9-3 in nieuwstaat
-
Remco
- Donateur

Re: 9-3 in nieuwstaat
Met betrekking tot het niet vermelden van de Europese typegoedkeuring is het vrij simpel, heb hier heel vaak mee te maken.
Als een auto getuned is én dit staat op het buitenlandse kenteken vermeld qua vermogen dan vervalt de Europese typegoedkeuring en wordt deze niet geregistreerd. De simpele reden is dat de auto niet meer overeenkomt met de typegoedkeuring. Het vermogen op de CVO/COC wijkt af van het kentekenbewijs en derhalve wordt de typegoedkeuring niet gehandhaafd.
Deze Belgische auto heeft Hirsch tuning, als het vermogen is aangepast naar 144kw dan vervalt de typegoedkeuring bij import in NL, ook al staat er een typegoedkeuringsnummer op het Belgische kentekenbewijs. Zelfde met Duitse auto's, heb er net weer twee ingevoerd met zelfde verhaal. Auto's uit Zwitserland worden bovendien vrijwel nooit ingevoerd met Europese typegoedkeuring, staat wel op de sticker van de auto maar niet op het kentekenbewijs. Wil je dit toch dan moet je een CVO/COC aanvragen. Maar let op, is die Zwisterse auto getuned en wijkt het vermogen af van de CVO/COC dan kun je je de kosten besparen, die Europese typegoedkeuring krijg je niet geregistreerd.
Enige uitzonder kan zijn dat op het Duitse kenteken de vermelding 'K' staat bij de typegoedkeuring, enkel dan wordt ie overgenomen. Vaak staat er een 'A' en dat betekend dat ie is aangepast en dan vervalt ie in NL.
Met andere woorden, geen Europese typegoedkeuring op NL kenteken zegt helemaal niks over de herkomst of eerlijkheid. Buiten dat, wist je dat als je je roetfilter verwijderd van je NL auto of deze afmeld om hem door de APK te krijgen je Europese typegoedkeuring ook vervalt? Je krijgt ook een nieuw kentekenkaartje waarop het nummer weg is. Je hebt de auto immers aangepast en die voldoet nu niet meer aan de typegoedkeuring.
Als een auto getuned is én dit staat op het buitenlandse kenteken vermeld qua vermogen dan vervalt de Europese typegoedkeuring en wordt deze niet geregistreerd. De simpele reden is dat de auto niet meer overeenkomt met de typegoedkeuring. Het vermogen op de CVO/COC wijkt af van het kentekenbewijs en derhalve wordt de typegoedkeuring niet gehandhaafd.
Deze Belgische auto heeft Hirsch tuning, als het vermogen is aangepast naar 144kw dan vervalt de typegoedkeuring bij import in NL, ook al staat er een typegoedkeuringsnummer op het Belgische kentekenbewijs. Zelfde met Duitse auto's, heb er net weer twee ingevoerd met zelfde verhaal. Auto's uit Zwitserland worden bovendien vrijwel nooit ingevoerd met Europese typegoedkeuring, staat wel op de sticker van de auto maar niet op het kentekenbewijs. Wil je dit toch dan moet je een CVO/COC aanvragen. Maar let op, is die Zwisterse auto getuned en wijkt het vermogen af van de CVO/COC dan kun je je de kosten besparen, die Europese typegoedkeuring krijg je niet geregistreerd.
Enige uitzonder kan zijn dat op het Duitse kenteken de vermelding 'K' staat bij de typegoedkeuring, enkel dan wordt ie overgenomen. Vaak staat er een 'A' en dat betekend dat ie is aangepast en dan vervalt ie in NL.
Met andere woorden, geen Europese typegoedkeuring op NL kenteken zegt helemaal niks over de herkomst of eerlijkheid. Buiten dat, wist je dat als je je roetfilter verwijderd van je NL auto of deze afmeld om hem door de APK te krijgen je Europese typegoedkeuring ook vervalt? Je krijgt ook een nieuw kentekenkaartje waarop het nummer weg is. Je hebt de auto immers aangepast en die voldoet nu niet meer aan de typegoedkeuring.
-
Silver Grey
- Geregistreerd lid
Heldere en logische uitleg van Remco. Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom er bij de papieren een document van de verkopende Belgische Saab dealer (Balticmotors) zit die de koper erop wijst dat de auto een motorkoppelupgrade heeft en dat de koper dit moet doorgeven aan verzekering en DIV om aan de wettelijke vereisten te voldoen. Waarbij DIV waarschijnlijk de Belgische RDW is. De koper heeft dit document ook moeten tekenen voor akkoord.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

correct, Dienst Inschrijving VoertuigenSilver Grey schreef: ↑do 25 jun, 2026 15:03Waarbij DIV waarschijnlijk de Belgische RDW is.
-
coppe218
- Donateur (3x)

Het valt me de laatste tijd vaker op dat auto's op basis van plaatjes en onderbuik gevoelens worden afgekraakt en binnen het saabforum en wellicht ook daarbuiten moeilijker te verkopen worden zonder correcte onderbouwing. Als de schade aantoonbaar is ( rode cabrio uit Amerika) prima om correct te waarschuwen. Maar aannames zijn heel gevaarlijk en jaagt niet alleen onterecht kopers weg van een auto, maar wellicht ook waardevolle forumleden die bijdrage aan kennis binnen het forum. Dus wat mij betreft blijft kritisch op aangeboden auto's, maar roep pas iets als dit aantoonbaar is.
-
J.vandermeulen
- Donateur

Daar kan ik me als niet professional bij aansluiten. Toen ik bij de RDW kwam met de 9-3X was er discussie over de kleur. Artic Weiss is toch echt wit en niet grijs. Uiteindelijk kwam het goed maar ik kreeg de indruk dat als ik aangaf dat het een diesel was dat gewoon werd opgeschreven.NeufegliseThierry schreef: ↑do 25 jun, 2026 12:45
En zo kunnen ik en met mij vele professionals die veel importeren jou nog uren vermaken met de (on)kunde van de RDW.
-
Junius
- Donateur (3x)

Gisteren heb ik gekeken en proefgereden met de Saab en hij is inderdaad in nieuwstaat. Schakelen, koppelen, sturen etc als nieuw. Een auto met weinig kilometers die zorgvuldig is behandeld. Ook de schakelaars van het dashboard zijn als nieuw.
Heb alle papieren bekeken, carfaxuittreksel, boekje, rekeningen, afleverrapport, VIN uittreksel, taxatierapport en mijn conclusie is dat alles klopt. Auto kostte in 2023 best veel geld (aankoopnota gezien) en er is daarna fors geinvesteerd in velgen banden, 2012 bumper en grille, spuitwerk bumper en spoiler, en uitlaat en velgen met banden. Alle originele onderdelen zijn er nog en heb ik gezien. Het enige dat me nu weerhoudt is toch de prijs, hoe rechtvaardig ook, (ik zal dan tot m'n 94e moeten blijven werken..) en het feit dat ik dan afscheid moet nemen van mijn beide Saabs.
Stuur maar een PM als je vragen hebt.
Junius
Heb alle papieren bekeken, carfaxuittreksel, boekje, rekeningen, afleverrapport, VIN uittreksel, taxatierapport en mijn conclusie is dat alles klopt. Auto kostte in 2023 best veel geld (aankoopnota gezien) en er is daarna fors geinvesteerd in velgen banden, 2012 bumper en grille, spuitwerk bumper en spoiler, en uitlaat en velgen met banden. Alle originele onderdelen zijn er nog en heb ik gezien. Het enige dat me nu weerhoudt is toch de prijs, hoe rechtvaardig ook, (ik zal dan tot m'n 94e moeten blijven werken..) en het feit dat ik dan afscheid moet nemen van mijn beide Saabs.
Stuur maar een PM als je vragen hebt.
Junius
-
FSC
- Geregistreerd lid
Gefeliciteerd met je nieuwe schadehok. Ik ga er vanuit dat Roeland je alle slechts toewenst 
Alle gekheid op een stokje: Mooie aanwinst. Gefeliciteerd!
Alle gekheid op een stokje: Mooie aanwinst. Gefeliciteerd!
-
Efraim
- Geregistreerd lid
Zo te lezen is de wagen nog niet van eigenaar gewisseld...
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

ik lees hieruit dat er wel proefgereden is maar dat de auto omwille vd vraagprijs verkoper (icm het budget vd topicstarter) niet verkocht is. Dat lag niet aan de proefrit met de auto, dat was voor de proefrit al bekendJunius schreef: ↑zo 28 jun, 2026 10:54Het enige dat me nu weerhoudt is toch de prijs, hoe rechtvaardig ook, (ik zal dan tot m'n 94e moeten blijven werken..) en het feit dat ik dan afscheid moet nemen van mijn beide Saabs.
-
Marius0404
- Donateur (7x)

voor als je al eerder dan je 94e wilt rijden,
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/det ... ion-buyer
ik heb gemaild, omdat op een van de plaatjes TtiD staat maar volgens verkoper is het een 2.0T.
succes met overwegen.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/det ... ion-buyer
ik heb gemaild, omdat op een van de plaatjes TtiD staat maar volgens verkoper is het een 2.0T.
succes met overwegen.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

als je met deze auto incl TTiD badge een milieuzone inrijdt, krijg je dan ook een boete?Marius0404 schreef: ↑ma 29 jun, 2026 9:14ik heb gemaild, omdat op een van de plaatjes TtiD staat maar volgens verkoper is het een 2.0T.
Deze heeft wel een bijzondere enkel din radio, zie je weinig in NG93s. En waar zou die grote knop rechts naast de tellerunit voor zijn?
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Magneet om je telefoon aan te hangen denk ik.
Wat ziet een 1DIN radio in zo’n 9-3 er armoedig uit zeg.. Zou verboden moeten worden!
Wat ziet een 1DIN radio in zo’n 9-3 er armoedig uit zeg.. Zou verboden moeten worden!
-
Barten
- Donateur (12x)

Tijdens het maken van de foto’s is iemand nog heel druk geweest met het opschonen van de achterzijde. Ik zie een ttid aanduiding, de nodige stickers op de achterklep en ook alleen Aero. Op 1 foto heeft die ook andere velgen. Wel mooie auto trouwens!
-
Barten
- Donateur (12x)

Daar heb jij vast wel een passende oplossing voor.reiernumans schreef: ↑ma 29 jun, 2026 16:32Magneet om je telefoon aan te hangen denk ik.
Wat ziet een 1DIN radio in zo’n 9-3 er armoedig uit zeg.. Zou verboden moeten worden!![]()
-
Henk-Jan
- Donateur

Lijkt me vanwege de schaalverdeling van de toerenteller een benzine en geen diesel, anders zou de "3" recht bovenaan hebben gestaan en nu iets links van het midden. Toch?