Nadieselen

1978-1993
Plaats reactie
marco1973
Geregistreerd lid

Nadieselen

Bericht door marco1973 » di 04 mei, 2004 11:24

Mijn 900c uit '82 dieselt af en toe licht na. De watertemp is dan niet te hoog, het onstekingstijdstip is afgesteld, de bougies zijn mooi koffie / creme kleurig, ik heb net allerlei vacuumslangetjes van en naar de carburateur vervangen.

Wie heeft een idee?

Alvast bedankt,

Marco

lars
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Nadieselen

Bericht door lars » di 04 mei, 2004 12:32

Het kan zijn dat hij te rijk is afgesteld, ook kan koolaanslag op de cilinderkop nadieselen veroorzaken.

Grtz,

Rene Lensink

wiepje
Geregistreerd lid

Bericht door wiepje » vr 07 mei, 2004 13:36

hallo, mijn saab 900c uit 1984 had tot voor kort ook erg last van nadieselen. Hij heeft net een beurt gehad, alleen moesten de bougiekabels nog vervangen worden, dus dat heb ik zelf gedaan. Nu slaat ie meteen af als ik hem afzet :D . Dus misschien is nieuwe bougiekabels de oplossing, alleen weet ik dat niet 100% zeker aangezien die ook net een beurt gehad heeft en er meer dingen veranderd zijn. Ik weet dat de bobine ook is vervangen bij de beurt en de ontsteking verkeerd afgesteld was. Ik zou dus even kijken hoe het met je bougiekabels is en of je bobine en ontsteking nog goed is. Mijn bougiekabels stuurden de hele tijd vonkjes naar elkaar, wat natuurlijk niet de bedoeling is... Als ik tijdens het draaien van de motor de kabels aanraakte voelde ik schokjes. Ik zou er toch iets aan doen want volgens mij is dat nadieselen echt niet fijn voor de ophanging van je motor.

Wibout.

gert
Geregistreerd lid

Bericht door gert » vr 07 mei, 2004 20:30

Behalve de oorzaken die Rene noemt, zou het ook nog kunnen dat er valse lucht aangezogen wordt. Dan is er nog de benzine. Volgens mij werd in 1982 de APC geintroduceerd, waarmee je op euro kunt rijden, maar kan zo'n ding niet defect raken? En als er nog geen APC op zit, zul je waarschijnlijk super moeten tanken. Forgive me if I'm wrong, maar over de 900 weet ik bepaald niet alles (het model kan me niet zo bekoren).

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » vr 07 mei, 2004 22:16

Puntje van aandacht is dat de 900c is 1982 nog niet standaard electronische ontsteking had, pas vanaf 1984 was dat standaard op alle uitvoeringen van de 900. De 900 van Marco heeft dus een minder onderhoudsvrij ontstekingssysteem, is dat goed nagekeken? Ik zou het vervangen door een electronische ontsteking, moet kunnen zonder al te veel poespas, ik neem aan dat je iets gebruiken kunt van een jongere 900?
Suc6!
M-smurf

marco1973
Geregistreerd lid

Bericht door marco1973 » di 11 mei, 2004 17:39

900 van Marco heeft dus een minder onderhoudsvrij ontstekingssysteem, is dat goed nagekeken?
klopt, d'r zitten contactpunten op, maar de verdeler is een jaar geleden vervangen, met de bougiekabels
Behalve de oorzaken die Rene noemt, zou het ook nog kunnen dat er valse lucht aangezogen wordt.
Waar zou je zo'n luchtlek kunnen vinden? Vóór of achter de carburateur? Ik zie wel haarscheurtjes in het rubber manchet waarmee de carburateur aan het inlaatspruitstuk vast zit. Dat zou natuurlijk iets kunnen zijn

marco

gert
Geregistreerd lid

Bericht door gert » di 11 mei, 2004 19:00

Als de motor valse lucht aanzuigt is dat vast te stellen met behulp van bijvoorbeeld een spuitbus remreiniger. Over het inlaatspruitstuk en de directe omgeving spuiten bij draaiende motor. Je hoort de motor direct reageren als er ergens een lek zit. Wel oppassen dat je niet op de verdeler spuit, want voordat je het weet krijg je steekvlam...

vos
Geregistreerd lid

Bericht door vos » zo 11 jul, 2004 17:01

Ik heb een Saab uit 87 gehad en die dieselde ook na. Als je nu euro 95 tankt zou ik eens overstappen naar euro 98. Dat is vaak de reden van het nadieselen. Mijn ex-saab uit 87 dieselde na de overstap niet meer na.

Stijn
Geregistreerd lid

Bericht door Stijn » ma 12 jul, 2004 23:25

Nadieselen komt in de meeste gevallen door te laag oktaan. Dus altijd 98 tanken of LPG inbouwen, behalve dat je er op kan koken heeft het ook een heel hoog oktaan (101 o.i.d.)

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » vr 16 jul, 2004 22:54

koolaanslag of verkeerde bougies word te warm.

Plaats reactie