B205-blokje, made in China

Ergens in Nederland een mooie, bijzondere of goedkope Saab te koop gezien? Laat hier een bericht achter.
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

B205-blokje, made in China

Bericht door 9323 » di 21 jan, 2025 21:53

Geinig curiosum! Benieuwd of dat allemaal past. Zit ook een bak aan vast, maar wel een vreemdsoortige.

Saab b205 fabrieksnieuw
€ 2.250,00
https://link.marktplaats.nl/m2226114796 ... ialbuttons

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: B205-blokje, made in China

Bericht door busy » di 21 jan, 2025 22:50

Die staan te koop bij JenD zij hebben er een aantal. Met aanpassingen past het.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » di 21 jan, 2025 23:02

Wat mooi zeg, zijn die dingen op speciale bestelling gemaakt of is het een GM kloon ofzo?

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » di 21 jan, 2025 23:09

Het Chinese BAIC heeft zover ik weet ten tijde van het faillissement de rechten opgekocht voor het B2x5-programma van Saab/GM en ze zijn al een tijdje blokken aan het bouwen voor auto's in de Chinese markt. Dit kan zo maar zo'n blok uit die serie zijn, J&D zal ook wel lijntjes hebben met die firma voor inbouw in onze Saabs. Stond op het Saabfestival vorig jaar in Zweden een 9-5 Mk 3 met zo'n BAIC B235 blok, rijdend en wel (en zwaar getuned verder maar dat even terzijde).

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » di 21 jan, 2025 23:13

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » di 21 jan, 2025 23:49

Ik ken meerdere Saabs met zo’n motor die al enige tijd lekker rondrijden. Turbo is iets anders, dus als je een complete koopt vergt dat wat tuning om het optimaal te krijgen. Verder weinig spannends aan mbt montage

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 22 jan, 2025 8:12

Rij zelf rond met zo n motor en zie er maar weinig verschillen aan, bovenop zit het wat beter vast.
En heb dezelfde turbo gehouden (18T met billet wheel), loopt niet alleen als nieuw maar is het ook:)

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 22 jan, 2025 19:22

Oosthoek schreef:
di 21 jan, 2025 23:13
Echt heel gaaf dit :lol:
ik vond de remake van de oude 9-5 (waar die blokken in liggen) ook helemaal niet verkeerd... niet helemaal mijn smaak maar wel knap hoe ze een oud design van 1998 toch nog weer moderne looks gegeven hebben.

Afbeelding

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 22 jan, 2025 23:21

Mijn eerste ingeving was dat de achterkant lijkt op een BMW 4-serie…

On topic:

Waarom zou je het geld wat dit blok moet kosten niet investeren in revisie van je huidige blok?
Het kleppendeksel lijkt van kunststof… heeft wel een olievuldop! En bij de BAIC motoren hebben ze een looprol minder dan de Saab blokken lijkt het.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » do 23 jan, 2025 6:30

De hoeveelheid looprollen is gelijk als bij de latere B2x5-blokken. Eerdere blokken hadden inderdaad nog een extra rol in het midden bovenaan zitten, maar die heeft Saab ook al ergens in het verleden (rond 2004) weg gehaald.

Kleppendeksel is gewoon aluminium.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 23 jan, 2025 7:36

vel0city schreef:
do 23 jan, 2025 6:30
De hoeveelheid looprollen is gelijk als bij de latere B2x5-blokken. Eerdere blokken hadden inderdaad nog een extra rol in het midden bovenaan zitten, maar die heeft Saab ook al ergens in het verleden (rond 2004) weg gehaald.

Kleppendeksel is gewoon aluminium.
Je hebt gelijk! Had de 9-5 ook al inderdaad. Ik keek even raar tegen de multiriem aan.
Er staat op de WIS ook dat er een vrijloop poelie op de dynamo zit. Past die ook op een B204? Zou een uitkost zijn!

Als je op de link klikt staat er een foto van zo’n blok met een ander kleppendeksel.die lijkt van kunststof. Die van marktplaats niet inderdaad.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » do 23 jan, 2025 8:02

Het zijn geen slechte blokken ( heb er een horen draaien en mee gereden) - maar ik zou ook voor revisie gaan. Heeft meer met sentiment te maken, en iets reviseren is beter dan weggooien

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 23 jan, 2025 8:45

revisie:
- ketting nog goed?
- oliedruk nog top: anders pompje vervangen en zoeken waar je een nieuwe kunt vinden
- cylinderwand nog goed
- kop vlakken en klepgeleiders (650 euro?)
- krukas nog mooi recht? nieuwe lagers
- nieuwe zuigerringen
- sproeikoppen onder allemaal open?
- nieuwe ringen, pakkingen, waterpompje en dan alles nog goed monteren..... .
Keuzes keuzes.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » do 23 jan, 2025 9:06

Yep, altijd eerst kijken of reviseren kan, zo niet, dan is het fijn dat er een chinees alternatief is.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 23 jan, 2025 9:16

Ik zou het niet eens overwegen.

Onderdelen en donor blokken zat te krijgen als reparatie duur of lastig is…

Maar alles is te repareren! Wat is het materiaal gebruik van de Chinese blokken? We lopen wel eens te foeteren met PPS spul, maar dit dan?

Plaats reactie