(NL) Saab 9-3 op elektra

Ergens in Nederland een mooie, bijzondere of goedkope Saab te koop gezien? Laat hier een bericht achter.
Plaats reactie
Blauwtje900
Donateur (2x)
Donateur (2x)

(NL) Saab 9-3 op elektra

Bericht door Blauwtje900 » wo 22 mei, 2024 20:49

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/saa ... elektrisch

Interessant ding! Iemand flink veel geld ingestoken.

Luthart
Geregistreerd lid

Re: (NL) Saab 9-3 op elektra

Bericht door Luthart » wo 22 mei, 2024 22:06

Grappig gedaan. Wel duur grapje. Een nissan leaf opofferen voor dit project… actieradius van 150km is natuurlijk niet echt bruikbaar.

Waarschijnlijk vond de eigenaar het ombouwen leuker dan Rijden. Project is klaar en verkopen maar… de reis is leuker dan de bestemming

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » wo 22 mei, 2024 22:45

Dit wordt momenteel op professionele wijze gedaan door JenD met als basis de Nissan Leaf motor. Er rijdt ook een 9-5 estate rond in Bussum. Er zijn twee andere cabrio’s of dit moet 1 van de door hen omgebouwde EV cabrio’s zijn.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » wo 22 mei, 2024 23:17

Ik vind het eerlijk gezegd vrij goedkoop.

Daar staat tegenover dat de praktische bruikbaarheid niet heel groot is. Ik heb een Leaf eerste generatie gehad, gloednieuw uit de doos. Daar haal je wanneer het koud is geen 150 km mee. Het accupakket moet nog wel heel fris zijn wil je in de zomer 150 km halen en in de winter pakweg 115.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 23 mei, 2024 8:56

Massa ledig voertuig 1408 kg

Dat is (voor een elektrisch voertuig) niet zoveel!

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » do 23 mei, 2024 13:11

Ja, dat gewicht valt mij ook alleszins mee. Moet gewogen zijn want omkeur, maar als je weet dat het accupakket 130 kg weegt moet de motor dan wel heel wat lichter zijn dan het blok dat er eerst inzat.

1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 1001760 » do 23 mei, 2024 15:07

Ik zou altijd die upgrade naar 40 kWh monteren dan.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » do 23 mei, 2024 15:18

Wordt alleen zo prijzig. Muxsan doet dit soort conversies, maar b.v. 11 erbij (dus van 24 naar 35) kost al 6500 euro en dat is dan in een Leaf waarbij de ruimte er al is. Bij de 9-3 zal het waarschijnlijk wat lastiger inpassen worden. Ook loop je het risico dat de gewichtsverdeling uit balans gaat.

Don't get me wrong: elektrificatie van een SAAB staat hoog op mijn wensenlijstje, al sinds 2018, maar het is qua gewichtsverdeling best lastig een groot pakket in te passen, er komt dan veel achter de achteras te liggen.

OpenInHengelo
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door OpenInHengelo » do 23 mei, 2024 16:58

Is dit dezelfde auto als deze? Bijv. dat displaytje in de asbak lijkt er wel heel erg op en qua km-stand zou het ook kunnen.
Gaaf gedaan, ik denk er af en toe ook over, vandaar dat ik deze had gebookmarked. Ik hoop wel dat de batterijdichtheid nog wat toeneemt de komende paar jaar, want ik zoek toch wel meer dan 300km actieradius.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 23 mei, 2024 17:25

Ik ben wel benieuwd hoe de baterij is afgewerkt. Deze zit op de plek waar de achterbank zat… zit er een cover overheen met een stuk tapijt? Zijn geen foto’s van geloof ik.

Plaats reactie