Is deze saab 9-3 bekend?

Ergens in Nederland een mooie, bijzondere of goedkope Saab te koop gezien? Laat hier een bericht achter.
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Is deze saab 9-3 bekend?

Bericht door Sonab » vr 01 aug, 2025 19:45

Mijn vrouw vind een zwarte 9-3 estate wel mooi om n keer te hebben. Mijn wensen: zo goed en vol mogelijk.
Nu zie ik een mooie staan maar wél import. De T-154-HL.
https://www.wagenmakerautos.nl/Saab/SAA ... o=gallerij
Zou als laatste onderhouden zijn bij Saab Apeldoorn.
Ik zie staan oa XWD service, koprevisie, distributie compleet vervangen.
Is er iemand hier die deze auto kent en evt tips heeft?

RodeCabrio
Donateur
Donateur

Re: Is deze saab 9-3 bekend?

Bericht door RodeCabrio » vr 01 aug, 2025 19:53

Zie PB.

Koots
Geregistreerd lid

Bericht door Koots » ma 18 aug, 2025 10:17

Nog steeds te koop dus niet mee verder gegaan? Zo niet hoor ik graag waarom niet (heb hem ook in de favorieten staan..)

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 18 aug, 2025 11:58

XWD zou ik altijd laten staan. Is zo’n Haldex systeem… kost doorgaans meer brandstof dan het voordeel wat je er van hebt.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » ma 18 aug, 2025 12:01

Eens, en het maakt een 9-3 ook wat braaf. Een FWD rijdt gewoon sportiever. Is lichtvoetiger. Maar dit is natuurlijk subjectief - mijn ervaring.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » ma 18 aug, 2025 17:37

Deze auto staat erg ver weg voor mij. Ik heb van iemand die is wezen kijken wat positieve (mn technisch) en minder positieve punten (mn optisch) gehad. Daarnaast heb ik een paar dagen terug contact gehad met de verkoper (eerlijk!) en mijn zorgpunten werden daarbij versterkt.
Ik heb al twee Saabs en een extra (gezins)auto moet voor mij geen project zijn maar liefst 100% klaar en rijden.
Niettemin is de prijs interessant... maar ik ga er geen dag voor op en neer rijden (te vaak gedaan, te vaak zonde tijd). Kom ik in de buurt dan ga ik echter zeker kijken maar als iemand hier of elders hem al gekocht heeft, groot gelijk en van harte gegund.

Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid

Bericht door Flowe Kitttt99 » ma 18 aug, 2025 20:46

Luthart schreef:
ma 18 aug, 2025 11:58
XWD zou ik altijd laten staan. Is zo’n Haldex systeem… kost doorgaans meer brandstof dan het voordeel wat je er van hebt.
Ieder ander 4WD systeem geeft vergelijkbare aandrijfverliezen en dus een stijging in het verbruik.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 18 aug, 2025 21:05

Flowe Kitttt99 schreef:
ma 18 aug, 2025 20:46
Ieder ander 4WD systeem geeft vergelijkbare aandrijfverliezen en dus een stijging in het verbruik.
Klopt alleen er zit wel degelijk verschil tussen een permanent systeem en een haldex systeem. Bij het laatste loopt het 90% niets te doen…

Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid

Bericht door Flowe Kitttt99 » ma 18 aug, 2025 22:28

Het Haldex XWD systeem is permanent, mede daardoor is de auto standaard zo tam.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 18 aug, 2025 22:54

Je hebt gelijk… de 9-3 xwd heeft een Haldex gen4 systeem die is in tegenstelling tot oudere Haldex systemen niet reactief werkt.

Als het kapot gaat ben je erg aan ongelukkig en het vergt meer onderhoud. Wel iets om rekening mee te houden…

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » ma 18 aug, 2025 22:59

Ik dacht dat het Saab xwd systeem wel degelijk niet constant alle wielen aandrijft.
Ik heb een Els xwd en dat rijdt erg lekker.
Het zal meer brandstof kosten maar als je niet veel rijdt, zal je dat bommen.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » di 19 aug, 2025 6:32

J.vandermeulen schreef:
ma 18 aug, 2025 22:59
Ik dacht dat het Saab xwd systeem wel degelijk niet constant alle wielen aandrijft.
Ik heb een Els xwd en dat rijdt erg lekker.
Het zal meer brandstof kosten maar als je niet veel rijdt, zal je dat bommen.
Lees eerst mijn laatste bericht. Ik ken alleen de reactieve haldex systemen. Aandrijfing naar de achterwielen werkt dan alleen als voorwielen doorslaan.

Blijkbaar is de Haldex gen4 een nieuwer type waarbij de achterwielen vaker meewerken. Bij optrekken altijd. Verder wordt continu door sensoren gemonitord of het nodig is om meer koppel naar de achterwielen te sturen.
Maar in de basis is het nog steeds een voorwielaangedreven auto waarbij 90% naar de voorwielen gaat en soms iets minder.

Maar in mijn ogen is een permanente vierwielaandrijving geen lamellenkoppeling (visco koppeling) maar iets dergelijks zoals een torsen differentieel. Vandaar ook mijn eerdere reactie.

In dit geval werkt het vaker dan reactief met altijd minimaal koppel naar de achterwielen. Dus mijn opmerking heb ik in deze wat bijgesteld.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » di 19 aug, 2025 8:07

Ik dacht altijd dat het X systeem een voordeel was ivm meer tractie tijdens acceleratie (veel pk op voorwielen alleen anders) en rijden (bij bv de 9-3 x volgens mij niet alleen bij gemeten grip verlies maar zelfs een slim systeem dat bij sturen vooruit denkt), en dus meer veiligheid.
Het lijkt mij wel mooi eigenlijk; en logisch dat het wat duurder js. Maar eerlijk is eerlijk. Geen ervaring met rijden ermee.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » di 19 aug, 2025 8:22

Luthart schreef:
ma 18 aug, 2025 11:58
Als ik in Nederland zou wonen zou ik er het juiste exemplaar niet om laten staan (juist als in: gewenste kleurencombinatie, belangrijke opties, verkoopadres, prijs & kmstand of een combinatie van dat alles). Tegelijkertijd zou ik 'm ook niet vanwege XWD kopen, al rijdt het wel lekker. Smaken verschillen en het is misschien minder "sportief", maar het is ook heel stabiel, gecontroleerd en kalm in het stuur. Bij slecht weer, veel zijwind en op snelheid erken je de koersvastheid van een 9-3 met XWD. Ik ben er in ieder geval blij mee (in Zwitserland), maar zou ook kunnen leven zonder.

Qua kosten zal het allicht 1l/100km schelen, een XWD service elke 3 jaar en misschien een revisie elke 10? O en pas op dat een 9-3 met XWD hoogstwaarschijnlijk een nieuw (want weggeroest) hitteschild onder de benzinetank nodig heeft, deze gaan beduidend minder lang mee voor exemplaren met XWD dan met voorwielaandrijving, vanwege een andere materiaalkeuze (?).

Zie: viewtopic.php?f=23&t=155609&p=2034083#p2034083
& viewtopic.php?f=18&t=187036&hilit=Hitteschild

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » di 19 aug, 2025 8:31

Henk-Jan schreef:
di 19 aug, 2025 8:22
O en pas op dat een 9-3 met XWD hoogstwaarschijnlijk een nieuw (want weggeroest) hitteschild onder de benzinetank nodig heeft, deze gaan beduidend minder lang mee voor exemplaren met XWD dan met voorwielaandrijving, vanwege een andere materiaalkeuze (?).

Zie: viewtopic.php?f=23&t=155609&p=2034083#p2034083
& viewtopic.php?f=18&t=187036&hilit=Hitteschild
Daar heb jij toch een oplossing voor?

Plaats reactie