Verbruik: Ewout ziet het licht!

1978-1993
Manic
Lid van verdienste

Re: Verbruik: Ewout ziet het licht!

Bericht door Manic » vr 11 jun, 2004 21:37

Volgens mijn instructieboekje heeft de brandstoftank een inhoud van 68 liter en gaat het verklikkerlampje van een laag brandstofpeil branden wanneer de brandstofhoeveelheid minder dan ca. 7 liter bedraagt.

Mijns inziens gaat het bij het branden van het lampje en minder dan 7 liter benzine over het constant branden van het lampje.
Bij een aardig lege tank zal het lampje bij een rechtse bocht scherpe (lange) bocht oplichten en weer uit gaan wanneer er weer een rechte lijn gereden wordt, daar de tankvlotter rechts zit.

Mijn gemiddelde gebruik bedraagt zo'n 1 liter per 10 km. Als ik echt rustig aan rijdt, constant en op binnenwegen (max 80 - 100) dan haal ik soms een verbruik van 1 op 12, 1 op 13 (!). Maar dat was in een extreem geval van zo zuinig mogelijk proberen te rijden, dat is erg moeilijk en dat doe je in de regel ook maar bij hoge uitzondering.

Over brandstofmeters gesproken.... de eerste 100 km van een volle tank zakt de meter niet of nauwelijks, daarna tot de helft gaat het geleidelijk aan en de laatste helft vliegt naar beneden eer je er erg in hebt (in het geval van mijn auto dan, maar daar heb ik reeds meerdere classic rijders over gehoord).

Greetz,

Dennis

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » vr 11 jun, 2004 22:55

Met mijn 900i 8v rijd ik ca. 1: 10, superplus, 5-bak. Ik had ooit een t16s met veel meer vermogen - en die verbruikte minder! De mechanische injectie van de 8v blijft ook stoken bij afremmen op de motor, heb ik wel eens gehoord. Klopt dat? Wat doet een 8v carb. met 4-bak?
Mijn ervaring is dat vooral de 8v leidt tot goede relaties met de pompbediende.
Moppersmurf

Ewout900
Geregistreerd lid

Bericht door Ewout900 » za 12 jun, 2004 0:06

Ik rijd ook steevast superplus. Heb vandaag 560km op een tank gehaald en toen brandde het lampje al enige tijd constant. Maar nu is de tank weer vol (€65,= ke-ching!) en ga ik proberen verder te komen...

:P

Ewout

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 12 jun, 2004 17:45

dat gedoe met een ongelijkmatige snelheid van dewijzer van de brandstofmeter, zie je ook heel erg in Japanse auto's (ervaringen specifiek in Mitsubishi Eclipse Spyder en Lexus RX300) , naar mijn idee nog erger dan in Saabs, waar ik het tot op heden eigenlijk wel mee vind vallen.

:roll:

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » za 12 jun, 2004 17:54

Echt waar!Laatste keer,340km/tank,niet sportief maar wel vlot,maar telkens 3 a 4 km rijden,nooit langer,koud opstarten dus....18.8l/100km :lol:

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » za 12 jun, 2004 19:19

erwin mertens schreef:...telkens 3 a 4 km rijden,nooit langer...
Dan staat de oplossing voor jouw probleem waarschijnlijk op www.gazelle.nl :wink:

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » za 12 jun, 2004 19:29

Haha :lol: ,neen hoor,die korte ritjes doe ik beroepshalve,de kleine leveringen voor horeca,dat gaat niet met m'n fiets..
Maar 't kan mij ook niets schelen,dat verbruik,met 5000 km /jaar,maakt dat echt niet uit :D

obir
Geregistreerd lid

Bericht door obir » vr 09 jul, 2004 13:59

Dag allen, mag ik als nieuw lid meteen al een heeel domme vraag stellen: wat is eigenlijk de beste benzine voor een classic 900i (95 of 98) en maakt het eigenlijk iets uit voor het verbruik?
-obir

Maarten 900i '87
Geregistreerd lid

Bericht door Maarten 900i '87 » vr 09 jul, 2004 14:40

Ik heb - niet gehinderd door enige kennis van auto's :wink: - deze vraag ook laatst eens gesteld aan de man van de benzinepomp. Deze wist mij te vertellen dat ik voor mijn 900i het beste 95 kon gebruiken, omdat 98 teveel van de motor zou vergen. Wel mag ik af en toe een keer 98 van hem gebruiken, maar vooral niet te vaak.

obir
Geregistreerd lid

Bericht door obir » vr 09 jul, 2004 17:02

dank je maarten! Gelukkig tankte ik al 95... Merk je trouwens veel verschil, die paar keer dat je 98 durft te tanken?
-obir

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 09 jul, 2004 17:04

ik tank hier 87 (er is alleen maar 87, 89, en 91) en dat gaat prima. dus het lijkt me dat in Europa 95 ook prima moet gaan.

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » za 10 jul, 2004 13:48

ER wordt geadviseerd om octaangetal 98 te tanken, ik meen in iedergeval voor de 16v motoren. Op octaangetal 95 rijden gaat ook prima hoor, en voor je motor maakt het niet uit, je zult er geen schade van ondervinden in iedergeval. Alleen wanneer je benzine met octaangetal 98 tankt zullen de beloofde prestaties van de auto beter zijn. Het verschil in 95 en 98 zit hem in de klopvastheid van de benzine.... dat is het enige verschil.

Gr,

Dennis

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » vr 16 jul, 2004 23:50

zuinig rijden?susuki alto lpg,geintje. :lol:

Plaats reactie