruik...). Een finse odoardo 900i. Wat betreft de roest: zelfde ellende, motorkap, deuren... Gauw weg dus.
Toen de laatste (en die is er nog steeds) M91, ook een fin, wit en een 2.1 16V. Fijne motor. Kan hiervan de carrosseriekwaliteit niet beoordelen, want deze saab heel jong gekocht (in de leeftijd van saabselect)en altijd bijgehouden (elk jaar maar weer even dinitrol op de kwetsbare punten, hij rijdt nog maar erg weinig (heeft dus een lage km stand) en deze is nog steeds heel goed.
En het is een rijdersauto en gebruiksartikel dus ja, er gaat wel eens wat mis.
En inderdaad, slecht dat de typische zwakheden nooit zijn aangepakt.
vwb die amazones: hoeveel zijn er na meer dan 30 jaar nog in originele ongerestaureerde staat? Dat speelt ook mee.
-
Jimm
- Geregistreerd lid